English and bilingual pages Introduction to Renaissance
sheet music
Renaissance sheet music
Introduction to Gregorian chant
Gregorian chant in modern staff notation
Bicinia from Obrecht to Mozart
Post Petrucci
Mean tone temperament
Acknowledgments
Links
Curriculum and contact |
De site is genoemd naar Ottaviano Petrucci di
Fossombrone, 1466-1539, papiermaker, drukker en uitgever. Hij was de eerste
muziekuitgever, Venetië 1501. Het vignet
op deze site is getekend naar het watermerk in zijn papier. Een facsimile van Harmonice
Musices Odhecaton Canti A uit 1501, de uitgave die voor deze website het belangrijkst is,
vindt u hier.
De laatste wijzigingen van elke pagina is vet
gedrukt):
Op de pagina Curriculum en contact heb ik
een blokfluitkwartet "IJmuiden 1953" geplaatst, door mij gecomponeerd op basis
van straatroepen en andere geluiden uit IJmuiden waar ik in de jaren 50 een paar jaar heb
gewoond.
De belangrijkste handschriften met Gregoriaanse
neumen uit de Stiftsbibliotek van Sankt-Gallen (CH) in facsimile op de site van het
project Codices Electronici Sangallenses. Ook het cruciale handschrift uit Montpellier
staat in facsimile op internet, eveals handschriften uit Laon (F). De links met uitleg
staan op de pagina Inleiding
Gregoriaans. U vindt daar ook een link naar het complete Liber usualis, zowel in
kwadraat- als in moderne notatie.
De pagina Inleiding is aangevuld
met afbeeldingen van het oudste clavecimbel op een altaarstuk uit Minden
(D) van 1425, een uiteenzetting over het handschrift van Henricus Arnault de Zwolle, ca
1440. met afbeelding, en een afbeelding van een clavecytherium op een schilderij van Geertgen
tot Sint-Jans, ca 1480/90, uit het Museum Boijmans Van Beuningen te Rotterdam.
Op 9 september 2014 geplaatst op de pagina Gregoriaans in modern notenschrift
de dagmis van Kerstmis in transcriptie volgens de neumen van
Laon en Sankt-Gallen, Introitus Puer natus est, Graduale Viderunt omnes,
Alleluia Dies sanctificatus, Offertorium Tui sunt caeli, Communio Viderunt omnes,
met Latijnse tekst en vertaling in Nederlands en Engels.
Op 26 en 27 december 2015 toegevoegd op de pagina Renaissance bladmuziek Antonio de Cabezón,
uit Obras de musica para tecla, arpa y vihuela, Madrid 1578, Comiençan las canciones glosadas y motetes a quatro, 18
polyfone stukken van diverse componisten, bestemd voor klavierinstrument en harp, en van
diminuties en versieringen voorzien door Antonio de Cabeçon
en zijn zoon Hernando, met een versie voor blokfluitkwartet of andere instrumenten.
Op 22 april 2016 toegevoegd op de pagina Post Petrucci
G.F. Händel, Concerto
grosso opus 3 nr 1, gearrangeerd door Jan Kok en mij voor 5 blokfluiten in wisselende
combinaties voor elk van de drie delen. Het bestaande arrangement voor 4 blokfluiten is in
deel 3 gecorrigeerd.
Op 17 januari 2017 toegevoegd op de
pagina Renaissance
bladmuziek Antonio
de Cabezón, uit Obras de musica para tecla, arpa y vihuela,
Madrid 1578, Comiençan los
motetes de a cinco y canciones glosados, 10 polyfone motetten van
diverse componisten, bestemd voor klavierinstrument of harp, en van diminuties en
versieringen voorzien door Antonio de Cabeçon, met een versie voor
blokfluitquintet of andere instrumenten. Op 19 juli 2017 toegevoegd 13
canciones en een fuga (tiento) voor klavierinstrument, en op 22 juli 2017
(correctie op 21 augustus 2017) de
versie voor blokfluit of instrumenten.
Op 17 juli 2017 toegevoegd op de pagina Renaissance bladmuziek Adriaen Willaert ,
Qui la dira, en Orlande de Lassus/ Orlando di
Lasso, Susanne ung jour, arrangementen voor
klavierinstrument of harp en voor blokfluitkwintet.
Op 27 december 2017 toegevoegd
op de pagina Renaissance bladmuziek Philippe Verdelot ,
Ardenti miei sospiri
en Ultimi miei sospiri,
arrangementen voor klavierinstrument of harp en voor blokfluitsextet of
andere instrumenten (zonder tekst).
Op 1 januari 2018 toegevoegd op de pagina Renaissance bladmuziek Antonio
de Cabezón,
uit Obras de musica para tecla, arpa y vihuela,
Madrid 1578, Comiençan las canciones glosadas y motetes
a seys, 4 zesstemmige motetten en 2 madrigalen van Josquin
en Verdelot, bestemd voor klavierinstrument of harp, en van diminuties en
versieirngen voorzien door Antonio de Cabeçon, met een versie voor 6
blokfluiten of andere instrumenten.
Op 3 juni 2018 toegevoegd op de pagina Renaissance bladmuziek Orlande de Lassus/ Orlando di
Lasso: 6 motetten voor 3 stemmen
of instrumenten, niet in de verzameling 1577, en:
7 motetten voor 3 stemmen, niet in de verzameling
1577, transcriptie voor klavierinstrument of harp.
Op xx januari 2019 toegevoegd op de pagina Renaissance bladmuziek
Antoine Brumel
, Sicut lilium inter spinas, motet voor 4 stemmen
of blokfluiten, met transcripties voor klavierinstrument of harp.
Op 20 januari 2019 toegevoegd op de pagina Bicinia van Obrecht to Mozart J.S. Bach,
Preludium BWV 847 gearrangeerd voor 2 blokfluiten.
Op 20 januari 2019 toegevoegd op de pagina Renaissance bladmuziek: Orlande de Lassus/
Orlando di Lasso, 7 motetten uit verzameling van 1575/1576, voor
drie stemmen of instrumenten, met transcripties voor klavierinstrument of
harp: Domine non est, Laetatus sum, Ego sum pauper, Cantate Domino,
Exaudi Deus, Beati omnes, Ego dixi. Daarmee staan alle driestemmige
motetten op deze site.
Op 3 oktober 2019 toegevoegd op de pagina Renaissance bladmuziek: Jacob Obrecht
(Gent 1456/57-Ferrara 1505): Laet u genoughen liever
Johan; Wat willen wij metten budel spelen; Tsat een cleen meiskin al up
een bloxskin; Waer sij di Han,
voor 4
instrumenten, speciaal blokfluiten, met transcriptie voor
klavierinstrument of harp.
Op 9 maart 2020 toegevoegd op de pagina Renaissance bladmuziek: Jacob Obrecht
(Gent 1456/57-Ferrara 1505):
Lacen
adieu wel zoete partye;
Den haghel ende die calde snee;
Weet ghij wat mijnder jonghen herten deert,
voor 4
instrumenten, speciaal blokfluiten, met transcriptie voor
klavierinstrument of harp.
Op 7 juli 2020 toegevoegd op de pagina Renaissance bladmuziek: Jacob Obrecht
(Gent 1456/57-Ferrara 1505): Ic hoerde de clocskins luden,
en: Als al de weerelt in vruecden leeft
voor 4
instrumenten, speciaal blokfluiten, met transcriptie voor
klavierinstrument of harp.
Op 20 juli 2021 toegevoegd op de pagina Renaissance bladmuziek: Jacob Obrecht
(Gent 1456/57-Ferrara 1505): Ic draghe de mutse cluse,
en: In hebbe gheen ghelt in myn bewelt
voor 4
instrumenten, speciaal blokfluiten, met transcriptie voor
klavierinstrument of harp.
|
The site has been named after Ottaviano Petrucci
di Fossombrone, 1466-1539, paper maker, printer and publisher. He was the first music
publisher, Venice 1501. The image on this
site has been drawn after the watermark in his paper. You will find a facsimile of his
Harmonice Musices Odhecaton Canti A from 1501 here;
this edition is the most important one for this website.
The last updates of every page are in bold
type):
I included a recorder quartet "IJmuiden
1953" on the page Curriculum
and contact. This composition has been based upon street cries and other street sounds
from the fifties in IJmuiden where I used to live for several years.
Facsimiles of the most important manuscripts with
Gregorian neumes from the Monastery Library of Sankt-Gallen (CH) may be consulted on the
site of the project Codices Electronici Sangallenses. The key manuscript from Montpellier
is also on internet in facimile, as are manuscripts from Laon (F). You will find links
with some explanation on the page Introduction to Gregorian
chant. You will find links to the complete Liber usualis there too, both in
square notes and in modern notation.
The page Introduction has been
supplemented with images of the oldest harpsichord of an altar piece from
Minden (Germany) from 1425, a note on the manuscript of Henricus Arnault de Zwolle, ca
1440, with image, and an image of a clavecytherium in a painting by Geertgen tot
Sint-Jans, ca 1480/90, from the Museum Boijmans Van Beuningen at Rotterdam.
Added September 9th 2014 the Christmas
Mass by day in a transcription according to the neums of Laon and
Sankt-Gallen on the page Gregorian
chant in modern staff notation, the Introitus Puer natus est, Graduale
Viderunt omnes, Alleluia Dies sanctificatus, Offertorium Tui sunt caeli, Communio Viderunt
omnes, with Latin text and translation in English and Dutch.
Added December 26th 2015 Antonio
de Cabezón, from Obras de musica para tecla, arpa y vihuela, Madrid 1578, Comiençan las canciones glosadas y motetes a quatro,
18 polyphone pieces by
several composers, transcribed for keyboard instrument or harp and provided with
diminutions en ornaments by Antonio de Cabeçon and his son Hernando, with a version for
recorder quartet or other instruments, on the page Renaissance sheet music.
Added April 22nd 2016
G.F.
Händel, Concerto grosso opus 3 nr 1, arranged by Jan Kok and me for 5 recorders
in different combinations in the 3 parts, on the page Post Petrucci. I repaired some
errors in part 3 of the existing arrangement for 4 recorders.
Added January 17th 2017 Antonio
de Cabezón, from Obras de musica para tecla, arpa y vihuela, Madrid 1578, Comiençan los motetes de a cinco y
canciones glosados, 10 polyphone motets by several composers, transcribed for
keyboard instrument or harp and provided with diminutions en ornaments by Antonio de
Cabeçon with a version for recorder quintet or other instruments, on the page
Renaissance sheet music.
Added July 19 2017 13 canciones and one fuga (tiento) for
keyboard instrument. The version for recorders has been added July 22nd 2017
(corrected August 21st 2017).
Added July 2017 Adriaen Willaert , Qui la dira, and
Orlande de Lassus/ Orlando di
Lasso, Susanne ung jour, arrangements for keyboard
instrument or harp and for recorder quintet. Added
December 27th 2017 Philippe Verdelot ,
Ardenti miei sospiri
and Ultimi miei sospiri,
arrangements for keyboard instrument or harp and for six instruments,
especially recorders (but without text), on the page Renaissance sheet music.
Added January 1st 2018
Antonio
de Cabezón, from Obras de musica para tecla, arpa y vihuela, Madrid 1578, Comiençan las canciones glosadas y motetes
a seys, 4 motets
and 2 madrigals by Josquin and Verdelot, transcribed for
keyboard instrument or harp and provided with diminutions en ornaments by Antonio de
Cabeçon, with a version for 6 recorders or other instruments, on the page
Renaissance sheet music.
Added June 3rd 2018 Orlande de Lassus/ Orlando di
Lasso: 6 Motets for three voices
or instruments not in the collection 1577, and: 7 Motets for three voices, not in the collection 1577,
intabulated for keyboard instrument or harp,
on the page
Renaissance sheet music.
Added January xxth 2019 Antoine Brumel, Sicut lilium inter spinas,
motet for 4 voices or recorders, met transcripties voor keyboard
instrument or harp
on the page
Renaissance sheet music.
Added January 20th 2019 J.S. Bach Preludium BWV 847,
arranged for 2 recorders, on the page Bicinia from Obrecht to Mozart Added January 20th 2019 Orlande de Lassus/
Orlando di Lasso, 7 motets from the collection 1575/1576,
for three voices or instruments, with transcriptions for keyboard
instrument or harp, on the
page
Renaissance sheet music: Domine non est, Laetatus sum, Ego sum
pauper, Cantate Domino, Exaudi Deus, Beati omnes, Ego dixi. So all motets
in three voices are on this site.
Added October 3d 2019 on the page
Renaissance sheet music:
Jacob Obrecht
(Gent 1456/57-Ferrara 1505): Laet u genoughen liever
Johan (Gratify your wishes dear John); Wat willen wij
metten budel spelen (Why should we play with the purse);
Tsat een cleen meiskin al up een bloxskin (A tiny girl sat on a
little block); Waer sij di Han (where are you, Han?),
for 4 instruments, especially recorders, with transcription for keyboard
instrument or harp.
Added March 9th 2020 on the page
Renaissance sheet music:
Jacob Obrecht
(Gent 1456/57-Ferrara 1505):
Lacen adieu wel zoete partye
(Alas, farewell, sweet company),
Den haghel ende die calde snee
(The hail and the cold snow) and
Weet ghij wat mijnder jonghen herten deert
(Do you know what
hurts my young heart?), for 4 instruments, especially recorders, with
transcription for keyboard instrument or harp.
Added July 7th 2020 on the page
Renaissance sheet music:
Jacob Obrecht
(Gent 1456/57-Ferrara 1505):
Ic hoerde de clocskins luden
(I heared the chimes ringing)
and
Als al de weerelt in vruchden leeft
(When
all the world lives in joy), for 4 instruments, especially recorders, with
transcription for keyboard instrument or harp.
Added July 20th 2021 on the page
Renaissance sheet music:
Jacob Obrecht
(Gent 1456/57-Ferrara 1505): Ic draghe
de mutse clutse (I wear the bonnet askew)
and In hebbe gheen ghelt in myn bewelt
(I have no money at my disposal) for 4 instruments, especially recorders, with
transcription for keyboard instrument or harp. |