Wie is Edwin Ammerlaan?

Geboren in Soest, opgegroeid in de regio Utrecht, maar inmiddels een Amsterdammer in hart en nieren. Naast liefhebbende man van Elly, nieuwsgierig journalist en mediaprofessional ben ik - in mijn spaarzame vrije tijd - gepassioneerd golfer en handbaltrainer. Dat laatste doe ik al een kleine twintig jaar. Momenteel bij de Amsterdamse damesselectie van Westsite, maar in het verleden ook bij o.a. de handbalschool in Noord-Holland en een drietal eredivisieteams. Voor het Nederlands Handbal Verbond was ik een aantal jaren lid van de landelijke werkgroep Talentontwikkeling en bij het NOC*NSF docent in het kader van projecten rond een Veilig Sportklimaat (VSK).

Loopbaan

Na een studie aan de School voor de Journalistiek in Utrecht en een stage bij onder andere muziektijdschrift OOR - waar ik als freelancer ruim 15 jaar voor zou blijven schrijven - ben ik via de HCC en Personal Computer Magazine als redacteur in de IT-wereld beland. Vervolgens werd ik kort na de introductie hoofdredacteur van het games- en jongerenmagazine van Power Unlimited. Sanoma (toen nog VNU Tijdschriften geheten) bood mij daarna de kans om een nieuw publiekstijdschrift voor mannen te ontwikkelen en onder de titel [ZSM] op de markt te brengen. Helaas besloot de uitgever deze, stijlvollere tegenhanger van Maxim en FHM na ruim een jaar (bij een betaalde oplage van 30.000) weer stop te zetten.

Een uitgelezen moment voor de introductie van EA Media. Onder deze bedrijfsnaam werk ik sindsdien als zelfstandig mediaprofessional voor de meest uiteenlopende opdrachtgevers. Zo volgden opdrachten bij onder andere GenJ (ontwikkeling eerste concept van de populair wetenschappelijke titel Quest, tijdelijk hoofdredacteurschap van KLM's inflight magazine Holland Herald), IDG (hoofdredacteur a.i. van twee gamesmagazines) en Sanoma Custom Publishing.

In de tussentijd werd ik door VNU Business Publications gevraagd om het hoofdredacteurschap van PCM en Computer Idee op mij te nemen, waarna ik ook een aantal jaren voor ANWB Media werkzaam ben geweest op de afdeling die publiekstesten en onderzoeken uitvoerde voor onder andere de Kampioen, Op Pad, KCK en Reizen.

Eind 2014 volgde een ambitieuze opdracht bij de Nederlandse Golf Federatie (i.s.m. TIG Sports) om als Editorial Manager samen met een enthousiast team het communicatieplatform GOLF.NL te ontwikkelen en te lanceren. Inmiddels omvat GOLF.NL een drukbezochte website, social media-kanalen, een app, een tweewekelijks tijdschrift met een distributie via alle golfbanen en een glossy magazine van 148 pagina's dat twee keer per jaar naar alle (380.000) geregistreerde leden wordt gestuurd.

Highlights

  • Lancering van gamesmagazine Power Unlimited en uitbouw naar een betaalde oplage van 60.000 per maand.
  • Freelance muziekjournalist sinds 1987, met meer dan 300 interviews voor o.a. OOR, Aloha, Revolver, Lust For Life en iO Pages.
  • Publicatie in 2008 van de Engelstalige biografie over de Canadese rockband SAGA.
  • Ontwikkeling en lancering van mannenglossy [ZSM] met binnen een jaar een verkochte oplage van 30.000.
  • Gecombineerd hoofdredacteurschap van Personal Computer Magazine en Computer Idee (team van 18 FTE).
  • Nationale en internationale publiciteit met de waren- en dienstenonderzoeken van ANWB Media.
  • Ontwikkeling, lancering en co√∂rdinatie van GOLF.NL, het interactieve communicatieplatform van de Nederlandse Golf Federatie.

Meer