Homepage
Geschiedenis van de S-2 Tracker
De gebouwde typen
Wie vlogen met de Tracker?
De squadrons en hun emblemen
Fotogallerij
Meer Trackers op het web
Alle Trackers die gebouwd xijn
Herinneringen aan de Tracker
E-mail me!
Tracker goodies
Website en Tracker nieuws
Op zoek naar?
Herinneringen aan de Tracker

Terry McGinnis heeft vele goede herinneringen aan zijn tijd op de USS Hornet. Hij maakte twee trips met VS-35 (CVS-12), een in 1965 en een in 1967. In 1965 was hij verantwoordelijk voor een S-2D als mechanicien. We ontvingen van Terry diverse foto's die hijzelf gemaakt heeft tijdens zijn verblijf aan boord van het schip.Meer foto's


Hij ziet het nog zo gebeuren. Een US-2C zou met post naar de wal vliegen. Na de lancering van het toestel ontstond er een motorstoring. De bemanning besloot terug te keren naar de USS Hornet maar miste de remkabels. Tijdens de doorstart kreeg de Tracker te weinig snelheid waardoor het in zee terecht kwam (Foto). Terry McGinnis:"Ik stond op het dek en zag het gebeuren. Onze post met een gewicht van 700lbs verdween naar de bodem van de Zuid-Chinese Zee. Ondanks het feit dat ik een camera om mijn nek droeg nam ik geen foto! D@*!! Ik keek slechts met open mond toe". Direct werd de bemanning van de Tracker, die reeds op de vleugel van het toestel was geklommen, door een reddingshelikopter gered. Drijfnat en ontmoedigd stond de crew even later op het dek van de USS Hornet (Foto).

De crew van een S-2D van VS-35 poseren voor de camera. De bemanningsleden zijn Lt.jg R. L Landkamper, Lt. ? Frost, Frank Kurzhals ATN2 en Terry Caulfield AK3. Deze foto is genomen tijdens de 1965-1966 Hornet Westpac cruise. (foto: Terry Caulfield via Terry McGinnes)

De heer F.R. Wade (nu CP-140 Aurora Piloot bij 407 Sqn, Comox) vloog met Trackers in de periode 1981-1984 bij MR 880. Hij stuurde ons een opmerkelijk verhaal: "mijn baas, Majoor (toen Kaptein) Eric Burke had en interessante ervaring tijdens een Tracker-vlucht. Tijdens een donkere en stormachtige nacht vloog hij naar St. John's, Newfoundland (CYYT). Hij vloog een NDB nadering naar baan 16 maar gebruikte de minimum hoogtes voor baan 16 van van Shearwater (CYAW) dat lager is gelegen dan St. John's. Als gevolg hiervan raakte hij tijdens de nadering een groot aantal naaldbomen. Hij gaf vol gas en trok toestel op. Maar de resten van de naaldbomen blokkeerde de koeling van de motoren die hier door oververhit raakte. Daarnaast waren divere onderdelen, die van belang zijn voor de instrumenten, van het toestel afgebroken. De vooruitzichten waren niet goed. Het toestel vloog door de wolken met oververhitte motoren, onbetrouwbare instrumenten en stukken naaldboom nog aan het toestel. Eric Burke zette vervolgens een ILS landing in op baan 29 en landde veilig terwijl grote stukken hout van het toestel op de landingsbaan vielen. Bij een nadere inspectie bleek dat takken van 15cm doorsnede zich in de voorzijde van de vleugels hadden geboord. Desondanks werd een noodreparatie uitgevoerd waarna het toestel terug werd gevlogen naar haar thuisbasis voor een uitgebreidde opknapbeurt.

Peter Cleaver was een lid van 851 en 816 squadron van 1968 tot 1976. Hij was mechanicien en hij hield van het werken en vliegen met de Trackers. Zijn laatste vliegtuig was de 844, die nu deel uit maakt van het vliegende deel van het Fleet Air Arm te NAS Nowra (NSW) AustraliŽ. Op de foto is Peter te zien terwijl hij de Stoof bevestigd aan de stoomkatapult van de HMAS Melbourne.


Heeft u leuke belevenissen met de Tracker? Laat het ons weten!
Oude zelfgemaakte fotos zijn welkom om het verhaal te ondersteunen