Interview met Monique Bolk van Aviapartner

 

Door Frank Elfert

 

Het is 10 voor half 5 als ik de wekker hoor gaan (een telefoonmelodietje). Maar na een paar seconden ben ik dat alweer vergeten en ben ik alweer ver van de bewoonde wereld, tot dat ik de hele tijd een stem hoor zeggen: “Lieverd wakker worden, ik moet om half 6 beginnen!” Ohh damm da's waar ook, ik moet er dus echt uit, want m'n vriendin moet weer aan de slag, om passagiers die rond dit zelfde vroege uur van de dag moesten opstaan, in te checken naar misschien wel Honolulu, who knows!

Afijn, snel aankleden en proberen om m'n lenzen in mijn nog half slapende ogen te proppen. In tussen word ik nog onderste boven gelopen door een over-enthousiaste hond! Chivaz nu niet, ik moet opschieten!

Inmiddels is het al 5 uur en mijn vriendin is al in haar pakje gehesen, ready for depature!

5 minuutjes later om 5.05 stuur ik mijn trouwe Seat Ibiza'tje richting Schiphol (zo'n 20 minuten rijden vanaf Alphen aan den Rijn).

Het is 5 voor half 6 als we aankomen. Na snel afscheid te hebben genomen, stapt ze uit de auto en taxiet ze richting Vertrekhal 1 (waar Aviapartners Air France afhandeld). Zo, nog even 20 minuutjes doorbijten, ohh nee rijden en dan kan ik nog lekker even verder slapen! Mijn taak zit erop! Die van haar begint nu pas!

Wat is Aviapartner precies?
Aviapartner is een afhandelingsmaatschappij van diverse luchtvaartmaatschappijen, in 6 verschillende landen om precies te zijn. Ze doen de afhandeling op de grond van passagiers (inchecken, transferbalie, gate). Voor de rest doen ze ook alles, van het begin tot het eind op het platform, dus het bijtanken van vliegtuigen en het in- en uitladen van bagage.  
 
Wat doe je precies bij Aviapartner?

Ik werk op de grond als grondstewardess, ik vertegenwoordig Air France voor Aviapartner. Ik check mensen in. Ik begin dan met het controleren van het paspoort. Hierbij let ik erop dat het paspoort geldig is, dat de juiste naam erin staat en of het visum klopt. Bij de ticket let ik op de naam (deze moet overeenkomen met het paspoort, hier mogen absoluut geen fouten in zitten!), bestemming, vluchtnummer, datum, klasse en het gewicht. En bij een eventuele doorverbinding let ik opnieuw op de datum, vluchtnummer en het gewicht van de bagage.

Als dat is gedaan, vraag ik aan de mensen of ze een voorkeur voor hun zitplaats hebben. De meeste mensen vragen trouwens geen raamplaats, maar een gangpad omdat ze hun benen dan in het pad kunnen leggen. Als er bagage is, dan moeten ze deze op de band zetten (hier zit een weegschaal in) en dan afhankelijk van hun bestemming wordt dit verder begeleid naar hun eindbestemming.

Waarom heb je juist hiervoor gekozen?

Bij mij op school (MTRO Leiden) hoorde ik altijd hele verhalen van leerlingen over hun stage op Schiphol; dat het leuk is om met veel verschillende nationaliteiten in contact te komen. En ik dacht gewoon, dat moet ik gewoon een keer zelf hebben meegemaakt, dus zodoende heb ik ervoor gekozen om als grondstewardess aan het werk te gaan!

 

Bevalt het werk je?

Het is heel erg leuk, maar ook heel erg zwaar. Wat het leukste is is het omgaan met verschillende pasagiers, de ene komt uit China, de andere uit Ghana. Iedere dag is gewoon weer anders. Soms moet je gewoon zelfs aan passagiers vragen waar dat land of die plaats wel niet ligt! Ook heb je sommige vasten klanten die meerdere keren per week vliegen en die ga je gewoon dan herkennen!

Dat wat het zo zwaar maakt zijn de werktijden! Soms moet je gewoon al om half 6 beginnen en dan werk je bijvoorbeeld tot 2 uur, terwijl je de volgende dag misschien wel tot half 10 's avonds werkt! Het nadeel is ook, dat je prive leven hierdoor redelijk in de war raakt. In het weekend kan ik vaak niet meer uitgaan, omdat ik de volgende dag dan vaak een ochtenddienst heb. Dit maakt het erg zwaar en ook minder leuk.

 

Waar erger jij je het meest aan?

Overbagage, dan praat ik nog niet eens over 1 of 2 koffers, maar als ze bijvoorbeeld 4 koffers overbagage hebben en vervolgens nog weigeren te betalen! Ook willen ze vaak geen spullen achterlaten. Dan hebben ze bijvoorbeeld een televisie bij zich, die ze willen meenemen naar Ouagadougou (voor ‘weinigen' dit dat mogelijk niet weten: dat ligt in Burkino Faso). Die moeten ze dan persee mee nemen voor familie, maar ze willen niet betalen en ook geen spullen achterlaten en dat terwijl ze zelf donders goed weten dat dit niet mag! Ik moet dan net zolang doorzeuren tot ze betalen of spullen achterlaten. Heel soms versturen we ook nog wel eens wat met een vrachtvliegtuig, omdat dit goedkoper voor ze is, maar bijna niemand wil dit!

Is er nu al iets te merken van de toekomstige fusie tussen Air France en KLM?  

Ja, want vele passagiers gaan er al vanuit dat ze hun frequent Flyer Card van KLM bij Air France kunnen gebruiken en vele passagiers denken dat KLM Air France heeft overgenomen en dat Air France dus nu dezelfde regels heeft als KLM. Ook bij gecancelde vluchten van Air France verwachten passagiers dat ze moeiteloos overgeboekt kunnen worden naar KLM, maar dat is voorlopig allemaal nog niet van toepassing.

 

Moet je je levenspatroon aanpassen door dit beroep?

Ja, ik moet op andere tijden slapen, omdat ik soms ochtend diensten heb en dan weer 's avonds diensten. Ik kan vaak ook niet meer 's avonds weg omdat ik dan nog werk of omdat ik de volgende dag vroeg moet opstaan. Ook ben ik de laatste tijd veel minder fit dan dat ik hiervoor was!

 

Merk je iets van de steeds groter wordende dreiging van het terrorisme?

Bij Air France kan ik er eigenlijk nog helemaal niets van merken, ik weet namelijk ook niet hoe het was voor 11 september. Ik vind wel dat er veel politie en marechaussee rondloopt op Schiphol, maar misschien was dit ook wel zo voor 11 september.

Heb je nog tips voor mensen die gaan inchecken?

Gewoon zorgen dat je het juiste aantal stuks bagage meeneemt en zeker niet te veel. Hiermee bespaar je veel gezeur en dat kost ook ons veel minder inspanning. Voor de rest: ons gewoon niet tegenspreken, want veel passagiers denken dat zij het laatste woord hebben, maar dat is dus niet zo! Wij mogen ook passagiers wijgeren om in te checken als wij vinden dat ze zich niet fatsoenlijk gedragen tegenover ons (dat komt ook wel is voor)! En misschien nog wel het belangrijkste: wees op tijd bij het inchecken!