CILINDERTUNING: 

Bij tuning ( van o.a. de cilinder ) gaat het er om de gasstroom van en naar de cilinder bij beoogde ( evt. hogere ) toerentallen te optimaliseren. Cilinders geproduceerd in massa hebben altijd een, in dit opzicht, nadelig compromis tussen afwerking en prijs. Om een ongevenaarde afwerking te verkrijgen, hebben wij dan ook genvesteerd in de beste gereedschappen en waar nodig deze nog doorontwikkeld. Profiteer hiervan !!

THEY TOLD YOU IT WAS FAST WHEN YOU BOUGHT IT ........................

                        BUT DID THEY TELL YOU HOW FAST IT COULD BE ?

Mocht je dus op een relatief goedkope wijze de prestaties van uw motor drastisch willen verbeteren kan o.a. onze cilindertuning uitkomst bieden. Voor weinig geld een grote vermogenswinst gegarandeerd ! 

 

 

Vanwege de vele vragen die wij ontvangen, hebben wij besloten een systeem te maken om aan de specifieke wensen van de klant te kunnen voldoen. Naast onze vertrouwde wijze, gebaseerd op onze ervaringen, hebben wij nu een schema samengesteld met enkele voorbeelden van tuning-niveau's.

In zijn algemeenheid kunnen wij zeggen dat vermogen en koppel belangrijk zijn, maar de betrouwbaarheid en levensduur speelt bij ons een zeker zo belangrijke rol. Wij maken uitsluitend werk waarbij vermogenswinst in verhouding staat tot betrouwbaarheid, wij zien vaak dat andere "tuners" het niet zo nauw nemen met deze voorschriften. "Een race kan niet gewonnen worden zonder de eindstreep te behalen." Ook geven wij de voorkeur aan aanpassingen en bewerkingen die een aantoonbare winst opleveren in tegenstelling tot aanpassingen waarbij resultaten achterblijven.

SUPERSTOCK                                                 : Tuning van originele, standaard stalen cilinders.

                    45,-                                               - uitlaatpoort en -timing aanpassen.

                                                                             - bewerken van spoelkanalen.

                                                                             - afbramen van alle ramen in cilinderwand.

 

PRO SUPERSTOCK                                       : Tuning van originele, standaard aluminium cilinders.

                    50,-                                               - preparatie gelijk aan superstock.

 

MODIFIED                                                          : Tuning van 50 - 70 cc stalen cilinders.

                    60 ,-                                              - uitlaatpoort en -timing aanpassen.

                                                                             - bewerken van spoelkanalen.

                                                                             - onregelmatigheden in poorten wegwerken.

                                                                             - afbramen van alle ramen in cilinderwand.

 

PRO MODIFIED                                                : Tuning van 50-70 cc aluminium cilinders.

                     75,-*                                              - preparatie gelijk aan modified.

 * evt. 15,- toeslag bij bestaande extra uitlaatpoorten of andere speciale poortvormen.  

                                                                   

UNLIMITED                                                     : Tuning van 50 - 70 cc cilinders voor prof. race.

                     200,-                                             Op basis van de meest recente ontwikkelingen.

                                                                            - uitlaatpoort en -timing aanpassen.

                                                                            - bewerken van spoelkanalen.

                                                                             - aanpassing van spoelpoortvorm en richting.

                                                                             - onregelmatigheden in poorten afwerken.

                                                                             - afbramen van alle ramen in cilinderwand.

                                                                             * Optimale prestaties i.c.m. twins cartertuning.

 

 

Beknopte verklaring termen: 

Uitlaatpoort aanpassen         : Het veranderen van de uitlaatpoortvorm en het uitlaatkanaal.

Uitlaatpoort timing                  : De tijd in krukasgraden dat de uitlaatpoort geopend is.

Bewerken van spoelkanalen : Het veranderen van vorm en/ of verloop van dit kanaal

Afbramen van ramen              : Het verwijderen van de scherpe randen in de ramen, teneinde de

                                                   zuiger en zuigerveren minder te belasten.

Ook bij cilindertuning is het zeer belangrijk de toe te passen onderdelen op elkaar af te stemmen. Met name moet men dan denken aan het beoogde toerental. De uitlaat is hierbij een zeer belangrijke factor, maar ook de carburateur en ontsteking kan een grote rol spelen. Door de jaren heen hebben wij een goed beeld gevormd van de specificaties van de onderdelen op de markt, wat cruciaal is voor een optimaal eindresultaat. Dit is het resultaat van vele late nachten en plezier op de baan en op de testbank. Wij kunnen dan ook een doelgericht advies geven van de best te combineren onderdelen en tuning zoals de meeste van ons gewend zijn. Dat is dan ook wat ons tot toonaangevend maakt in deze branche.

TUNING IS LIKE MONEY, SOME FRITTER IT AL AWAY, SOME INVEST WISELY.

 

CARTERTUNING:

Voor een optimaal resultaat is noodzakelijk het carter van de tweetakt motor aan te passen op de gebruikte cilinder. Het toverwoord hierin is vullingsgraad. Het carter is mede verantwoordelijk voor het vullen van de cilinder met het gasmengsel. Enerzijds door het te ontvangen vanuit de richting van carburateur en vervolgens door te geven richting cilinder. om dit te optimaliseren dient er een goede verhouding te worden gecreerd tussen cartervolume en een ongestoorde doorgang richting cilinder, met inachtneming dat het verstandig is optimaal gebruik te maken van de gaswetten. In de meeste gevallen wordt er een membraam toegepast wat een a-symetrisch timingdiagram inbrengt. Wij kunnen er middels carterpreparatie voor zorgen dat de parameters die hiervoor staan optimaal benut worden.

Tuning van een schoon ontmanteld carter kost 90,-. Kotteren van het carter voor de cilindervoet (bijvoorbeeld Malossi MHR speed/cross) kost 90,-. Overige bewerkingen op aanvraag.

 

TUNING OVERIG:

Tuning van andere onderdelen is naar wens mogelijk, echter op aanvraag.

 

Te denken aan: Cilinderkop/verbrandingkamer

Carburateur aanpassingen/ kelk

                    

 

 

Twins tuning: Twins tuning is in meerdere opzichten op snelheid berust, in 99 % van de opdrachten is het een dag later klaar.

 

Tips:

Besteed veel aandacht aan het afstellen, hoe beter dit gebeurd, des te hoger rendement haal je uit de preparatie van de cilinder. Een matige afstelling kan sterke afbreuk doen aan het eindresultaat. ( elke fout in de afstelling wordt hard in vermogen afgestraft ! ).

Aandachtspunten: - Mengselvorming ( lucht/brandstofverhouding ) onder alle omstandigheden.

                                - Bij variotoepassing dient het toerental van max. vermogen afgifte zo lang mogelijk constant

                                  gehandhaafd te blijven.

                                - Ontstekingstijdstip.

Gebruik altijd adequate smeermiddelen en brandstoffen.

Denk bij alle te monteren onderdelen en bij elke handeling of het niet beter kan, dit is een van de zaken waarmee wij zelf ook veel bereikt hebben. Werk dan ook altijd onder schone omstandigheden en neem er de tijd voor, dat is wat jouw beter maakt dan de massa. Wij zien nog al te vaak dat er te haastig en te slordig gewerkt wordt  met een zwak eindresultaat als gevolg.

 Last but not least; gebruik goed gereedschap !

 

 YOU CAN RUN ANOTHER COMPANY...............THE COMPETITION WON'T MIND.

 

Free counter and web stats