Hvolsvollur

IJsland zomer 2008

vorige bestemmingHvolsvollur

Na zo'n 170 km rijden vanuit Keflavik en boodschappen doen in een supermarkt in Selfoss, arriveren we 's avonds in ons eerste huisje in Hvolsvollur. De volgende ochtend zijn we door het tijdsverschil van 2 uur al weer vroeg wakker. De jongens gaan nog even lekker in de hottub terwijl wij de spulletje bij elkaar zoeken voor ons eerste uitstapje. Halverwege komt de 4x4 al goed van pas wanneer we grote graafmachines passeren die het wegdek van gravel volledig hebben afgegraven. Bij Geysir Strokkur zien we de mooie blauwe waterbel die uit de diepte opborrelt voor de geiser heet water meters hoog de lucht in spuit. Na het schouwspel een aantal keren gezien te hebben en een kort bezoek aan het nabij gelegen bezoekerscentrum, rijden we verder richting de waterval Gulfoss. We dalen een pad af naar een indrukwekkende plek waar je een prachtig uitzicht hebt op de enorme watermassa's die in 2 etappes naar beneden donderen.

Hvolsvollur, het weidse uitzicht rond Hellisholar cottages
Gullfoss, een machtige waterval
Rechtsboven de blauwe bel die je ziet vlak voor de uitbarsting

Op de terugweg naar Hvolsvollur bezoeken we het zwembad in vlakbij gelegen stadje Selfoss. De IJslandse zwembad-etiquettes vereisen dat je jezelf, gekleed in adam (of eva) kostuum, eerst stevig inzeept en boent voordat je in zwempak het heerlijk warme water in gaat. Het is wel zo hygienisch maar toch even wennen, zeker voor de kinderen. Het is heerlijk weer geworden en we eindigen de dag met een lekkere pizza en wat voetballen bij het huisje, omgeven door een prachtig weids groen landschap met uitzicht op een enkele besneeuwde bergtop.

volgende bestemming

Vissen

Bij de receptie van Hellisholar cottages lenen we een hengel en kopen we een vergunning voor het vangen van 4 stuks zalm of forel uit een grote visvijver.
Tim heeft wel vaker gevist en wil nu eindelijk wel eens iets aan de haak slaan. Na een tijdje bijten de vissen toe. Tim's eerste vangst en wat voor één!

Tim vist op zalm en forel
Beet!

We hebben een Nissan Pathfinder gehuurd, een luxe 4x4 met meer dan genoeg ruimte en pk's om ons viertjes door IJsland heen te sleuren.