Veiligheid op de motorfiets (1996 Signaal Motorrijders)


1 Techniek

Banden

Een motorfiets staat op een een heel klein stukje rubber, zeker vergeleken met een auto omdat de band overdwars niet recht is maar rond. Inspecteer de banden kijk na of ze niet beschadigd zijn en zorg voor de juiste spanning, kijk of er metalen en dichte dopjes met een intact rubberringje erin opzitten als je hard (150+) gaat rijden. Want in een ventieltje zit een klepje dat met een veertje omhoog geduwd wordt. Bij een motor zitten ze altijd zo gemonteerd dat de centrifugaalkracht het stangetje en het klepje naar beneden trekt. Het is slordig als bij 200km /uur de centrifugaalkracht het van de veerkracht wint.

Als je weet dat banden zo belangrijk zijn zijn er een aantal stelregels

1 Vervang een band met een prop erin zo snel mogelijk en rijd er niet hard mee Om die prop erin te krijgen heb je het gat groter gemaakt dus als die eruit schiet is de band in een keer leeg.

2 Vervang een band zodra de TWI's aangeven dat dat moet. (daarna rijden ze slecht) Een TWI is een hobbeltje in het uitgesneden profiel. Kun je ze niet vinden: op de zijkant van de band staan de letters TWI en ter hoogte daarvan zitten ze. Een motorband heeft door zijn ronde vorm veel minder profiel nodig dan een autoband; de meeste TWI's zitten dan ook op een millimeter.

3 Rijd de eerste paar honderd kilometer voorzichtig want de banden zijn ingevet om ze niet in de winkel uit te laten drogen. Door de ronde vorm gaat dat er pas in de bochten af. Tip voor de beginnende motorrijder: kijk stiekum tot hoever iemands banden gebruikt worden (dat kan je zien aan dat vet) voordat je met hem een rustig toertochtje doet.

4 Als je er geen verstand van hebt laat dan alleen banden monteren die in het instruktieboekje staan of die in Duitsland TUV goedgekeurd zijn.

Remmen

probeer ze bij het wegrijden even en kijk af en toe of ze nog willen blokkeren bij 20 km/uur (als je de banden kan laten piepen is het goed) Kijk bij het schoonmaken van de motor of de blokjes niet versleten zijn en bij een trommelrem of de pijlen aan remhevel en remankerplaat niet aan elkaar voorbijgaan.

Stuur

Bok de motor op en laat een helper de achterkant naar beneden drukken (0p de duoplaats gaan zitten). Stuur moet mooi van links naar rechts draaien zonder "hard stukje"recht vooruit.

Wiellager

Voorwiellagers met dezelfde truc als het stuur controleren. Wiel boven en onder vanaf de zijkant vastpakken en proberen te bewegen : mag niet rammelen

Kleding

Mensen zijn gemaakt om maximaal 35km/uur over grasland te gaan en hun kreukelzone's zijn daar in de loop van de evolutie op aangepast. Als je met 50 in je blootje over het asfalt schiet moet je er op rekenen dat je op zijn minst veel vel maar maar dat er ook stukjes van uitstekende botten zoals knien enkels heupen ellbogen etc afslijten. Daarom is het een goed plan om de natuur een handje te helpen en kleding aan te trekken.

Helm

Is een harde schaal van met polyurepiepschuim als vulling Dat polyurepiepschuim heeft alleen als nadeel dat het indrukt en niet meer terug komt dus na een paar jaar gaat je helm losser zitten en dat gaat ten koste van de werking. Helm dus nooit aan spiegels hangen en na een val altijd vervangen. Dames: hoe trendy een chopper ook is en hoe leuk een jethelm met zonnebril staat, met een geschaafd gezicht jaag je de make-up rekening erg op. A propos jethelm, als je zonder scherm harder dan 50 rijdt op een motor zonder scherm moet je een monddoek voordoen: de ramp is niet te overzien als je een wesp- of bij in je mond krijgt en die steekt je in de keel.

Kleding

Kleding moet slijtvast zijn en niet smelten. Voor slijtvastheid is er tot nu toe slechts 1 materiaal: leer. Een vergelijkingstest in BIKE op een schuurbank:Getest werden Lorica (Alpinestar boot etc) 31.4 m. Kevlar (Motorcombi's) 2.2m Cordura (1.8m).Leer haalt tussen de 30 en 200 meter. Als je een leren jas aan hebt zorg er dan voor dat hij op zijn plaats gehouden wordt. Heb je een zeer ruim zittende jas aan is het handig on geen nylon shirtje op het blote vel te dragen. Door de wijving tussen jas en lichaam kan het smelten en lelijke brandwonden achterlaten. Regenkleding: Vooral als je leer draagt moet je erop verdacht zijn dat een mens te weing energie levert om een nat motorpak in de rijwind op te warmen met als gevolg dat je onderkoeld raakt. Onderkoelde mensen staan niet bekend om hun bliksemsnelle reacties dus als het toch gebeurt even een bakje doen (uit zichzelf warmen onderkoelde mensen slecht op) en een regenpak aantrekken. Ook over een nat pak want je voorkomt er mee dat je afkoelt.

Laarzen

Liefst waterdicht (bijvoorbeeld Gore-tex) en van leer want je voeten zijn het eerst nat en zitten in de rijwind. Verder natuurlijk laarzen die niet helemaal rond een voetsteun buigen.

Handschoenen

Leer met extra verstevigingen. Geen gaten op knokkels en (voor degenen die het nog niet begrepen hebben) met volledige vingers. Het is handig om bij de regenkleding een stel handschoenen met Gore Tex en warmte-isolatie te hebben.

Menselijke fouten

We hebben nu de motorfiets in orde en de kleding , maar beter nog is het geen ongeluk te maken. Als we de ongevalstatistieken doorkijken zien we dat er per jaar in Nederland 100 mensen doodgaan aan motorfietsen, dat is niet veel, maar als je het terugrekent naar 200.000 motorfietsen is het een kans van 1:2000 dat is een stuk makkelijker dan de staatsloterij te winnen. Verdiepen we ons verder in statistieken, dan zien we dat het meestal onervaren rijders overkomt en dat die ook niet goed aangekleed zijn en dat ze niet voldoende op het overige verkeer letten. Dus als je je no claim kwijt wil dan is het uitlenen van je motor aan de buurman, die in zijn jeugd ook wel eens motor gereden heeft een goede optie. 90% van alle ongelukken tussen auto's en motorfietsen ontstaat binnen het gezichtsveld van de motorrijder. Een eerste vereiste is dan natuurlijk dat je het ook kan zien. Veilig Verkeer heeft het zichtvermogen van de automobilisten onderzocht en daaruit bleek dat 10% onvoldoende scherp ziet om auto te kunnen rijden. Om motor te kunnen rijden moet je nog scherper kijken dus als je maar enigszins twijfelt ga naar de opticien. 65% van de ongelukken onstaan doordat geen voorrang wordt verleend aan de motor.Veel automobilisten triggeren niet op een motor "Kijk even of er geen auto aankomt" is een veelgehoorde vraag van bestuurder aan bijrijder. Probeer daarom oogcontact te maken met de autobestuurders, die je voorrang moeten geven en lukt dit niet begin dan maar alvast te remmen. Probeer eerst eens de nodige paniek zelf uit op een stil plekje .En ook hierbij geldt dat je het aan het begin van het seizoen weer moet leren. Probeer een volremming uit en laat je voorwiel eens bij 20 km/h te blokkeren en laat het dan weer los. Probeer ook eens uit op een parkeerplaats hoe ver je de motor kan inkantelen voordat er iets aan de grond komt. Dan schrik je niet zo als je per ongeluk een keer verder moet inkantelen dan je van plan was. Kijk niet naar enge dingen; een motorrrijder rijdt waar die kijkt. Dus als je een enge mastodont van een kraanwagen als tegenligger ruim om de bocht ziet scheuren kijk dan naar het stukje weg dat hij overlaat. En let ook op als je op vakantie gaat: het is handig als je je motor als pakezel gebruikt te weten hoe dan remmen en stuur reageren.

Als het dan toch fout gaat

1 Als je te hard op een bocht aangekomen bent: gooi de motor er toch in het valt meestal wel mee: een schaafplekje op de uitlaat of de beugel en de motor komt tegen je verwachting de bocht door. Als je de motor toch onderuit stuurt dan val je niet zo hard. Rechtdoor rijden en remmen in het gras tussen de bomen valt in het algemeen niet mee.

2 Er draait een auto de weg op en er is geen plaats naast: remmen en kom je te kort: dan over de auto heen proberen te komen door op de voetsteunen te gaan staan (rotspacewagons). Er zijn mensen die denken dat een motorfiets beter remt als je hem op zijn zijkant legt... Dat is niet zo; het kleine stukje rubber van je band is veel stroever dan je carterdeksels, die overigens ook niet zijn afgeveerd.

3 je begint in de bocht te slippen

1 met het achterwiel (al dan niet met de rechterhand opgewekt) en het eind van de stuuruislag komt in zicht. in alle gevallen relaxed op de motor gaan zitten want als het achterwiel grip krijgt maak je een highsider en het dansje wat je dan moet uitvoeren om er op te blijven zitten vereist souplesse.

2 Met twee wielen bijvoorbeeld in een dieselspoor probeer jezelf rustig zonder klap op de grond te leggen op je heup, je gat of een ander onderdeel waar veel oppervlak aan zit. Je gaat al met je voeten voor dus als je niets uitsteekt waardoor je gaat draaien sla je ook nergens met je hoofd als eerste tegenaan. Probeer ook de motorfiets van je weg te duwen zodat hij een andere baan krijgt en niet als je als ergens tegenaan tot stilstand bent gekomen de motorfiets je aanplempt.

N.B. MiniRotondes

Rijdt op minirotondes altijd (ook in een groep) in de binnenbocht. De buitenbocht is de plaats waar auto's brandstof verliezen door vergeten doppen en meestal ben je zelf naar de borden aan het kijken.