Turbulentie.

Turbulentie, je hoort er soms de meest angstaanjagende verhalen over. En zeker niet onterecht, want turbulentie boezemt zelfs bij de meest 'ervaren' passagier wel angst in. Maar is het ook echt zo gevaarlijk? En wat is turbulentie precies?

Fasten your seatbelts.

Fasten your seatbelts.De gezagvoerder meldt via de intercom dat we plaats moeten nemen in onze stoelen en dat we de veiligheidsgordels moeten vastmaken omdat er turbulentie te verwachten is. Buiten zijn prachtige wolkenluchten te zien. Het wordt al schemerig en de reusachtige aambeeldvormige onweerswolken tekenen zich als donkergrijze silhouetten af tegen de staalblauwe en roodachtige luchten. Af en toe lichten de wolken op en schieten bliksemflisten door de lucht. Het schouwspel is adembenemend. Op een hoogte van 32.000 voet zo iets aanschouwen is werkelijk facinerend. Gelukkig zit ik stevig in de gordels... Ik hoop dat het toestel nu eens lekker tekeer gaat. Het is nu eenmaal niet de turbulentie waar ik bang van ben. Af en toe bonkt het toestel een beetje. De vleugels bewegen vrolijk op en neer. Je merkt dat het stiller wordt in de cabine. Gaan we 100 meter naar beneden vallen? Schudden we zo erg dat de vleugels het begeven? We weten het niet, het is afwachten. Helaas was het niet wat ik van de turbulentie had verwacht. Bij een beetje schokken en bonken hield het wel op. Soms voel je je ineens wat lichter worden, maar dat was het dan wel. Het kan veel erger, dat is iets wat ik zeker weet. Daar kan ik alleen nog niet over meepraten.

Maar nu dat schokken en bonken.

In de atmosfeer is het niet altijd even rustig. Er is volop beweging zowel in als tussen de verschillende luchtlagen. Die lucht stroomt niet altijd even netjes, maar kan ook als het ware golvende bewegingen maken. Juist in de buurt van onweersbuien zijn er hevige luchtbewegingen. Wanneer die onweersbuien een complex geheel vormen kan je je wel voorstellen dat het er in de lucht ruig aan toe kan gaan. Wanneer er door zo'n buiengebied gevlogen moet worden zal het toestel de bewegingen van de luchtstromingen volgen. Wanneer het toestel de golvende luchtstromen volgt zal het als het ware 'meerijden'. Zo ontstaat het gevoel van een 'luchtzak'. Het toestel volgt de neergaande luchtstroom en valt zeker niet recht naar beneden. Dit kan natuurlijk ook niet. Tijdens de start tot en met het bereiken van de kruissnelheid bouwt het toestel een gigantische hoeveelheid kinetische energie op. Vergeet niet dat je met een snelheid van zo'n 900 km per uur vliegt. Je 'valt' dus nooit recht naar beneden, maar altijd in een curve. Het toestel zal zich zelf ook weer corrigeren en bereikt altijd weer de juiste vlieghoogte. Het is maar goed dat de vleugels zo flexibel zijn. Starre vleugels zullen het in turbulentie zeker begeven. Het toestel is er op berekend om de krachten van turbulentie aan te kunnen. En er is extra veiligheid ingebouwd. Omdat op zo'n 32.000 voet de luchtdruk een stuk lager is dan aan de grond heersen er op die hoogte ideale aerodynamische condities voor vliegtuigen. Het toestel heeft minder luchtweerstand wat weer ten goede komt aan het brandstofverbruik. De motoren kunnen dus een tandje lager gezet worden. Er kan ook gebruik worden gemaakt van de zogenaamde straalstroom. In de straalstroom kunnen winden waaien tot wel 300 km per uur. Tijdens het stijgen en dalen vlieg je door verschillende luchtlagen. Ook dan zijn de schokken bij het passeren van die luchtlagen duidelijk te voelen.

Windschering.

Windschering. Een soort turbulentie aan de grond. Dit is zeker wel gevaarlijk omdat een toestel in een neerwaarts gerichte luchtstroom letterlijk tegen de grond gekwakt wordt. Windschering doet zich voor in de buurt van kolossale onweersbuien, waarin de luchtwervelingen zeer hevig zijn.

Print-vriendelijke mogelijkheid!