PLAN BUURTCAFÉ HEIJENOORD
Buurtcafé Heijenoord levensvatbaar?
Resultaten van de enquête
De initiatiefgroep Buurtcafé Heijenoord heeft met de steun van het wijkplatform Arnhem-West in de periode na Pinksteren ongeveer 1150 enquêteformulieren in de wijk Heijenoord uitgezet via een inlegvel in de wijkkrant. Op deze wijze wil de initiatiefgroep achterhalen of een buurtcafé levensvatbaar is. De respons hierop was 18,5% ondanks het feit dat op het formulier enkel een homepage-adres stond. Maar liefst 26% maakte gebruik van internet om de enquête in te vullen. De resterende formulieren zijn door een zestal vrijwilligers huis-aan-huis opgehaald of zijn spontaan in de brievenbus van het wijkcentrum beland. Tevens zijn alle toekomstige bewoners van de Hofpoort via ABC Makelaars voorzien van een formulier. Hiervan reageerde 13,8% op de uitnodiging om de enquête in te vullen.
Gemis
Van de responsgroep is 45% man en 46% vrouw. Uit de verstrekte postcodes blijkt
dat de reacties evenredig uit alle delen van de wijk komen. Het ontbreken van
een buurtcafé ervaart 43,6% van de ondervraagden als een gemis en 32,2%
is het hier enigszins mee eens. Oneens met de stelling is 10,9% en 11,4% is
minder absoluut. Geen mening over het onderwerp heeft 1,9% van de geënquêteerden.
Het cirkeldiagram toont de verhoudingen in beeld. Op het eerste oog is de conclusie
snel getrokken, maar hoe zijn de meningen verdeeld onder de wijkbewoners die
de wijkkrant niet gelezen hebben, niet thuis waren, of een hekel hebben aan
enquêtes? De initiatiefgroep zal met de hulp specialisten zich hierover
goed laten informeren.
Uitstraling
Ruim eenderde deel van de mensen die (graag) een buurtcafé in de wijk
willen zien vindt dat deze de uitstraling van een bruine kroeg dient te hebben.
Bij een kwart ligt de voorkeur bij een grandcafé, een vijfde deel kiest
voor het eetcafé en een op de acht ziet het buurtcafé liever trendy
vormgegeven. Waar het merendeel het over eens is, dat het buurtcafé toegankelijk
is voor rolstoelhouders en kinderwagens. Van de toekomstige bezoekers zou grofweg
de helft kinderen hebben. Het percentage dat geneigd is om het buurtcafe voorbij
te gaan als er gerookt wordt bedraagt 30. De gemiddelde leeftijd is niet erg
verrassend, deze ligt tussen de 30 en 50 jaar. Bezoekers van 50+ zijn wel te
verwachten, zowel mannelijk als vrouwelijk. Qua bestedingsgedrag zal 67% tussen
de 5 en 15 euro uitgeven.
Voortgang
Doordat enkele mensen spontaan hun medewerking op verschillende terreinen hebben
aangeboden zal de initiatiefgroep enkele opties voor verder uitwerking gaan
bespreken. Hieruit zal een formule voortvloeien van het buurtcafé Heijenoord.
Dan zullen lokaties die hieraan voldoen geïnventariseerd worden en een
bestemmingsplanwijziging worden aangevraagd. Tot slot is een financieringsplan
en een ondernemingsplan opgesteld worden.
Namens de initiatiefgroep,
Piet Marcelis
Wat was de beginsituatie?
Weliswaar in eerste instantie niet gestaafd door onderzoek, maar aan de hand
van gesprekken met buurtbewoners werd verondersteld dat er behoefte bestaat
aan een buurtcafé in de wijk Heyenoord. Het probleem is dus een tekort
aan een horecavoorziening op wijkniveau.
Doelstelling:
Aan deze behoefte voldoen door een buurtcafe voor alle wijkbewoners (inclusief
het Dorp) van Heyenoord op te richten.
Beleidskader: Met welke beleidsterreinen krijg je te maken?
Begindatum:
Zodra het bestemmingsplan daartoe de mogelijkheid biedt, de gelegenheid zich
voordoet, m.a.w. als de ruimte zich aandient c.q. gevonden wordt.
Raakvlakken met andere projecten en activiteiten:
Planning van het project:
Begroting: Welke kosten worden gemaakt?
Ontwikkelingskosten:
Exploitatiekosten: