Griekenland Camperland

Reisverslag van Nico Bloot

1 2 3

woensdag 23.04
Om 20.15 uur vertrekken we in de stromende regen. Donder en bliksem tot Nijmegen, waar we tanken voor nu nog 1,33.9 euro per liter. Rijden verder via Venlo en stoppen om 00.00 uur op de camperplaats in het Duitse
Ahrweiler, waar wij dankzij de TomTom in een keer naartoe rijden en doen het dagtarief van vijf euro in de parkeerautomaat. Er staat dan 318 km op de teller.

donderdag 24.04
Om 09.00 uur vertrekken we en wisselen we al snel de trui voor de korte mouwen. We maken een tankstop in Duitsland (1,409 euro per liter) en rijden via Basel het Zwitserse Buochs binnen. Het is dan 16.00 uur. Deze keer geen overnachting, maar een tussenstop. De bedoeling is om te overnachten op de P na de Gotthardtunnel. Hier zijn we eerder dan gedacht en besluiten naar de volgende P te rijden die 50 km verderop is. Dit is echter niet de P die we in gedachten hadden, dus rijden we door naar de volgende P, negen kilometer voor Chiasso. De P heet Coldrerio en de camper staat om 19.30 uur geparkeerd in een van de vele vakken. Als we eenmaal staan besluiten we dat er vanavond niet gekookt wordt en halen eten bij de Mac die op de parkeerplaats aanwezig is. De kilomterstand is inmiddels 1026.

vrijdag 25.04
Stokbroodje in het restaurant gekocht en tegen negenen rijden we naar de Italiaanse grens, een paar kilometer na de P. Erg rustig op de weg, bij de grens is zelfs niemand voor ons. Dat blijkt echter stilte voor de storm, want direct na de grenspassage is er een enorm verkeersaanbod van tegemoet komende personenauto's. Krijgen via onze dochter per sms te horen dat het vandaag in Italie een nationale feestdag is. Vanaf Milaan tot aan Brescia komen we in enorme files te staan. Urenlang remmen, rijden, remmen, rijden. Van de anders zo talrijke vrachtauto's rijdt er niet een. Komen uiteindelijk in Pesschiera op camping Butterfly terecht om 13.00 uur. Omdat deze vol is, worden we verwezen naar camping Bella Italia (ca. 1000 plaatsen). Vinden er nog net een plekje direct aan het Gardameer. Stoelen naar buiten en koffie! Eten 's avonds in het centrum een uitstekende pizza in "Bella Venda-pizzeria", direct aan het water.

zaterdag 26.04
Om 09.00 uur komt er een Belgische dame informeren of wij misschien vandaag weggaan. Ze had de afgelopen nacht met haar camper naast de toiletten gestaan. Ik vertel dat we rond 10.30 zullen vertrekken en dat ze dan het beste haar tafel en stoelen op onze plek kan zetten. En zo geschiedt. Als we de camping afrijden, komen we meteen in een kilometers lange file ri Autostrada, bovendien missen we ook nog de afslag. Wij gaan nooit meer op de weg als de Italianen vrij hebben!! Rijden nog langs een motorongeluk (frontaal op een auto geknald) en komen via de lokale weg ri Verona (S11) weer op Autostrada. De weg naar Venetie is verder rustig. Om 13.00 uur zijn we bij de tolpoort voor Venetie en een kwartiertje later staan we bij het havengebouw (1348 km). Om 15.00 staan we op het camperdek van de boot. De Patrasgangers mogen er al een uur eerder op en precies om 17.00 varen we weg. De tocht van een uur door het kanaal van Venetie blijft prachtig. Dus toch maar weer een serie foto's geschoten.

zondag 27.04
Vandaag hebben we een rustige dag op de boot. Aan dek is het weliswaar zonnig, maar er waait een frisse wind. Gelukkig weten we op de boot inmiddels de plekken te vinden waar je de wind nauwelijks voelt. Een beetje lezen, af en toe koffie in de camper en natuurlijk de eerste fles ouzo in een van de winkeltjes gekocht. Om 20.00 uur zijn we in Igoumenitsa en rijden al snel de boot af. Terwijl we de kade afrijden en de weg omhoog klimmen richting Plataria, zien we nog net onze boot vertrekken. Eerst naar Corfu en dan naar Patras.
Plataria ligt als het ware om de hoek (12 km) en als we er met de camper aankomen, is het nog licht. Omdat het vandaag nog Grieks Pasen is, zijn veel tavernes gesloten. Van feest is niets meer te merken. We zetten de camper op het pleintje, direct aan het water en naast de zeilbootjes. Tot onze verrassing staan er nog vijf andere campers. Omdat ons favoriete restaurant "taverne Olga" (echt een aanrader!) ook gesloten is, eten we voor een keer in een van de andere restaurantjes (1359 km).

maandag 28.04
Er waait een frisse wind als ik 's morgens mijn hoofd buiten de deur steek. Helaas is de bakker vandaag nog gesloten.
In Plataria zelf is ook nog weinig leven te bekennen. We besluiten daarom verder te rijden en parkeren onze Hymer in Amoudia. De camperplek is er ten opzichte van vorig jaar nog onveranderd. Je staat er dicht aan het strand met water voor en achter je. Water haal je bij de douches aan het strand. Rondvaartbootjes varen af en aan met Grieken uit de omgeving. Ze hebben vandaag nog duidelijk een vrije dag. (1419 km).

dinsdag 29.04
Vandaag nog een dag in
Amoudia. We halen de fietsen van de camper en gaan naar het dorp verderop om wat groente te kopen. In de middag komt er ineens een "mannetje" in een auto met Duits kenteken aanrijden en stopt naast de camper. Hij vraagt of we nog feta willen ("lekkeer, lekkeer") die hij gaat halen bij de boer ergens verderop in de bergen. Voor vijf euro brengt hij ons een groot aantal stukken kaas in een plastic bakje. Ze zijn in zout water gedompeld. Ons mannetje komt nog geregeld terug met eieren, knoflook, sinaasappels en ander fruit en vraagt daar forse bedragen voor. Naast ons arriveert een camper met een Nederlands stel en twee luidruchtige honden.

woensdag 30.04
De dag begint met dikke bewolking. We besluiten verder te rijden en komen via de tunnel bij Preveza in Vonitsa terecht. Hier tanken we en maken een koffiestop aan de haven. Vervolgens rijden we naar Paleros met zijn smalle straatjes. Het gaat allemaal maar net met de auto. We rijden naar de haven, maar vinden er te veel wind staan. Dan maar verder naar
Mitikas. We rijden door een smal winkelstraatje, waar tot twee keer toe een auto verplaatst moet worden om er langs te kunnen. Even verderop moet Nel een aantal vuilcontainers wegrollen omdat de doorgang anders te smal is voor de Hymer. We parkeren de auto in een straatje vlakbij de camping. Als ik daarna langs strand loop, zie ik ca. twee kilomter verder een betere plek bij een taverne. Daar rijden we naartoe en staan mooi op het strand. Water en toilet gebruiken we van de taverne, waar we 's avonds ook eten. We praten er uitgebreid met de twee Engels sprekende dochters van de eigenaar en kijken nog tot in de late uurtjes via satelliet Hotbird naar BVN-tv (1520 km).

donderdag 01.05
Eindelijk weer een blauwe lucht bij het wakker worden.Rond elf uur vertrekken we, uitgezwaaid door de dames van de taverne. We rijden de mooie route zuidwaarts via Astakes en Neochori. Verder ri Etoliko, een weg met van tijd tot tijd stevige gaten en iets te diepe gleuven. Kaboem, kaboem dus. Onderweg komen we nog een wandelende familie wilde zwijntjes tegen. In Etoliko drinken we koffie en merk ik ineens dat er geen stroom meer is. De metertjes slaan maar voor de helft uit. De hoofdschakelaar blijkt uit te staan. Waarschijnlijk gebeurd tijdens het rijden door de kuilen. Als ik de schakelaar terugzet, blijven de metertjes niet goed uitslaan. De stroom is echter goed, afwachten dus maar. We rijden door naar
Mesolongi en parkeren aan de kade achter een Duitse Hymer die gisteren ook op het strand in Mitikas stond.
Mesolongi werd beroemd door haar heldhaftig verzet tegen de Turken in de Onafhankelijkheidsoorlog. In het raadhuis is nog een indrukwekkende verzamelijk documenten en herinneringen te zien. De stad bezat tot voor kort een uitstekende vissershaven, maar nu de visindustrie door overbevissing sterk terugloopt, is de productie van zeezout de voornaamste bedrijfstak in lagunen in de buurt van Mesolongi. Zeewater wordt naar kunstmatige meren, “zoutpannen”, geleid die met hun hoge zoutconcentraties veel zeevogels aantrekken. We fietsen naar de plaats Tourlidas, helemaal op de punt. Aan het eind links is een strandje waar je mooi met de camper kunt staan. Goed om te onthouden voor een volgend keer. Het is overal erg druk, want vandaag is het 1 mei en dan zijn alle Grieken vrij (1598 km).

vrijdag 02.05
Op de fiets om brood en rond 10.00 uur verder gereden. Op de weg ri National Road zien we net buiten Mesologni een Lidl. Dat komt goed uit. Na de boodschappen willen we door Nafpaktos. Het is er heel erg druk en kunnen maar net aan door de overvolle winkelstraat. Toch maar terug naar de wat bredere doorgaande weg en komen terecht in het leuke plaatsje
Glifada. Parkeren de camper aan de kleine boulevard naast het kiezelstrandje met houten parasols. Fietsen naar de naastgelegen dorpjes; leuke tochtjes om te doen. Ook vandaag staat er weer een harde wind, zodat we de camper 's middags verplaatsen en 's avonds weer terug zetten bij de parasols. Eten 's avonds in het centraal gelegen houten dorpscafe/restaurant, waar de plaatselijke bevolking bij elkaar komt. Heel grappig om het allemaal gade te slaan (1668 km).

zaterdag 03.05
We houden Glifada voor gezien en vertrekken ri
Galaxidi. We kiezen hiervoor de mooie gele weg op de kaart door Paralia Tolofonas. We zien hier veel mogelijkheden om met de camper te staan maar rijden door. Via Eratini komen we dan in het mooie Galaxidi. Ongeveer een kilometer voor het dorp passeren we u aan onze rechterhand een weggetje naar een mooie baai. We zien er vanaf de weg een camper staan. Net voor we het dorp binnenrijden, moeten we stoppen voor een kudde schapen die bezig is over te steken. De kerk Aghia Paraskevi van Galaxidi is bekend vanwege zijn kalender in de marmeren vloer, elke dag om 12.00 uur markeert het zonlicht een plek op de vloer die de dag van het jaar aangeeft. Het zeemuseum laat het leven van de bewoners van de afgelopen 3.000 jaar zien. Galaxidi was ooit beroemd vanwege zijn haven, de bouwers van boten en de betrouwbare zeelieden. Veel van deze tradities zijn nog terug te vinden. In de haven worden nog steeds houten boten gebouwd en zijn vissers actief. Galaxidi heeft mooie rustige stranden en een groot bos langs de kust met een oude molen. Elke donderdag is er een boerenmarkt. Wij vinden een mooie parkeerplek onder de bomen, rechts van de haven (1717 km).

zondag 04.05
Vandaag blijven we staan in
Galaxidi. De fietsen gaan er af en we toeren wat rond in de omgeving. Het is bewolkt, maar de temperatuur is goed. 's Avonds eten we heerlijke spinach-pie en zucchini-pie. In het restaurant zit een grote groep Engelsen te eten (en drinken!). Het is een gekakel en geschreeuw van jewelste. In de loop van de avond keert de rust terug in het fraaie dorp. Alle Grieken moeten morgen, na een aantal vrije dagen, weer aan het werk.

maandag 05.05
Brood gehaald bij de bakker en het water bijgevuld met de tuinslang bij de meest linkse taverne (tegenover bankje met anker). We rijden het rustige Galaxidi uit en via Ithea en Amfissa klimmen we hoog de bergen in. De weg naar Gravia is mooi en breed. Rijden onder Lamia langs naar Stilada. Hier gaat het ineens regenen. Rijden via een smal weggetje langs het water door het gehucht Kouvela
(uitgestorven, veel onbewoonde vakantiehuizen, veel mogelijkheden om met de camper te staan) en komen zo in het mooie Paralia Rachon terecht. Een alleraardigste en niet zo'n bekende kustplaats ten zuiden van de stad Volos. We staan ook hier mooi aan het water bij de jachthaven. Het plaatsje heeft veel te bieden aan tavernes en recreatie. 's Avonds is het mooi verlicht door de vele zogeheten 3-in-1 lantaarns. Ook de plaats Kamena Vourlas aan de overkant is mooi verlicht. We eten erg goed in taverne "O Kostas", de meest linkse taverne als je naar de zee kijkt. Bij de jachthaven is een waterkraan (1844 km).

dinsdag 06.05
Tweede dag
Paralia Rachon. We maken een mooie fietstocht van ruim twee uur langs het water en zien veel bloeiende klaprozen. Nemen vervolgens een stukje binnenland op weg naar een Lidl die we maar niet kunnen vinden en ook niet hebben gevonden. Dit terwijl we deze Lidl toch echt vanuit de camper op de heenweg hebben zien liggen. We eten voor de tweede keer in een erg rustige "O Kostas". Dat zal hier in het hoogseizoen duidelijk anders zijn.

Klik hier voor de volgende pagina