Dag 8 Maandag 4 Oktober

Om 4.30 uur zijn we uitgecheckt en met ons ontbijtdoosje zijn we naar het station gelopen. We waren hier om 4.55 uur, maar toen bleek dat we pas om 5.30 het perron opmochten.
In de trein is het heel erg rustig. De reis gaat voorspoedig en 3 uur en 2 dure kopjes koffie (10LE) verder komen we aan in Luxor. Hier worden we overspoeld door hotelrunners. Maar als we het stationsplein over zijn hebben we, wonderbaarlijk, iedereen afgeschud. Met een korte wandeling komen we bij ons hotel. Het hotel ziet er prima uit, alleen over de prijs valt niet te praten. Maar, ja, die is wel schappelijk, dus dit wordt ons thuis voor de komende dagen.
Bij de tourist-office hebben we info gevraagd over vervoer op de westbank. Het enige wat ze ons konden melden was de aanwezigheid van fietsen en taxi's. Dus het handige vervoer zoals in Cairo is niet aanwezig.
Over de boulevard lopen we naar het mummificatiemuseum. We passeren de Luxortempel......wat indrukwekkend, groot en immens. En dan te bedenken, dat hij niet eens meer compleet is. Wat minstens zoveel indruk maakt is de grote hoeveelheid toeristen. Dat maakt onze indruk van Luxor ook niet goed. Er zijn t grote massa's toeristen. Alles draait erom. Je kunt niet meerdraaien in een gewone cultuur, want de cultuur hier is de toeristencultuur. De souq daarentegen valt wel weer mee, de verkopers hebben een groot gevoel van humor en zijn niet opdringerig.
Aangekomen bij het museum zijn we even verast. Het museum is erg duidelijk en overzichtelijk. Het museum doet heel erg westers aan. Het geeft een duidelijke, maar erg beknopte beschrijving van het mummificatieproces aan de hand van tekeningen. Van de details, zoals het hart en de hersenen eruit halen, wordt niet precies duidelijk hoe dit in zijn werk gaat.
Er zijn een aantal bijzondere mummies aanwezig; een krokodil, een aap, een poes, enz. En edele ligt hier. Het blijft ontzettend raar om zo naar een dode te kijken.
We hebben nog gegeten bij Ali Baba, maar verder niet veel meer gedaan. Vooral, omdat Esther gepakt is door de nijl, buikpijn.