Juan Miró

horizontal rule

Home

Joan Miró.

Joan Miró (1893-1983) wordt door veel kunstcritici gezien als een van de meest veelzijdige beeldende kunstenaars van de 20-ste eeuw. Miró’s werk omvat schilderijen, sculpturen, textielwerkvormen, theater en monumentale beelden. Wandelend door het museum Fundació Joan Miró te Barcelona, waar een enorme collectie van Miró’s werk is tentoongesteld, kun je er eigenlijk niet omheen dat Miró misschien wel meer dan één kunstenaar is.
Juan Miró was heel trots op zijn moederland Catalonië, dat tevens meer beroemde kunstenaars heeft voortgebracht zoals: Pablo Picasso, Salvador Dalí en Antonio Gaudí. In de volgende opdrachten gaan wij proberen wat meer inzicht te krijgen in de technieken en achtergronden mbt. de abstracte kunst van Juan Miró aan de hand van zijn werk zoals oa. tentoongesteld in het museum Fundació Joan Miró te Barcelona.
 

Een moeilijk begin.

In zijn tienerjaren volgde Miró lessen aan het Escuelas de Bellas Artes in Barcelona. Hier leerde hij het precies en exact uitbeelden van objecten. Abstracte kunst werd aan deze school volledig genegeerd en afgewezen.

(Cementery1907) Een vroeg werk waarbij je heel goed Miró’s vakmanschap en oog voor detail kunt zien dat hij leerde aan het Escuelas de Bellas Artes.

Na de kunst academie en zijn verblijf in Montroig, volgde Miró lessen aan de school van kunstenaar Francisco Galí. De aanpak en stijl, van Galí waar meer ruimte en vrijheid bij geoorloofd was, paste veel beter bij Miró dan wat hij op de in Escuelas de Bellas Artes Barcelona geleerd had.
Aan de hand van het schilderij hieronder afgebeeld (The Reform 1915-16) kun je zien hoe vrij het werk van Miró werd door de invloed van Galí.



Galí liet leerlingen ondervinden dat het exact natuurgetrouw weergeven van een object, landschap of persoon niet de enige manier was om iets uit te beelden door middel van de volgende oefening:
 

bulletOpdracht 1
Benodigdheden: Kartonnen doos, potlood, gum, teken papier A4 formaat, (eventueel doos met kleurpotloden).

1. Zoek een object met een ongewone vorm, bijv. een dennenappel of een steen of een bijzonder gevormde plastic fles.
2. Doe deze in een kartonnen doos met aan een kant een gat waar je met je hand in past.
3. Probeer nu het object te tekenen. Niet zoals je denkt dat het visueel er uit ziet, maar zoals je het voorstelt aan de hand van hoe het aanvoelt. (Je kunt natuurlijk ook iemand een object voor je laten uitzoeken, voordat je het zelf hebt gezien.)
4. Maak nadat je klaar bent met het ontwerp, vervolgens een tekening van het object terwijl je het ziet.

Bekijk en vergelijk beide resultaten. Wat valt je op?

 

OPDRACHT IN BARCELONA.

In het Fundació Joan Miró te Barcelona bevindt zich o.a. een uitgebreide collectie werken die bekend staan als de zgn. Constellations.
In 1940 vestigde de familie Miró zich in Normandië. De plaatselijke cultuur en de indrukwekkende natuur zoals de prachtige horizon tussen de hemel en de zee en de dramatische rotspartijen langs de kustlijn, had een bijzondere inwerking op de creatieve geest van de jonge Miró. Of zoals hij het later zelf zou omschrijven: “De nacht, de muziek en de sterren begonnen een buitengewoon grote invloed te hebben op mijn werk”.
In deze periode begon Miró met zijn zgn. Constellation series.

Verassende harmonie,
Wat in Normandië begon, zou via omzwervingen (Parijs) in Palma op het eiland Majorca worden afgemaakt.

 

bulletOpdracht 2

Kun jij iets zien dat symbool zou kunnen staan voor de nacht, of iets dat lijkt op een ster in dit werk. (Painting1943).



Miro “componeerde” nu schilderijen door om te beginnen een willekeurige lijn op papier te tekenen. Vervolgens ging hij op zoek naar vormen en figuren die bij toeval waren ontstaan. Ten slotte werden deze vormen en figuren dmv. kleur ingevuld.





(Woman Encircled by the Flight of a Bird 1941)


In de volgende opdracht, gaan we de techniek van willekeur of toeval die zo kenmerkend werd voor de Constellation series zelf uitproberen.
 

bulletOpdracht 3.
Benodigdheden: Zwarte stift, teken papier A3 formaat of groter, doos met kleurpotloden.

1. Neem de zwarte stift en zet de punt ergens op het teken papier.
2. Doe je ogen dicht, en trek een willekeurige lijn over het papier. Beperk je zelf niet door slechts één richting op te gaan, maar integreer elke denkbare vorm die in je op komt: recht, gebogen, zigzag, rond etc.
3. Aanschouw het resultaat. Welke vormen zijn ontstaan? Zijn er vormen die je ergens aan doen denken? Bijvoorbeeld: de maan, een ster, de zon, een bloem, een gezicht etc?
4. Vul deze vormen/figuren in met kleur. Vormen die op elkaar lijken bijv. de zelfde kleur. Verschillende figuren, verschillende kleuren.
5. Voeg er eventueel vormen/figuren aan toe, maar probeer te vermijden dat de oorspronkelijke willekeurige lijn, niet teveel op de achtergrond verdwijnt.
6. Bekijk het eindresultaat. Observeer de verschillende figuren en vormen, en laat je compositie als het ware op je inwerken.
7. Miró gaf zijn werken vaak poëtische namen. Ga op zoek in het museum naar een werk uit de Constellation series met een poëtische naam.
8. Probeer een passende naam bij je eigen compositie te bedenken.

 

horizontal rule

Home | Architectuur | Gaudi | Juan Miró | Sardana | Drama | Straatmuziek | Palau de la Musica | Planologie

Last updated: 02/23/04.