Dag 1 Maandag 27 September 2004

Halverwege de middag met de trein naar Schiphol, waar we proviand voor de avond inslaan en een menu bij de Burger King hebben gegeten. Zo rond een uur of vijf gaan we met de shuttle naar het Etap Hotel. Daar hebben we nog even naar het afscheidsconcert van André Hazes gekeken, waarna we een veel te korte nacht hebben gemaakt.

Dag 2 Dinsdag 28 September 2004

We zijn met de eerste shuttle naar Schiphol gegaan, waar we erachter kwamen dat we een uur te vroeg waren. We vliegen wel intercontinentaal, maar vía Zurich, dus mochten we van 2 uur, 3 uur maken. Maar goed, nu kunnen we voor het inchecken nog een bakkie koffie drinken.
Het inchecken gaat lekker vlot met zo'n e-ticket, even het paspoort laten zien en klaar is Kees. Bij de douane kom ik erachter dat mijn reisriem van de ANWB niet echt praktisch is, want de metaaldetector slaat meteen optilt, waarop ik een uitgebreide massage krijg. Dit zal niet de laatste keer zijn.
De overstap in Zurich gaat heel goed. Alles sluit goed aan en we kunnen zelfs nog even naar de WC. Daar kan de NS nog wat van leren. Op het vliegveld in Zurich hadden ze een hypermoderne lightrail om de passagiers tussen de beide terminals te verplaatsen. Wat een gaaf ding, zeg!
De vlucht naar Cairo is erg aangenaam. Lekkere en ruime stoelen met genoeg beenruimte. We hebben een entertainmentsysteem met ons eigen flatscreen en het eten is prima. Niks dan lof. Maar toen kwam de aankomst boven Cairo. Wat een welkom zeg! Een uitzicht vanuit de lucht op de Piramides, de Sfinx en de stad zelf. Wat immens en overweldigend!
Bij aankomst gaat alles heel snel. De banken accepteren geen ponden, dus het visa word met Euro's betaalt. We weten alle proppers, ronselaars, enz., van ons af te schudden en weten uiteindelijk na wat aanwijzingen samen met een Canadees stel de opstapplaats van bus 357 te vinden. Deze zet ons af bij het Egyptisch Museum.
Hier begint onze tocht door Cairo. Het eerste doel is een hotel vinden. Uit de Lonely Planet hebben we thuis Hotel Minerva (Talaat Harb) uitgezocht, dus daar lopen we naar toe. Daar blijkt het niet meer te bestaan. Hier twijfelen we wel aan, maar er is echt niks te zien. Dus op zoek naar een ander hotel. Dit blijkt best een klus te zijn. Het warme klimaat, een backpack op je rug, en alle hotels zitten op een hoge verdieping. Niet alle hotels hebben plek, sommige zijn te smerig voor woorden en een ander is weer te duur (en niet onderhandelbaar). Enfin, VIER uur later liggen we op bed in het Tulip Hotel (Midan Talaat Harb). Behoorlijk uitgeput, maar zo ontzettend blij dat we nu eindelijk in dit land en deze stad zijn!
De avond bestaat uit eten bij het toeristische Felfela en een heerlijke wandeling downtown. We dompelen ons onder in de stad en het is zo gaaf! De indrukken zijn overweldigend. De bevolking is soms best even wennen. Het lijkt of iedereen je wat wil verkopen. Maar zoveel mensen heten je welkom. Een aangename besluiting van de eerste dag Egypte!