Fotografie
Start
Architectuur
Beeldend
Drama
Muziek
Fotografie
Planologie
Wereldliteratuur

'Fotografie'

Groepjes van 3 à 4 personen.
Benodigdheden:
- Een pen en papier
- Een digitale camera per groepje (geen mobiel met camera!). Laat vast aan je docent  weten of je een camera hebt.

Doel: Aan het eind van deze opdrachten heb je geleerd welke effecten een foto goed/mooi kunnen maken. Je kunt deze toepassen en daardoor zelf betere foto’s maken.

 

Opdracht 1   Zoek een fototentoonstelling uit in Lissabon en ga deze tentoonstelling bezoeken. Het is de bedoeling dat je alle foto’s van de tentoonstelling bekijkt. Je hebt ongeveer 1 uur om de foto’s te bekijken en daarna een uitloop van 15 minuten om de vragen te beantwoorden, daarna kun je de volgende opdracht uit gaan voeren.

A. Stel: Jij bent 1 van de juryleden van een fotowedstrijd. Bekijk alle foto’s en maak jouw eigen top drie van de foto’s die jij het mooist/indrukwekkendst vindt.

B. Beantwoord nu voor de foto die je het allermooist/indrukwekkendst vindt de volgende vragen:

  1. Welke kleuren zie je allemaal? (bijv. sombere kleuren, zwart-wit, vrolijke kleuren, heldere kleuren, weinig kleuren enz.)
  2. Vanuit welk standpunt is de foto genomen? (bijv. Van onder, boven, veraf, dichtbij enz.)
  3. Hoe is het licht op de foto? (bijv. weinig, gedempt, fel, zacht, maanlicht, meer donker dan licht enz.)
  4. Waar komt het licht vandaan? (bijv. links, rechts, achteren, voren, boven, onder enz.)
  5. Hoe is de compositie (=samenstelling) van de foto? (bijv. er is diepte te zien, je kijkt ergens doorheen, voorgrond scherp/achtergrond vaag, voorgrond groot/achtergrond klein enz.)

C. Welke foto vindt je het minst mooi/indrukwekkend en waarom?

 

Opdracht 2  

We hebben vandaag een fototentoonstelling  gezien, nu wordt het tijd om zelf eens te proberen een paar mooie, treffende foto’s te maken...........kruip in de huid van de fotograaf! 

We gaan als een echte fotograaf een foto maken die past bij het krantenartikel hieronder, óf bij een artikel dat je eerst zelf gaat schrijven. Het artikel:

Docent gegijzeld in Belem

De Nederlandse CKV-leerling en muzikant  A. Noniem wordt al 2 dagen gegijzeld in de toren van Belem te Portugal. De gijzelnemer is waarschijnlijk een gefrustreerde fan. Over de motieven van de fan is weinig bekend, maar de politie vermoedt dat er liefde in het spel is. Verder laat de politie niets los over op handen zijnde reddingsoperaties.

Stap 1:
Zorg dat elk groepje een camera heeft. Kies met je groepje welk artikel je wilt gebruiken. Of het artikel hierboven of schrijf zelf een artikel van ongeveer 100 woorden (verzin een titel en zet het, indien mogelijk, in kolommen). Je gaat vervolgens op zoek naar de lokatie voor je foto.

Stap 2:
Pak je camera en ga met je groepje 3 foto’s maken die bij het krantenartikel passen, zodat het in een krant kan worden geplaatst. Kies er uiteindelijk 1 uit die volgens jullie het beste gelukt is. Hoe ga je te werk:

  • Verdeel de taken, één van jullie is de fotograaf, de anderen zijn figuranten (later kun je, als je tijd over hebt de rollen omdraaien).

  • Ga , indien nodig, proberen wat voorwerpen te verzamelen die je nodig denkt te hebben voor de foto (de rekwisieten).

  • Let tijdens het fotograferen ook op alle aspecten die we bij de fototentoonstelling hebben gezien zoals:

    Licht:
    Licht – donker
    waar komt het licht vandaan
    Schaduw – geen schaduw

    Perspectief:
    Dichtbij – ver weg
    Van boven – beneden – links – rechts
    Detail – geheel
    Voorgrond – achtergrond

    Kleur – zwart wit
    Beweging – stilstaand

Maak nu de 3 foto’s, probeer ook te variëren met de bovenstaande effecten om zo de beste foto te maken, je kunt uiteraard naar hartelust experimenteren, als je aan het eind maar 3 goede foto’s hebt bewaard op je camera. De foto’s moeten het verhaal ondersteunen en als het kan ook de aandacht van de lezer trekken.

Stap 3:
Print de 3 foto’s indien mogelijk uit bij een fotowinkel, liefst zo snel mogelijk, maar in elk geval voor het einde van de CKV reis. Kies de beste foto uit en voeg deze bij je artikel. Lever de opdracht vervolgens in bij je docent.