De vlucht

Net als in de grote vliegerij duurt het altijd even voordat u in de lucht zit. Soms moet het toestel uit de hangaar gehaald worden, waarbij de piloot graag rekent op uw helpende hand. Als er weinig brandstof meer in het vliegtuig zit, moet er worden getankt.

De piloot een handje helpen...

 

Daarna volgt altijd een inspectie van de "kist". In de luchtvaart gaat veiligheid voor alles: een vliegtuig zet je nu eenmaal niet even langs de kant van de weg. Als dit allemaal achter de rug is, kunt u in het toestel plaatsnemen en zal de piloot beginnen met het afwerken van zijn checklist. Ook hier geldt weer: veiligheid voor alles.

Na het starten van de motor en overleg via de radio taxiet de piloot naar de startbaan. In tegenstelling tot de grote vliegerij moet de piloot voor het oprijden van de baan nog een aantal checks doen: de zogenaamde run-up checks. Daarbij wordt met name de goede werking van de motor gecontroleerd.

Is dat allemaal klaar dan kunnen we de baan oprijden. Nog een laatste snelle controle, dan gaat de gashendel vol open, het toestel begint vaart te maken en ... u vliegt!

 

 

Cleared for take-off...