Muziek

Wat is muziek ?

Wat is muziek eigenlijk? Het beste antwoord, dat ik kan bedenken, is :
Muziek is geluid, door mensen teweeggebracht, waarvan de maker(s) de bedoeling heeft (hebben), dat het mooi gevonden wordt.

Luisteren naar muziek

Luisteren naar muziek betekent soms puur genieten.
Maar behalve dat wekt mooie muziek verwondering, verwondering dat er intense emoties in geluid verborgen kunnen zijn, verwondering dat er mensen zijn geweest die dat hebben aangevoeld en die muziek hebben kunnen bedenken.
En door die verwondering wordt misschien een vermoeden wakker gemaakt dat er meer is, meer dan je je kunt voorstellen, alsof er een heel klein stukje van een nog onbekende hemel voelbaar is.

Muziek beoefenen

Voor een deel is het beoefenen van muziek een soort gymnastiek, is het lichaamsbeheersing. Een miniem verschil in beweging bepaalt het verschil tussen mooi of lelijk. Dat is het fysieke aspect van muziek maken.

Als je muziek gaat beoefenen, krijg je al gauw te maken met muzieknotatie, met accoorden, welke accoorden goed bij elkaar passen, en wat de specifieke kenmerken zijn van een bepaalde stijl, etc. Kortom : een theoretisch kader, de muziekleer. Het is het mentale aspect van muziek maken.

Muziek beoefenen is voortdurend bezig zijn met de vraag : Wanneer klinkt het het mooist ? Het is luisteren naar emoties en gevoelens, het is zoeken naar een waarheid die niet in regels is te vatten. Het is het emotionele aspect van muziek maken.

Muziek maken is ook een brug leggen naar de ander, in een ensemble of een orkest is het gezamenlijk iets doen, het is iets meedelen over jezelf, het is de ander laten genieten, het is geven. Dat zou je het communicatieve aspect van het maken van muziek kunnen noemen.

Componeren

Muziek, die in mij opborrelt, op papier zetten, dat doe ik eigenlijk nooit.
Maar bij het maken van deze homepage heb ik een poging gewaagd.
Het is een melodie, die soms in een eindeloze herhaling, als een soort mantra, in mijn hoofd blijft klinken.
Je kunt er heel zachtjes "Yes, I love you, I love you" op neurieën.
Ik stel mij ook wel voor dat de openingsnoot "Yes" keihard wordt gezongen, en dat de volgende herhalingen steeds zachter klinken. Het is maar wat je ervan maakt.

Als je op onderstaande afbeelding klikt, hoor je een midi-opname van de melodie. Het klinkt bij lange na niet, zoals ik het mij voorstel, en zoals het op een echte piano of met echte zang zou kunnen klinken. Daarvoor is de midi-opname-techniek te beperkt.

Het is de bedoeling dat het met veel meer gevoel uitgevoerd wordt. Afhankelijk van je stemming kun je bepaalde noten langer of korter laten klinken. Je kunt harder of zachter zingen. Je kunt eindeloos variëren met als enig doel dat het zo aangenaam mogelijk klinkt.
De begeleiding heb ik in de opname supereenvoudig gehouden. Als ik het zelf uitvoer, kies ik steeds weer een andere begeleiding. Zo kan ik er heerlijk mee experimenteren. Beschouw deze compositie dus als een thema om op te improviseren.

Mijn muzikale voorkeur

Ik luister het liefst naar klassieke muziek.

Cd's die ik regelmatig opzet, zijn :

Artiest Componist Titel / Composities
Claudio Arrau
(piano)
Mozart Sonaten KV 332, 457, 576
Fantasie KV 475
Claudio Arrau
(piano)
Beethoven Sonaten 13 (Pathétique), 53 (Waldstein),
23 (Appassionata)
Alfred Brendel
(piano)
Schubert Complete Imprompus D.899 en D.935
Allegretto in C minor, D.915
11 Ecossaies, D.781
Hungarian Melody in B minor, D.817
Alfred Brendel,
Zoltán Kocsis
(piano)
Liszt Années de pèlerinage I-III
Katia & Marielle
Labèque (piano)
Albéniz, Falla,
Lecuona, Infante
¡España!
Monteverdi Choir
o.l.v. John Elliot Gardiner
etc.
Monteverdi Vespro della Beata Vergine
Magnificat a sei voci
Martin Stadtfeld
(piano)
Bach Bach Pure
met o.a. ”Ich ruf zu dir, Herr Jesu Christ”, BWV 639 (arrangement van Ferruccio Busoni)
Vladimir Spivakov (viool), Sergej Bezrodny (piano), Dietmar Schwalke (cello), Alexander Malter (piano) Arvo Pärt Alina
met ”Spiegel im Spiegel” en ”Für Alina”
Loreena McKennit   The Visit


Terug naar de navigatie-pagina

Terug naar de begin-pagina