Google

m.s. Oranje (1930)
Oranjegevoel (Door Klaas Hoekstra)
Oranje voor de "Celebes"loods (foto Johnny Proper)
De Oranje op het "IJ" door maritiem schilder Frans Romeijnsen
Aanvaring tussen ‘Oranje’ (SMN) en ‘Willem Ruys’ (KRL)op 6 jan.1953 in de Rode Zee.
‘t Was toentertijd de gewoonte dat passagiersschepen op 1 a 1,5 mijl afstand elkaar zouden passeren. De Oranje en de Willem Ruys naderden elkaar om middernacht in de Rode Zee. De bedoeling was dat de schepen ‘rood aan rood’ (voor niet ingewijden: bakboord aan bakboord) elkaar zouden passeren, wat geheel conform -is een ijzeren wet- goed zeemansgebruik was.
De Oranje was een uitstekend manoeuvreerbaar schip (3 motoren) dat bij volle kracht
varen en roer aan boord 4 minuten nodig had een bocht van 90 graden met een straal
van 1400 meter te maken. Door misverstanden op beide commandobruggen – o.a verkeerde manoeuvres, miscommunicatie, het niet horen van stoten op de fluit, etc.–
raakte de boeg van de Oranje de stuurboordflank van de Willem Ruys.
Door de carambolerende beweging van beide schepen draaiden zij onmiddelijk weer uitelkaar en smakten vervolgens weer in langsrichting tegen elkaar waarbij veel water omhoog spoot en sloepen en brugvleugels gekraakt werden. Ze kwamen toen weer vrij en smakten nog een keer met de achterzijde tegen elkaar. In de verpletterde boeg van de Oranje brak brand uit. De Willem Ruys was er minder ernstig aan toe. Geen slachtoffers.
De RvS oordeelde in 1954 dat de Oranje voor 60% schuld had en de Willem Ruys voor 40%.

Collision between `orange (SMN) and `Willem Ruys (KRL) on 6 jan.1953 in the red sea.
It was habit that the steamers on 1 a 1.5 mile distance would pass each other. the Oranje and the Willem Ruys approached each other for midnight in the red sea. The intention was that the ships `red to red (for not initiates: port side to port side) would pass each other, what entirely in accordance with laws for well "seamanship"
Orange an excellent manoeuvrable ship (3 engines)
By misunderstandings on both commando bridges - o.a found oneself dealings, wrong communication, not hearing flute, etc. - the stem of the Öranje"hit the starboard flank of the Willem Ruys launches and bridge wings were cracked. They came then free and tastes again with the back against each other. The stem of orange caught on fire, crushed in. The Willem Ruys were less serious damaged.
The RvS judged in 1954, that orange for the 60% debts had and the Willem Ruys for 40%.

Willem Ruys
Afduwers (foto Johnny Proper)
Oranje op het IJ
Kapitein Schulting
Ter hoogte van oud velsen, op de achtergrond de luchtkokers van de velsertunnel
In de sluis van IJmuiden
Oranje te Madeira Aug. '60 (foto Johnny Proper)
In de motorsloep (foto Johnny Proper)
Te Piraeus Aug. '60 (foto Johnny Proper)
Nassaulounge
Kinderuurtje op de brug (foto Johnny Proper)
Verkocht en later na brand gezonken als de Angelina Lauro
 
 
 

 

 

  Vakantie, vakantiepark, hotel, herberg, schip, schepen, bos, rivier, koopvaardij,
Meer, water, beek, stoom, stoomvaart , indonesie, bali, ven, brugge, gent, amsterdam, londen