Een verslag van het vervangen van het plaatwerk hoek rechtsachter, inclusief de accubak. Volgorde is van links naar beneden en dan rechts naar beneden. Klik op de foto's voor een vergroting!
Toen we de bus aanschaften wisten we al van het probleem bij de accubak. Bij de vorige eigenaar was de accu geploft en zuur was lekker in het rond gelopen. Dat vreet alles weg en geeft een hoop roestvorming! Het beruchte hoekje zit op z'n plaats en gaat nooit weer los. Hier zie je de eerste aanzet van het vervangende plaatwerk. Dat hebben we ook op maat geknipt omdat het hoger was als dat we nodig hadden.
Hier is mooi te zien hoe de buitenkant van het plaatwerk al is aangetast. De lak zat er goed op, die hield het plaatwerk nog een beetje in model :-). Bij het schoonslijpen viel het rotte materiaal ons tegemoet. Wel even slikken! Eerst ervoor gezorgd dat het plaatwerk passend was, alle oude puntlassen e.d. wegslijpen. Gelukkig konden de schroefgaten voor de bevestiging van het achterlicht blijven zitten. Zodoende krijgen we daar straks geen problemen met het monteren.
De complete achterlicht-unit gedemonteerd en een blik geworpen op de accuplaat die nu goed te zien is. Maar goed dat we er nu aan begonnen anders waren we geheid de accu een keer verloren bij een kuil in de weg!
Als alles passend en schoon is kan het plaatwerk vastgezet worden. Eerst weer even aanpunten zodat het op de plaats blijft zitten en je nog een laatste controle kunt doen of alles ook werkelijk op de goede plaats zit. Duidelijk te zien zijn de eerste proplassen op het oude plaatwerk.
Wederom de haakse slijper (flex) erbij en snijden maar. Alles wat maar een beetje verdacht was hebben we weggeslepen. Maar goed ook want het steunbalkje direct naast de motorklep bleek ook al doorgerot. Daarna van het middenuit doorlassen naar de buitenkant i.v.m. het trekken van het metaal. Met doorlassen breng je veel hitte in dus is het oppassen dat de hele handel niet krom trekt. De haakse hoek rechtsboven hebben we dus ook maar rond weggeknipt.
Hier vanaf de achterzijde gezien. Als je goed kijkt zie je bovenaan het bewuste steunbalkje met aan de onderzijde het gedeelte wat we weggeslepen hebben. Daar had ik dus geen vervangend plaatwerk voor, dus maar zelf gemaakt. Thanx Pa! Hier is nog net de accubak te zien die we er makkelijk in konden zetten omdat de buitenkant er toch uitgeslepen was. Proplassen maar! Aan de buitenkant zie de proplassen die weer aansluiten op de rand van de accubak. Zo zit alles weer in model!
Het hoekje aan de achter-onderzijde van het spatbord bleek ook niet veel soeps meer. Dus ook maar zelf maken. Hier zie je de eerste aanzet , die we naar het model gemaakt hebben van het originele plaatwerk. Een kunst op zich! Daarna dan maar de lasnaden vlakslijpen en controleren of er geen gaten zijn gevallen. Hiervoor hebben we eerst de slijpschijf gebruikt en daarna de schuurschijf. De proplassen hoef je nauwelijks weg te slijpen als ze goed zijn.
Het krediet voor dit mooie stukje werk gaat naar vaderlief. Altijd werkzaam geweest in de branche en nog een echte vakman van de oude stempel. Hij stond echt te genieten om dit te maken, het echte vakmanschap. Ik heb m'n oogjes wijd open gehouden! Hier is goed te zien dat alles weer aansluit op het hoekje van het achterspatbord. Het is nu weer één geheel en je merkt gelijk dat er geen verzet meer inzit. Hard dus. Ook aan de binnenkant de lassen vlakgeslepen voor een mooi resultaat.
Aan de spatplaat ontbrak ook al een stukje aan de onderzijde. Pa had goede zin en heeft dat gelijk dan maar ook gemaakt. Zelfs het afgeronde hoekje werd er even netjes in geklopt. Hamer en een bankschroef, tik, tik en lassen maar...pfffff. De randen lassen van het plaatwerk bij de uitsparing voor het achterlicht was ook een duivels klusje. Toch is het goed gelukt en na wat bijslijpen ziet het er weer goed uit zonder dat je allerlei open naadjes overhoudt.
Hier zie je het hoekje van het spatbord, echter nu weg- en schoongeslepen. Voor het houvast van het nieuwe plaatwerk hard nodig. En alle roest is nu ook echt weg. Het echte werk kon nu beginnen.
In de originele accubak zaten dus gaatjes voor de waterafvoer. Die zaten niet in het vervangingsplaatwerk. Die heb ik nadien ingeboort en met een drevel zijn de randen naar beneden weggetikt zodat het water makkelijk afvloeit. (Tip van JWB, bedankt!)
Hier is goed te zien dat het nieuwe hoekje perfect past en het model weer net als vanouds terugkomt. Eerst even vastpunten, goed in model zetten en dan maar aflassen. aflassen aan de buitenkant en aflassen aan de binnenkant. Stukje vakwerk toch? Nog een blik op de binnenzijde waar de nieuwe accubak je tegemoet glimt. De randen en naden heb ik nadien dichtgesmeerd met carrosseriekit. Dat blijft soepel en is geschikt om over te spuiten en te moffelen. (tot 80 graden en kortstondig tot 180 graden te verhitten. Op naar de spuiter dus maar!
Benodigdheden: vervangend plaatwerk - haakse slijper met slijpschijf en schuurschijf - B&D Powerfile ! handig voor de hoeken waar je niet bijkomt met de haakse slijper - hamertje - pijp (klem) tangen - lasapparaat CO2 - boormachine of gatenpons 5 mm. - drevel - roestomvormer - zinkspray - carrosseriekit (gaat met de kwast) - veiligheidsbril - lasmasker - mondkapje - overall - garageruimte - en last but not least.... een schoonvader met alle benodigdheden inclusief de garage en een vader met de nodige vakmanschap en kennis om een overenthousiaste zoon in toom te houden en te begeleiden met de nodige takt zodat er een goed resultaat tot stand komt. Het laatste is echt onoverkomelijk geweest in dezen. Beide "ouwe lullen" hebben nog steeds de kennis en de moed om het over te brengen op de volgende generatie die zonodig weer in die ouwe bakken moet gaan rijden voor hun lol!
Hulde!