Vakantie naar Zuid-Afrika

9 okt. 2003
2 nov. 2003

Hier een verslag van het vinden van een geschikte vakantie en de gemaakte reis.
De Voorbereiding:

Het begon in het voorjaar toen ik aan het zoeken was naar een verre vakantie. Ik had mezelf de keuzes gegeven van Zuid-Amerika, Zuid Afrika of Australië. Al gauw bleek dat het Zuid-Afrika moest worden omdat ik de Capitoolgids al had. Tevens had ik het jaar ervoor mensen ontmoet die in Kaapstad wonen en mij er ook op attent gemaakt hadden. De 3e reden was een oud-collega van mij die er ook geweest is en had gezegd dat ik het er echt mooi zou vinden.
Mijn volgende doel was een reisorganisatie te zoeken die niet zulke grote groepen had en waar je vrije tijd hebt en leuke dingen zelf kunt ondernemen. Ik had altijd nog via een reisbureau geboekt en wilde het nu zelf via internet doen. Mijn ideeën gingen toen uit naar Djoser, Afriesh of zo iets dergelijks. Alleen wilde ik niet gaan kamperen. Dat vind ik tijdens de vakantie te primitief.
Mijn derde doel was om een reisgenote te vinden om de reis samen mee te maken. Het alleen reizen is me best bevallen maar toch mis je iemand waarmee je je ervaringen kunt bespreken en waarmee je tijdens de reis gezamenlijk dingen kunt ondernemen. Na even zoeken terechtgekomen op www.reisgenoten.net. Daar heb ik op 3 advertenties gereageerd. Bij 2 ervan was ik te laat. Ze hadden inmiddels al geboekt of hadden ergens anders geboekt. De derde kreeg ik een hele positieve reactie op. Het was een vrouw uit Rotterdam die pas een reis geboekt had naar Zuid-Afrika met SUMMUM reizen. Na even neuzen op hun site heb ik dezelfde reis geboekt als zij. Ze heeft me wel positief geadviseerd over de reis. Dus hebben we afgesproken om elkaar ruim van te voren te ontmoetten op schiphol.

Dag 1
9 okt

Zo gezegd, zo gedaan. 1 uur voor de afgesproken tijd van Summum hebben we elkaar al ontmoet bij de koffie gelegenheid boven balie 8. Het klikte goed en hebben meteen maar samen ingechequed zodat we 2 plaatsen naast elkaar kregen in het vliegtuig. Na veel gepraat en pogingen om te slapen aangekomen in Johannesburg.
Lufthansa

Dag 2
10 okt

Voortrekkersmonument

Bij aankomst meteen maar de bus in omdat het in Johannesburg te gevaarlijk zou zijn. Na een korte rit om Johannesburg uit te komen gingen we op weg naar ons Hotel in Pretoria, maar pas nadat we een bezoek hebben gebracht aan het Voortrekkersmonument. (foto) Ook zagen we de prachtige Jakaranda bomen.
's Middags waren we vrij en hebben we eerst nog geluncht in een grieks restaurant. 's Avonds met z'n 6-en uit eten geweest.

Ook ik was er...

Dag 3
11 okt

Vandaag gaan we naar Mpumalanga. Dit is één van de mooiste provincies van Zuid-Afrika en herbergt niet alleen een prachtig bergachtig landschap, maar is ook de provincie waar men het wereldberoemde Krugerpark vindt. We overnachten in Pilgrim's rest, waar we 's avonds een potje darten met z'n allen.
Dag 4
12 okt

Overnachting
in de
Summit Lodge

Vandaag vertrekken we naar de Lisbon Falls. Het is een behoorlijke klim naar beneden om er te komen maar je krijgt er wel wat voor. (foto) De klim naar boven was erg zwaar. Menigeen had dan ook de rug nat van het zweet. Hierna vertrokken we naar de potholes waar we ook nog getrakteerd werden door de plaatselijke bevolking op dansvoorstellingen. Gods Window hebben we helaas niet kunnen zien vanwege de dichte mist.
Dag 5
13 okt
We hebben de nacht in het zelfde onderkomen doorgebracht en 's morgens zijn we al weer vroeg op pad. In de vroege ochtend nog even snel een paar plaatjes op het terrein gemaakt van een wagon en de ingang. Na een behoorlijke rit richting Krugerpark hebben we eventjes iets ingekocht voor de vroege lunch. Het was erg grappig om met zo'n grote winkelwagen te gaan winkelen. Om half 12 zijn we lopend het krugerpark binnen gegaan. Na ingestapt te zijn zagen we al heel snel een: Aap, Impala, Giraffe en een Leeuw. En dit alles met onze eigen grote bus. Even verder zagen we een Buffel en een Neushoorn. De Olifant zagen we ook nog, en die gelukkigen die een hele goede verrekijker hadden of een digitale camera met grote zoom, konden de laatste van de BIG 5 aanschouwen: het Luipaard. Zo hadden we op de eerste dag ze alle 5 al gezien, en nog wel met de eigen bus. Daarna met z'n allen een braai voorbereid en lekker gegeten. Er waren zelfs Marshmallows. Overnachten in Pretoriuskop.

Dag 6
14 okt

Deze ochtend al om 5 uur opgestaan. Vandaag is de grote dag door het krugerpark op zoek naar de Big 5. Het begon al goed..... De chauffeur reed het eerste half uur de verkeerde kant op. Door deze fout wel nog een hyena gezien. Na eerst ontbeten te hebben vertrokken we voor onze gamedrive het krugerpark in. Op deze dag zagen we o.a. : Olifanten, giraffes, hele grote groep buffels, zebra, Impala, apen, wrattenzwijn, nijlpaard, krokodil, gier, adelaar, schildpad en neushoorns. Na terugkomst lekker even gezwommen en met een gedeelte van de groep in het restaurant gegeten..

Dag 7
15 okt
Vanmorgen beginnen we met een korte gamedrive. Weer veel wild gezien en op het allerlaatste moment nog een luipaard boven op een rots. Toen begon de lange tocht naar Swaziland . Prachtige natuur maar een groot contrast met Zuid Afrika. Hier leeft men op zeer armoedige schaal en ze moeten het zeer zeker hebben van de toeristen. We hebben een late lunch genomen bij een glasblazerij. We zijn redelijk vroeg aangekomen in het Mlilwane wildpark en hebben snel nog een uurtje rondgewandeld om de omgeving te bekijken. Overnachting was in de beehives.
Beehive
Dag 8
16 okt
Ons eerste bezoek was aan een kaarsenmakerij, daarna zijn we naar de Mancini markt geweest en hebben daar tussen de bevolking gelopen. Na dit bezoek gingen we naar de boot en hebben ruim 2 uur gevaren op het Pangolapoort meer. Een meer van 30 km lengte en 7 km breed. Daarna inkopen gedaan met Frauke bij de spar en een ijsje gekocht. Verder was er totaal niets te beleven. Lodge is redelijk luxe.
Dag 9
17 okt

Dag 10