Het moza´ek van de Nere´den in het Huis van de Nere´den (24)

 

Dit zijn eigenlijk zes kleine moza´eken op de rand van een bassin in het peristylium (siertuin) van het Huis van de Nere´den (Dunbabin 277 nr 7). Een van de plaatjes lijkt erg veel op een moza´ek uit het Huis van de Ephebe (13b). (Maar in het Huis van de Ephebe is de sluier anders en langer en zwemt er een dolfijn onder het zeepaard door; zie Risse 69 afb. 94 en 91 afb. 140.)

De vier moza´eken zijn uitgebreid beschreven door Laure Olivier ("Diotima" een website over het beeld van de vrouw in de oudheid). 

We zien zes gesluierde Nere´den kalm en rustig op een zeemonster gevleid (een zee-panter, een zee-leeuw, een zee-stier, een zee-paard enz.). De beesten hebben de gekrulde (of opgerolde) fantasiestaarten die we vaker op de moza´eken zien (bv de Triton temidden van de zeedieren in het Huis van Orpheus (2)). Ze lijken ook kleine vleugels te hebben (Chevallier en Ponsich 64).

Nere´den zijn de vijftig (of meer) dochters van Nereus. Vanaf de Hellenistische tijd worden ze vaak naakt afgebeeld als verfraaiing van zee-taferelen, en van de tweede tot de vijfde eeuw vooral in Noord-afrikaanse moza´eken (Moormann en Uitterhoeve 456-459; ook Dunbabin passim).

 

Literatuur:

Chevallier, R. & M. Ponsisch: Les mosa´ques romaines de Volubilis (1997). Archeologia 339, 60-65

Dunbabin, K.M.D.: The Mosaics of Roman North Africa. 1978.

Diotima: een wetenschappelijke website.

Moormann, E.M. & W. Uitterhoeve: De klassieke mythologie in de kunst. Van Achilles tot Zeus. Herdruk 1995.

Risse, M.: Volubilis. Eine römische Stadt in Marokko von der Frühzeit bis in die islamische Periode. 2001.

 

Plaatjes:

Behalve op genoemde website treft men op internet ook foto's aan op de volgende adressen: Gaude, Toya en K÷ller. Het afgebeelde plaatje komt uit "Diotima".