Een verslag van het vervangen van het plaatwerk (dorpel) onder de schuifdeur. Volgorde is van links naar beneden en dan rechts naar beneden. Klik op de foto's voor een vergroting!
Het eerste aangezicht van de dorpel onder de schuifdeur. Zoals te zien is op de foto's is het afdek-plaatwerk doorgeroest. Oplossing waar voor gekozen is, is om het complete plaatwerk te vervangen van de dorpel, zowel buiten- en binnenkant. Het afdek plaatwerk aan de achterzijde bevatte ook een gaatje of 2. We hebben het er niet op aan laten komen en gelijk een hele hap uit het aangetastte plaatwerk geslepen. Hier is de rigoreuze ingreep goed te zien.
Vanuit een andere hoek het aangezicht van de dorpel, wat eerst een paar roest plekjes leken, bleek al gauw een volledig doorgeroeste sleuf te zijn. Het andere plaatwerk van Klokkerholm© is goed te zien op de foto's. Hier het overzetstuk van de binnenzijde van de steunbalk. Het lassen kan beginnen, nadat we alle metaal goed blank hebben geslepen en ontvet. (wasbenzine)
Voorzichtigaan het middenstuk eruit slijpen en knippen, om toegang te krijgen tot de puntlassen waar het stuk metaal mee vastzit. We zijn hier op de helft. In het plaatwerk hebben we gaatjes geboord van 5 mm doorsnee en om de 2,5 cm. Deze lasmethode noemen we proplassen. Een alternatief voor puntlassen. Met een CO2 lasapparaat voorhanden een goede oplossing.
Hier zie je de steunbalk, die erachter zit, verschijnen. Gelukkig was deze niet doorgeroest al zat er wel aanslag op natuurlijk. Het eerste stuk met de puntlassen is reeds verwijderd. Voor diverse lasmethodes kunnen we je doorverwijzen naar de site van Rustbuster. Daar staan ze uitgebreid omschreven. Het voordeel van een proplas t.a.v. geheel doorlassen is dat het materiaal niet gaat kromtrekken. Je brengt weinig hitte in het materiaal.
Langzaam aan vordert het uitbeitelen van de dorpel. Hier is goed te zien dat de gehele lengte al doorgerot was. Het middenstuk eruit halen was niet echt zwaar werk, de rest viel meer tegen. De voorzijde hebben we op dezelfde manier gelast. Hier is de proplas goed te zien, een ander voordeel is weinig slijpwerk! De bovenzijde van het voorgevormde plaatwerk was wel lastig. Oplossing zat in het slijpen van sleufjes van 5 mm breed i.p.v. boren.
Op deze foto is goed te zien hoe de puntlassen weg te beitelen. Om het dunne plaatwerk aan de bovenzijde zo min mogelijk te verbuigen-beschadigen hebben we voor een scherpe (oude) houtbeitel gekozen. Regelmatig aanscherpen! Het enige nadeel van het vervangings-plaatwerk was dat aan de beide uiteinden geen omgezet stukje zat. Dit betekende dat we die sleuven moesten vollassen. Goed gladgeschuurd en na het spuitwerk zie je er niets meer van.
Hier is de gehele plaat van de dorpel verwijdert. Je ziet goed dat het voor de steunbalk erachter niets te vroeg is gebeurd. Schuren met een schuurschijf op de haakse slijper maakte dat ook weer op orde. Hier zit het nieuwe plaatdeel op z'n plaats. Je ziet duidelijk de vele proplassen. Aan de buitenkant hielden we geen naden over, aan de achterzijde zijn ze dichtgekit met Carrosseriekit! (overspuitbaar en tot 80 graden te verhitten (moffelen)
Na het schuren van de steunbalk, hebben de oppervlakte behandeld met Roestomvormer van Noverox©. Het geheel zag er goed uit na de behandeling, nu maar afwachten of het werkt ;-) Daarna het geheel in de zinkspray, om het zuurstof dicht te houden tot de spuiter aan het werk kan, anders vliegt de roest er weer op! Tip: verwijder eerst ook de (zwarte) laag die op het nieuwe plaatwerk zit, door het dompelbad is dit beschermd, maar het houdt niet echt goed na overspuiten.