eXTReMe Tracker
Juli 2007
Richting Italië

Maandag 24-10.
Vanmorgen om een uur of negen naar Uelsen. De camper staat al klaar, we kunnen zo alles inpakken en vertrekken. We stellen Loes eerst in, helaas op de kortste route, zij brengt ons via kleine binnenwegen naar de autobaan. Het eerste stuk rij ik en diep in Duitsland stoppen we op een rastplats "Hüttruper Heide". Daar wisselen we van bestuurder en gaat Ilse rijden. Inmiddels wordt het aardig heuvelig en moet er regelmatig terug worden geschakeld. De eerste camperplaats, Hassfurt, hebben we zo gevonden, dankzij de campergids. We hebben een leuk plekje opgezocht en een stroomvoorziening. Een half uur later kwamen de beheerders langs, afrekenen en wel € 5,00 voor het staan en € 1,00 voor de stroomvoorziening. Het eerst hebben we de koelkast op 220V gezet, daarna de satelliet schotel omhoog. We moesten eerst nog de Nederlandse zenders zoeken, dit was nog niet eerder gelukt door mijn ouders. Nu dit werkt, Ilse inmiddels met het eten bezig. Lekker een hapje eten, televisie aan en een gekoeld biertje erbij. Het valt ons op dat de camper scheef naar voren staat en bij het klaarmaken van ons bed, kom ik een paar keggen tegen voor onder de wielen. Dat gaan we morgen proberen op de volgende camperplaats.

Dinsdag 25-10
De volgende morgen lekker wakker geworden, het is niet vochtig in de camper. Ik heb de hele nacht de afzuiging aan laten staan op een lage stand, hierdoor komt er frisse lucht naar binnen en wordt de condens afgevoerd. Sydney wordt ook wakker en ligt even later op ons bed tekenfilms te kijken. Ze slaapt in de alkoof, een ruime plaats voor Syd en al haar knuffels. Het is voor haar wennen, het is anders dan in huis. Ze is dan ook wat langer wakker door geluiden en bewegingen van de omgeving en camper. Ilse is inmiddels bezig met het ontbijt en koffie, ik ruim het bed weer op en maak er weer een dinette van.

We gaan vandaag naar Playmobil funworld in Zirndorf (Bij Nürnberg), Sydney is er al helemaal weg van. Het is ongeveer een uurtje rijden vanaf de camperplaats. Allereerst hebben we nog een paar boodschappen gedaan in Hassfurt, waarna we direct zijn doorgereden naar Zirndorf. Loes kon ons precies vertellen waar we moesten zijn. Playmobiel funworld is momenteel bezig met een grote verbouwing, dit betreft grotendeels het binnenspeel gebied. Het weer speelde mee en Sydney kon zich buiten geweldig vermaken, diverse speeltuinen met playmobil thema's konden het aantal kinderen haast niet verwerken. Aan het eind van de middag zijn de we door de shop, een slimme truc, naar buiten gegaan. Uiteraard niet zonder een stuk speelgoed te hebben gekocht. In de camper Loes weer geactiveerd, nu richting Eichstätt, een plaats tussen Ingolstad en München. We moesten even zoeken, de campergids vermelde dat we gewoon de parkeerplaatsen naar het Volksfestplatz moesten volgen. Wij kwamen waarschijnlijk van een andere kant af, wij hebben de borden Eichstätt voor vrachtwagens gevolgd. Nu kwamen we een bord tegen die ons leidde naar de camperplaats. Diverse campers waren al aanwezig, en de beheerder kwam al naar ons toe. Voor € 6,00 en € 2,00, resp. overnachting en stroom konden we blijven. Hij raadde ons een plek aan de overkant aan, dan daar wij wilden gaan staan, in verband met de satelliettv ontvangst. En inderdaad, de schotel werkt perfect. Het wordt nu tijd om de site bij te werken, onder andere de foto's gereed maken en een klein verslag te schrijven. Ik hoop onderweg nog een draadloos punt tegen te komen, dan kan ik alvast een deel uploaden.

Woensdag 26-10-2005
Vanmorgen acht uur werden we gewekt door de bakker, Ilse direct kleren aan en broodjes halen. Daarna koffie gezet en lekker het broodje met een bak koffie genuttigd. We wilden wat van de omgeving zien, een paar foto's maken en een paar boodschappen doen. Dus een uur of tien, jas en schoenen aan en naar het centrum. Eichstätt is een heuvelachtige omgeving, erg mooi, vooral nu de herfst in begint te vallen. Allemaal gekleurde bladeren aan de bomen, het geeft een mooi contrast met de omringende woningen. Het centrum is ongeveer een kwartier tot een half uur lopen, diverse winkeltjes en zelf een kleine markt. We hebben een verlengsnoer gekocht, dan kan er iets meer worden aangesloten op het enige stopcontact in de camper. Toen we terug waren bij de camper hebben we overlegt wat we wilden doen. Het werd dus doorrijden naar Italië, Bressanone wel te verstaan. Aan het begin van de camperplaats bevindt zich een sanistation, hier hebben we het chemisch toilet geleegd en wat water bijgevuld. Ik wilde de vuilwater tank ook legen op deze plaats, maar deze bleek nog open te staan. Dus al het verbruikte water zijn we al kwijt, het ligt dus op de achterliggende camperplaatsen. Helaas maar jammer, ik heb hem nu dicht gedaan en alles komt goed.

Na het Sanistation vertrekken wij, na even bij de supermarkt wat te eten hebben gekocht. Nu hebben we wat te eten wanneer we vanavond aankomen op de camperplaats. Loes voert ons langs de autobaan, langs Munchen naar Ingolstadt zo door naar Innsbruck. Van hieruit rijden we over de Brennerautobaan, naar Bressanone. Net voor Oostenrijk hebben we een autobahnvignet gekocht met een geldigheid van tien dagen. (€7,60,-) Hiermee komen we wel heen en weer. Op de Brennerpas moeten we tol betalen (€8,00,-) en hier rijden we door naar Italië. Het Italiaanse deel van de Brenner, wil ook graag een deel tol (€2,30,-) en hier nemen we de afslag Bressanone. Volgens de gids moeten we richting een franciscaans klooster rijden, hier zou een camperplaats dichtbij zijn. Het was inmiddels al donker en ongeveer half tien 's avonds, dus voor Sydney was er geen lol meer aan. Bij een tankstation hebben we gevraagd waar we heen moesten, deze kende het klooster niet, maar wist wel een camperplaats. Tweehonderd meter verder aan de rechterkant. Een hotel, camping annex camperplaats. Hier moeten we €25,00,- betalen, inclusief stroomvoorziening. Dit is aan de dure kant. Voor de standplaats wordt tien euro gerekend, voor twee volwassenen €7,00 pp en Sydney gratis. Voor het stroom komt er extra €1,60,- overheen. Het eerst een mooi plekje uitgezocht, stroom geïnstalleerd en de satellietontvanger aangezet. We hebben weer Nederlandse televisie, hier kunnen we blijven staan voor de nacht. Morgen gaan we de omgeving bekijken, daarna een stuk richting Venetië. Ook hier geen draadloos internet.

Donderdag 27-10-2005.
Vanmorgen uitgeslapen, ongeveer tien uur uit bed. Het eerst de omgeving verkennen, het was gisteren donker toe we aankwamen. Het bleek dat we tussen de bergen stonden. Achter een hotel in Varna is een ruimte voor kampeerders. Er stonden ook al diverse campers. Na het ontbijt zijn we een stuk gaan lopen, toch even een stukje meer van de plaats zien. Het blijken twee dorpen of steden te zijn die vlak aan elkaar liggen, in een dal. Rondom zijn vele huizen op de berghellingen welke echt tiroler stijl hebben. Dit deel heet dan ook Sud Tirol, welke niet ver van de grens met Oostenrijk ligt. Volgens Loes is het ongeveer drie en half uur rijden naar Punta Sabionni, net iets verder dan Venetië. Rond half twee besluiten we te gaan rijden richting Venetië. We gaan weer de Brenner autobaan op, en komen gelijk in de file. Volgens Loes een file van vijf kilometer, maar we hebben geen mogelijkheid om een alternatieve route te nemen. De zon schijnt fel over de autobaan en het is dan ook aangenaam warm. Na een paar uur te hebben gereden werd het langzamerhand mistig. Eerst dachten we dat het nevel was vanuit de bergen, maar des te verder we vorderden, des te meer mist kwam er op zetten. Net na Venetië werd het heel erg mistig, daar waar we de autobaan af gingen op een binnenweg. Het werd ook des te moeilijker om de route te vinden naar de camperplaats. Maar op een gegeven moment zagen we een bord met Punta Sabionni en daar moesten we zijn. Na een lange tijd in de mist te zijn doorgereden, kwamen we aan bij de camperplaats. Een Duits sprekende Italiaan wees ons de weg en we kregen een mooi plekje waar we stroom konden krijgen en zelfs een wateraansluiting. Ilse had geen zin meer in koken, dus we hebben gegeten in een restaurant naast de camperplek. Drie maal spaghetti en het smaakte goed. Volgens de camping beheerder gaat er een pont naar Venetië voor €6,50,- , maar ook een rondvaart door Venetië voor €10,50 per persoon. Dit gaan we morgen bekijken. We blijven hier wat langer staan, ook voor Sydney is het een keer leuk niet een groot deel van de dag te rijden. Ze kan zich goed vermaken onderweg, maar het is ook wel eens leuk de hele dag iets anders te doen. Deze camperplaats kost ons €18,00,- per nacht incl. stroom, maar hij heeft Sydney niet meegerekend omdat ze nog klein is.

Vrijdag 28-10-2005.
Goede morgen, het is weer een mooie mistige dag. Vandaag gaan we kijken hoe we in Venetië gaan komen. Eerst ontbijten, met koffie natuurlijk. Even het nieuws op televisie, toch een beetje op de hoogte blijven en het weer voor vandaag. Het is in Nederland lekker weer, hier is het nog een beetje mistig. Na het ontbijt lopen we naar de haven. Hier kopen we een retourtje voor zes euro per persoon, Sydney is nog gratis, naar Venetië. De overtocht duurt drie kwartier met een tussenstop op een eiland. We stappen uit in San Marco. Er staan kraampjes met allemaal maskers in diverse maten en soorten. We lopen langs de kraampjes verder het centrum in. Diverse steegjes hebben kleine winkeltjes met.. maskers. Op een plein zien we een kerktoren staan welke erg scheef staat. Dus de toren van Pisa is niet het enige object welke niet een rechte lijn volgt naar boven. Dit is dus gelijk vastgelegd op de camera. Verder zijn er vele oude gebouwen en kerken. Wanneer je geen kaart van de omgeving hebt, kun je verdwalen in de kleine steegjes en straten. Er zijn ook vele bruggen over de kanalen die Venetië rijk is. Vele gondels met toeristen varen rond in deze grachten en sommige gondeliers zingen erbij. Alles gebeurt hier over het water, ook aannemers en leveranciers varen met goederen door de grachten. je ziet hier dan ook geen auto's rondrijden. Na enkele souvenirs te hebben gekocht nemen we de boot weer richting Camper. Nog even langs de supermarkt, even een paar biertjes halen voor vanavond. Ilse begint met het eten, Sydney speelt weer met haar playmobil camper en kapperzaak. Ik ga nog even een rondje lopen richting het strand. Het wordt al donker en halverwege keer ik weer om. We eten eerst ons avondeten en daarna lopen we nog even richting de haven. Hier bellen we even met mijn ouders om te vertellen dat de camper ons goed bevalt. We blijven nog een nacht slapen in Punta Sabbioni. Nu nog even de website bijwerken en hopen één dezer dagen een draadloos punt tegen te komen, of anders een internetcafé.

Zaterdag 29-10-2005.
The journey must go on. Na het ontbijt hebben we even overlegt welke richting we vandaag op zouden gaan. We besloten richting Gardameer. Het weer is beter dan gisteren, zonnig en warm. Volgens de beheerder van de camperplaats is het in geheel Italië zulks weer. Dus het is een goed idee om richting Gardameer te gaan. Het is ongeveer een twee en half uur rijden, maar onderweg werd Sydney een beetje ziek. Lichte koorts en niet helemaal lekker. We zijn even gestopt om Sydney een zetpil te geven, daarna lag ze lekker te slapen in haar stoel. De camperplaats Sirmione is gemakkelijk te vinden en we hebben gelijk een plek te pakken die ons aan staat. We liggen niet aan het stroom, dus vanavond kijken hoever we komen met de huishoudaccu. Wanneer we morgen geen stroom meer hebben gaan we op zoek naar een stroompunt. Maar dat zal niet zo'n vaart lopen. Een eind verder langs het Gardameer is nog een camperplaats met stroomvoorziening.
Het valt ons op dat het weekend is, er zijn allemaal Italiaanse campers op de weg. Ook op de camperplaats wordt het steeds drukken met Italianen. Hopelijk blijft het weer zoals het nu is. Morgen gaan we kijken welke richting we dan op gaan. Het is een mooie plaats, we lopen nog even naar het centrum. Bij een telefooncel bellen we even naar de familie Haafkes, daarna een paar boodschappen doen en weer terug naar de camper.

Zondag 30-10-2005.

Het besluit is genomen, we gaan verder kijken naar een andere camperplaats bij een meer verder op. Dan willen we gelijk de accu weer opladen, dit gebeurt niet door de motor naar het schijnt. In de campergids gekeken en we dachten een mooie plaats te hebben gevonden. We wilden naar Sarnico aan het Iseo meer. Hier aangekomen hebben we gevraagd en gezocht naar deze camperplaats, maar niet gevonden. Na het hele meer rond te hebben gereden, smalle wegen en enkele tunnels van 3.00 meter hoogte, zagen we maar één camperplaats op een parkeerplaats bij een haventje. Er was alleen een afvoer voor vuil water en chemisch toilet. Aangezien het al laat was hebben we besloten niet verder te rijden. We hebben alleen één lamp aangedaan en deze ging een paar uur later uit. Dus vroeg in de veren, dan kunnen we morgen vroeg weg. We gaan naar Oostenrijk, Schwaz wel te verstaan.

Maandag 31-10-2005.

Vanmorgen zeven uur, starti die motori. Naar Oostenrijk, hopelijk daar beter weer. Hier is het nog allemaal mist en miezerig. Volgens de campergids is in Schwaz een mooie camperplaats tussen de bergen. Het is ongeveer een vier en half uur rijden dus onderweg enkele pauzes ingelast. In de bergen wordt het weer steeds beter, het wordt zelfs warm. Zonneschijn en helder blauwe luchten. Enkele wolken zweven tussen de bergen, de toppen boven de wolken te zien en de rest onder de wolken. Op een andere parkeerplaats is zelfs een speeltuintje aangebracht, Sydney is dus een tijdje onder de pannen. In Schwaz kunnen we speciale borden volgen voor een camperplaats. Helaas is hier geen stroom aanwezig en het is niet de plaats volgens de campergids. We hebben even rondgevraagd, het blijkt dat deze camperplaats niet meer bestaat. Er staat een groot hek omheen en er staan allemaal graafmachines in. We moeten dus kijken naar een andere plaats. In de buurt kunnen we niets vinden, maar een heel stuk verder aan de Chiemsee vinden we een mooie plaats. Prien am Chiemsee, mooie plaats aan het water. We hebben hier stroom en alle andere voorzieningen. Het is eigenlijk een camping voor caravans, maar we vinden de omgeving wel mooi. We staan nu vlak aan het water. In lijn van onze camper staan ander campers, ook met een zijraam naar het water toe. Buiten is de temperatuur niet erg zomers. We zijn dan ook op zekere hoogte, maar wanneer de zon weer schijnt zal het wel beter worden. Ik ben al lang blij dat de accu weer wordt bijgeladen. We zitten nu 's avonds met de kachel aan in de camper, ik met de laptop aan en Ilse kijkt televisie. Morgen gaan we de omgeving verkennen, en dan kijken we of we weer verder gaan. Jammer genoeg is dit de laatste week van mijn vakantie, want het bevalt me goed in de camper. Het is alleen zoeken naar plaatsen met een stroomaansluiting. Misschien in de toekomst zonnepanelen op dak. Maar wanneer de accu zou worden opgeladen onder het rijden, kan ook uitkomst brengen. Vooral wanneer je toch vele kilometers maakt.

Dinsdag 01-11-2005

November, nog maar even dan is het alweer sinterklaas. Dan niet te vergeten Kerst en Oud en Nieuw. Rond twaalf uur rijden we weg weer richting huis. Nog een paar dagen en dan is de vakantie weer voorbij. We gaan langzaam een paar camperplaatsen af die meer in de buurt van huis komen. We vinden er één in Pottenstein. Volgens de gids is er een camperplaats met stroom. De weg waar deze camperplaats moet zijn laat ons geen camperplaats zien. We belanden bij een camping met een campervoorziening. Hier brengen we de nacht door. In het restaurant gaan we wat eten, Ilse hoeft dan een keer niet te koken. De avond brengen we door met het kijken naar een camperplaats voor morgen en overmorgen en daarna televisie kijken. De Nederlandse zenders krijgen we er niet op. Het is weliswaar de eerste van de maand, maar we hebben toch minimaal een uur een Nederlandse zender er op gehad. Dus het zou dus gewoon moeten werken. Morgen kijken we wel weer, nu maar een Duitse film er op.

Woensdag 02-11-2005.

Vanmorgen rond acht uur opgestaan. Ik ben even naar de kiosk van de camping gelopen om broodjes te halen. In de buurt is een grot, Teufelshölh geheten. Hier willen we gaan kijken, maar het blijkt gesloten te zijn. Dan maar doorrijden naar de volgende camperplaats. Einbeck, een plaats bij Hannover in de buurt. Hier is een camperplaats bij het zwembad, volgens de campergids met een stroomvoorziening. Er blijkt geen stroompunt te zijn, maar het is wel een mooie plaats. Wel is er een Sanistation aanwezig. We besluiten te blijven staan en gaan lopen naar het centrum. Het is een oud stadje met mooie oude gebouwen. Ze brouwen een eigen biersoort waar ze trots op zijn. Vanavond gaan we televisie kijken op de accu, dus zolang de stroom het toelaat. Onze eerdere ervaring is dat we één avond op de accu vol kunnen maken. De koelkast op gas zetten en voor de rest zijn alleen de lampen en de satelliet televisie op stroom. Dat moet dus gaan lukken. Morgen moeten we dus weer een stroompunt hebben. Aangezien we bij een zwembad staan gaan we morgen met z'n drieën zwemmen. Sydney leek het wel een goed idee, ze wil nu gelijk al wel gaan. Daarna gaan we rijden naar een camperplaats aan een meertje dichter bij huis in de buurt. Deze is maar een 200 kilometer hier vandaan.

Donderdag 03-11-2005.

Goede morgen. Gelijk na het wakker worden pakken we onze zwemspullen en gaan naar het zwembad. Voor €5,50 mogen we ons vertoeven in het zwemparadijs. Er zijn vier baden, een gewoon zwembad om baantjes te trekken, een duikbad met diverse hoge duikplanken, een ondiep bad voor kleinere zwemmers en een pierebadje voor de echte kleintjes onder ons. Sydney heeft zich goed vermaakt in diverse baden. Er kwamen ook nog kinderen voor het schoolzwemmen, dus het was een drukte van belang. Na het zwemmen zijn we de stad in gelopen. Een paar kaarten halen en kijken of we ergens wat kunnen eten. We gaan zitten bij een leuk restaurant en bestellen wat eten en drinken. Hierna gaan we terug naar de camper en we maken ons op voor vertrek. We gaan naar Steinhude aan een meer. De overnachting op deze camperplaats kost ons met stroom € 7,50,-. Het schijnt het beste plekje te zijn van 2005 volgens een bord langs de weg. Het is gemakkelijk te vinden, en er zijn voldoende plaatsen beschikbaar. Diverse campers staan er al en vele komen er nog aan. Het weer is goed, een heldere nacht en een iets wat frisse wind. We hebben nu in ieder geval weer stroom beschikbaar dus de accu wordt weer opgeladen. Gelijk heb ik het chemisch toilet geleegd en weer gereed gemaakt voor diverse boodschappen. Morgen gaan we weer terug naar huis, volgens Loes is het een twee uur rijden vanuit hier. Dan kunnen we de camper schoonmaken en gereed voor m'n ouders, wanneer deze dan weer weg willen. Er moeten ook een paar reparaties worden uitgevoerd. Onder de bank is een lat afgebroken, deze moet weer worden terug geplaatst. Maar er komt gelijk een versteviging onder. Ook onder de andere banken, voor het geval dat. De wand van de douche moet ook opnieuw worden afgekit, door bewegingen van de opbouw tijdens het rijden is hier ruimte ontstaan. Tijdens het douchen kan hier damp ontsnappen naar de leefruimte en dat is niet de bedoeling.

Vrijdag 04-11-2005.

We gaan weer huiswaarts.

chiemsee.jpg, 137*102  eisbeck.jpg, 137*102  chiemsee1.jpg, 137*102  gardacamperplaats.jpg, 137*102  gardameer.jpg, 137*102

iseomeer.jpg, 137*102  oostenrijk.jpg, 137*102  oostenrijk1.jpg, 137*102  piergardameer.jpg, 137*102  pottenstein.jpg, 137*102

pottenstein1.jpg, 137*102  stadeisbeck.jpg, 137*102  steinhude.jpg, 137*102  steinhude1.jpg, 137*102  mistigitalie.jpg, 137*102

puntasabbionni.jpg, 137*102  routeplannen.jpg, 137*102  schevetorenvenetie.jpg, 137*102  souvenirs.jpg, 137*102  stoeremeid.jpg, 137*102