als het menu niet zichtbaar is klik hier

bombo     caja      cajón    peruano
conga's     bongo    kultrum
  

Trommels

Allerlei trommels worden in Argentinië gebruikt, meer of minder creools. Vaak wordt gebruikt wat voor handen is, met heel verschillende effecten. Dit is goed te horen in de fragmenten van het lied De mis pagos, waar je een versie met tumbadora (conga) en één met cajón peruano kunt horen.

Bombo legüero

De bombo legüero is een typisch creools Argentijns instrument, geïntroduceerd in de tijd van de Spaanse verovering. Het donkere geluid van de bombo draagt ver en hij werd gebruikt in het Andesgebergte om te waarschuwen als de vijand in aantocht was. Het is een veel gebruikt instrument in Argentinië, met name in de noordwestelijke provincies Jujuy, Santiago del Estero, Tucumán en La Rioja. In andere Zuid-Amerikaanse landen wordt hij weinig gebruikt.

De romp van de bombo wordt gemaakt van een uitgeholde boomstam, wat al aangeeft dat hij oorspronkelijk niet uit het hooggebergte komt, omdat daar immers geen bomen groeien. Eén of beide open zijden worden met een dierenvel bespannen. Voor deze membraan wordt meestal huid van een geit, een schaap of een een guanaco gebruikt. Het membraan wordt op zijn plaats gehouden door dunne spanringen met daaromheen grotere afdekringen. Het wordt op spanning gebracht door leren riemen meer of minder naar elkaar toe te schuiven.

De bombo wordt gewoonlijk bespeeld met twee stokken: één van alleen hout en één met een met leer beklede top. Er wordt niet alleen op de membraan geslagen maar ook tegen het hout getikt, zoals te horen is in de fragmenten van El Nacimiento en De mis pagos. De in 2004 overleden Argentijnse bombospeler Domingo Cura (foto rechts) werd in Zuid-Amerika gezien als de 'keizer van de bombo'. Hij is te horen in het fragment uit het Kyrie van de Misa Criolla. Hij bespeelde de bombo al bij de eerste opname van de Misa Criolla met Los Fronterizos, op de CD met José Carreras en op de laatste opname met Javier Rodríguez en ook in de Misa por la Paz y la Justicia.

Ariel Ramírez gebruikt de bombo in bijna alle delen van de Misa Criolla , onder andere in het begin van het Kyrie als introductie voor de Andesritmes vidala en baguala. De bombo wordt bezongen in de Misa por la Paz y la Justicia. In verschillende arrangementen van zijn werk worden ook de andere genoemde percussie-instrumenten gebruikt. De laatste vaste percussionist in zijn groep was Horacio Strayer.

In Nederland worden bombo's gebouwd door Marco Lopez.

geluidsfragmenten bombo

Bombo de murga

Deze trom, vaak met een membraan van plastic, wordt gebruikt bij de carnavalsmuziek van Buenos Aires, de murga. Aan de trommel is een bekken bevestigd, die het feestelijk karakter nog benadrukt.

 

Caja
De caja chayera, ook wel tambor of tinya genoemd, is een ronde houten trom, die veel gebruikt wordt in de chaya en in de baguala. Het instrument werd al vóór de Inca's gebruikt, ook in de andere Andeslanden, mogelijk door vrouwen in maanriten. Tegenwoordig is hij vooral tijdens het carnaval te horen. De huancara is een groot soort caja. De huancara is te horen in het volgende geluidsfragment van het begin van het Kyrie van de Misa Criolla: drie tikkende slagen nog voordat de veel doffer klinkende bombo begint.

geluidsfragmenten huancara (grote caja)

Cajón peruano
In Spanje, bij de flamenco, spreekt men van een caja als de cajón peruano bedoeld wordt, de 'Peruaanse kist'. Dit instrument is een vierkante kist met een gat achterin en geeft een vrij hoog 'kletterend' geluid. De hoogte van het geluid hangt af van waar de handen neerkomen. Ook in Argentinië wordt dit instrument gebruikt.

geluidsfragmenten cajón peruano

Tumbadora

De tumbadora, ook wel kortweg tumba of lage conga genoemd, wordt vaak als grootste van een set van drie trommels gebruikt (quinto, conga, tumba). Hij is bespannen met leer en wordt met de handen bespeeld. We vinden hem veel in Argentinië, maar hij komt eigenlijk uit de Afro-Cubaanse muziek. In onderstaand fragment zijn ook de tikkende claves te horen en soms de langzame, doffere bombo.

geluidsfragment tumbadora

Bongo
Ook de bongo: stamt uit de Afro-Cubaanse muziek. Het instrument wordt gevormd door twee kleine trommels, die door een dwarse verbinding aan elkaar zitten

geluidsfragment bongo

Kultrum
De kultrum is de trom van de Mapuche-indianen, die hem vooral ook in ceremonies gebruiken. Hij is halfbolvormig, bespannen met een membraan.