OTTAVIANO PETRVCCI |
Home Inleiding Renaissance bladmuziek
Middentoonstemming
Renaissance bladmuziek
Inleiding
Gregoriaans
Gregoriaans in modern
notenschrift
Post Petrucci
Links
Nieuw
Verantwoording
Contact |
 |
Home Introduction to Renaissance sheet music
Mean tone
temperament
Renaissance sheet
music
Introduction to
Gregorian chant
Gregorian plainchant in
modern staff notation
Post Petrucci
Links
New
Acknowledgements
Contact |
Bicinia
van Obrecht tot Mozart, voor blokfluiten of andere melodieinstrumenten |
Index |
Bicinia
from Obrecht to Mozart, for recorders or other melody instruments |
De oudste
instrumentale tweestemmige muziek dateert uit het begin van de 15de eeuw. Het gaat om
dansmuziek genoteerd in een handschrift uit ca 1410, dat afkomstig is uit Faenza
(Italië). Of deze muziek bedoeld is voor een klavierinstrument of voor twee
melodieinstrumenten is niet helemaal duidelijk. Rond 1400 zijn zowel de blokfluit
als een vroege vorm van het clavecimbel ook uitgevonden. Het bicinium, letterlijk dubbelzang, werd geschreven als
oefening in meerstemmig componeren (of contrapunt), maar is door de meeste componisten ook
gebruikt als afwisseling in vier- of meerstemmige polyfone missen bestemd voor de
Rooms-Katholieke eredienst. Dat begint al met Guillaume de Machault (1300-1377).
Regelmatige tweestemmige onderdelen van de mis zijn het Benedictus en het tweede van het
driemaal herhaalde Agnus Dei, maar ook op andere plaatsen in de polyfone mis komen zij
voor. Een overzicht van de opbouw van de katholieke liturgie vindt u hier.
Er zijn echter daarnaast zoveel bicinia
overgeleverd, zowel met als zonder zangtekst en ook van bekende componisten, dat het
blijkbaar een met genoegen beoefend genre is geweest. In een situatie leraar-leerling is
het ook een aantrekkelijke manier van werken.
Op deze pagina neem ik een aantal werken op die in
deze vorm niet of niet gemakkelijk verkrijgbaar zijn. Wel verkrijgbare duo's zijn meestal
ook niet al te duur. |
Obrecht Agricola
Ghiselin Verbonnet
Josquin Desprez
Valerius
Sweelinck
Couperin
Handel
J.S. Bach
Mozart |
The oldest
intrumental two-voiced music is dating from the beginning of the 15th century. It concerns
dance music recorded in a manuscript from 1410 from Faenza (Italy). It is not clear
whether this music was meant for one keyboard instrument or for two melody instruments.
The recorder as well as an early form of the harpsichord were invented about 1400. The bicinium, literally double song, used to be written as
an exercise in polyphone composing (or counterpoint), but most composers also used it for
variety in four or more voiced polyphone masses, intended for the Roman Catholic liturgy.
Guillaume de Machaut (1300-1377) was the first to do like this. Regular two-voiced pieces
of the mass are the Benedictus and the second of the three times repeated Agnus Dei. But
they appear in other places in the polyphone mass as well. A survey of the Catholic litugy
may be found here.
Very many bicinia have been transmitted in
addition to these pieces, with or without texts to be sung, and also from well known
composers. It must have been a genre that has been practised with delight. It is an
attractive working method in a situation of teacher and pupil.
I will include on this page a number of pieces
which are not or not easily available in this form. The available duo's are mostly not
very expensive. |
Een
populair bicinium was dat van Jacob Obrecht (Gent 1456/7 - Ferrara 1505) uit het Credo van
de mis Salve diva parens, daterende van vóór 1487, en gepubliceerd door Petrucci in
1503. De oorspronkelijke hoogte is voor beide notenbalken tussen A en d'. Klik op BB voor
de oorspronkelijke toonhoogte, geschikt voor basblokfluiten, en op AA voor een versie voor
altblokfluiten. |
Jacob Obrecht BB
AA
midi |
A
popular bicinium had been composed by Jacob Obrecht (Ghent 1456/7 - Ferrara 1505) from the
Credo of the mass Salve diva parens, dating before 1487, and published by Petrucci in
1503. The original pitch is between A en d'. Click on BB for the original pitch,
appropriate for bass recorders, and on AA for the version for treble recorders. |
Alexander
Agricola (Gent 1445/6 - Valladolid 1506) heeft een bicinium vervaardigd met een
Gregoriaanse melodie, Gaudeamus, in de benedenstem (cantus firmus), een octaaf lager dan
de variërende bovenstem. Het ritme lijkt gecompliceerd; de noten van de cantus firmus
zijn allemaal even lang. De volledige tekst en de oorspronkelijke melodie uit de negende
eeuw van deze introitus Gaudeamus staan ook op de pagina Gregoriaans
in modern notenschrift. De melodie wijkt af van wat in het Graduale Romanum staat. Ik
heb de tekst zoveel mogelijk overeenkomstig het graduale onder de cantius firmus gezet,
maar het is mogelijk dat er meer afwijkingen zijn: de melodie van de bovenstem lijkt te
corresponderen met de woorden van de cantus firmus, bijvoorbeeld op diem festum en
Agathae; daaruit kan men concluderen dat Filio een paar noten eerder geplaatst zou moeten
worden. |
Alexander Agricola AB
AT
midi
|
Alexander
Agricola (Ghent 1445/6 - Valladolid 1506) composed a bicinium with a melody from Gregorian
plainchant, Gaudeamus, in the bottom voice (cantus firmus), one pctave beneath de
variating upper voice. The rhythm may seem rather complicated. The notes of the
cantus firmus all have an equal duration. The complete text and the original melody from
the ninth century of this introit Gaudeamus are to be found on the page Gregorian plainchant in modern staff notation. The melody
disagrees in a number of places with the melody in the Graduale Romanum. I put the text as
much as possible analogous to the graduale, but their may be more differences: the melody
of the upper voice seems to relate to the words of the cantus firmus, for instance on diem
festum and Agathae; one might conclude that Filio should be placed a few notes ahead. |
Van
het tweede bicinium is alleen de bovenstem van Agricola. De benedenstem is van Johannes
Ghiselin Verbonnet (werkzaam 1491 - 1507, het laatst in Bergen op Zoom, maar niet meer
vermeld in 1511). |
Agricola, Ghiselin Verbonnet AA
BB
midi |
Only
the upper voice of the second bicinium has been made by Agricola. The lower voice is by
Johannes Ghiselin Verbonnet active 1491 - 1507 lastly at Bergen op Zoom, but not mentioned
any more in 1511). |
Josquin
Desprez (ca 1450 - 1521 Condé-sur-l'Escaut) 27 Duos by Josquin Desprez or not, 27 duo's
gekozen door 16de eeuwse auteurs van handboeken en bloemlezingen uit meer omvangrijke
werken van Josquin. Elk duo is in drie versies aanwezig, de oorspronkelijke partituur voor
twee stemmen of instrumenten, een transcriptie voor blokfluiten en een transcriptie voor
klavierinstrument of harp. Niet alle duo's zijn zeker van Josquin, vandaar "or
not". |
Josquin Desprez 27 Duos |
Josquin
Desprez (ca 1450 - 1521 Condé-sur-l'Escaut), 27 Duos by Josquin Desprez or not, 27 duos
chosen by 16th-century authors of handbooks and florilegia from more extensive works by
Josquin. Every duo has been given in three versions, the original score for two voices or
instruments, a transcription for recorders and a transcription for keyboard instrument or
harp. Josquin's authorship is not certain for every duo, so I added "or not". |
De
mooiste bicinia uit de 16de eeuw zijn die van Orlandus Lassus (Bergen, Henegouwen, 1532-
München 1594, hij noemde zich ook Orlando di Lasso, Roland de Lassus) en van Thomas
Morley (Norwich 1557/58- Londen 1602). Orlandus Lassus heeft 24 bicinia gepubliceerd in
1577, 12 met en 12 zonder tekst, die met tekst zijn ook op internet gepubliceerd, naar een
herdruk uit 1609. Klik op Lassus 1609 (1577). Ook die met tekst zijn mede voor
instrumentale uitvoering bestemd. Postuum zijn van Lassus 15 andere bicinia
gepubliceerd met teksten uit het Magnificat en uit mij onbekende bronnen. Klik op Lassus
1610. Ook die van Morley uit 1595 staan op internet, klik op Morley. Er zijn overigens ook
goede niet al te dure gedrukte edities verkrijgbaar, Lassus 1577 en Morley zijn
uitgegeven door London Pro Musica, en Lassus 1610 in Hortus Musicus van Bärenreiter. Andere bekende verzamelingen zijn die van Antonio Gardano
(eind 15-de eeuw -1571), Bernardino Lupacchino (ca 1500-ca 1555) en Giovanni Giacomo
Gastoldi (1556-1622). |
Lassus
1609 (1577) Lassus 1610
Morley |
The
most beautiful bicinia from the sixteenth century have been made by Orlandus Lassus (Mons
1532- München 1594, he also named himself Orlando di Lasso, Roland de Lassus) and Thomas
Morley (Norwich 1557/58- London 1602). Orlandus Lassus published 24 bicinia in 1577, 12
with text and 12 textless. The items with text have been published on internet from a
reprint from 1609. Click on Lassus 1609 (1577). The texted bicinia are also meant
for performance on instruments. Another 15 bicinia by Lassus have been published
posthumously, mostly with texts from the Magnificat and some from sources unknown to me.
Click on Lassus 1610. Those by Morley are also on internet, click on Morley. Printed and
not very expensive editions of the works are however easily available, Lassus 1577 and
Morley have been published by London Pro Musica, and Lassus 1610 in the series Hortus
Musicus of Bärenreiter. Other well known
collections are those by the Italian composers Antonio Gardano (end 15th century -1571),
Bernardino Lupacchino (ca 1500-ca 1555) and Giovanni Giacomo Gastoldi (1556-1622). |
Adriaen
Valerius (Middelburg ca 1575-Veere 1625), Pavane Lachrime met den Bas, uit
Nederlandtsche gedenck clanck, Amsterdam 1626, naar John Dowland (1562-1622), Flow my
tears, voor sopraan- en basstem of sopraan of alt- en basblokfluit, met arrangementen
voor sopraan en alt (-blokfluit) en tenor en bas (-blokfluit), met een tekst n.a.v. de
moord op de Franse koning Hendrik IV in 1610, en de Pavane Philippi met den Bas,
voor sopraan en bas stemmen or blokfluiten, met tekst over tegenslag in de 80-jarige
oorlog rond 1585. Facsimile
van de originelen in de Digitale bibliotheek van de Nederlandse letterkunde, 301/400
- 210, resp. 201/300 - 138. |
Valerius Pavane
Lachrime met den Bas
original
midi
SA
TB
midi
Pavane Philippi met den Bas
SB
midi
|
Adriaen Valerius (Middelburg ca 1575-Veere 1625), Pavane Lachrime met
den Bas, from Nederlandtsche gedenck clanck, Amsterdam 1626, after John Dowland
(1562-1622), Flow my tears, for soprano and bass voice or soprano or treble and
bass recorders, with arrangements for soprano and alto voice or soprano and treble
recorder and for tenor and bass voices or recorders, Dutch text on the murder of Henry IV
of France, with translation in English, and the Pavane Philippi met den Bas, for
soprano and bass voices or recorders, with a text and translation on misfortune in the
rebellion against the king of Spain ca 1585. Facsimile of the
originals in the Digital library of Dutch literature, 301/400 - 210 and 201/300 - 138 |
Jan
Pieterszoon Sweelinck (Deventer 1562- Amsterdam 1621) heeft een aantal stukken voor twee
zangstemmen of muziekinstrumenten geschreven in zijn Rimes françoises et
italiennes,mises en musique, à deux & à trois parties, avec une chanson à quatre,
par Iean Sweelinck, organiste à Amstelredam, Leiden 1612. Drie
tweestemmige madrigalen zijn in de serie Hortus Musicus door Bärenreiter gepubliceerd, nl
Marchands, Garrula rondinella en Liquide perle Amor. Het laatstgenoemde is
afgeleid van een vijfstemmig madrigaal
van Luca Marenzio (1553/54-1599), waarvan een facsimile van een druk uit 1580 op IMSLP
staat. Hier staan vier andere. Deze uitgave
is gemaakt naar microfilms van de oorspronkelijke drukken, waarvan exemplaren berusten in
de Koninklijke Bibliotheek in Den Haag en de Library of Congress in Washington.
De Franse teksten uit deze verzameling komen uit
sonnetten van Philippe Desportes (1546-1606).
De tekst van Io mi son giovinetta is
ontleend aan Boccaccio's Decamerone, negende dag, 10-de verhaal en de melodie aan
een vierstemmig madrigaal
van Domenico Maria Ferrabosco (1513-1574), te vinden op CPLD en op de pagina Renaissance bladmuziek.
In Morir non puo'l mio core denkt een
minnaar dat zijn zelfmoord wel indruk zal maken op de geliefde, die hem uitdaagt zijn gang
te gaan. Dit stuk is gebaseerd op een vijfstemmig madrigaal van
Giovanni Maria Nanino (1543/44-1607); de facsimile van een druk uit is te vinden op
IMSLP.
Che giova posseder is een populair
gedicht van Pietro Bembo (1470-1547), dat bijvoorbeeld ook door Gerbrand Adriaenszoon
Brederode (1585-1618) is vertaald: Wat baat u de voogdij van landen en van steên...als
gij des nachts alleen in 't bedde slapen moet. De complete tekst staat hier, nr CXIV. Het thema stamt al
uit de klassieke oudheid, n.l. Sappho, 6-de eeuw vóór Christus.
Voicy du gay Printemps, Io mi son
giovinetta en Morir non puo'l mio core zijn in zg. hoge sleutels
genoteerd; daarom moeten zij waarschijnlijk een kwint resp. een kwart lager gespeeld
worden. Ik geef de genoteerde toonhoogte, geschikt voor sopraan en altblokfluit, en de
getransponeerde, geschikt voor alt en tenor.
Op de pagina Renaissance
bladmuziek staan ook klaviertranscripties van de eventuele versies alla
quinta en alla quarta bassa, met andere sleutels. |
Sweelinck Voicy du gay Printemps
SA
S A
midi
alla quinta bassa
AT
A T
midi
Io mi son giovinetta
SA
S A
midi
alla quarta bassa
AT
A T
midi
Morir non puo'l mio core
SA
S A
midi
alla quarta bassa
AT
A T
midi
Che giova posseder
ST
S T
midi |
The
Dutch composer Jan Pieterszoon Sweelinck (Deventer 1562- Amsterdam 1621) wrote a number
of pieces for two voices or instruments in his Rimes françoises et italiennes,
mises en musique, à deux & à trois parties, avec une chanson à quatre, par Iean
Sweelinck, organiste à Amstelredam, Leiden 1612. Three of them have been published
by Bàrenreiter in the series Hortus Musicus, Marchands, Garrula rondinella en Liquide
perle Amor. The last one is an arrangement of a five parts madrigal
by Luca Marenzio (1553/54-1599). A facsimile of the print of 1580 is on IMSLP. You will find here four other ones. This edition has been
made from microfilms of the original prints. Copies of them are kept in the Royal Library
at The Hague and the Library of Congress at Washington.
The French texts from this collection have been
chosen from sonnets by Philippe Desportes (1546-1606).
The text of Io mi son giovinetta had been
derived from Boccaccio's Decamerone, ninth day, tenth story and the melody from a
four parts madrigal
by Domenico Maria Ferrabosco (1513-1574), you may find it on CPLD and on the page Renaissance sheet music.
The lover in Morir non puo'l mio core thinks
that he will impress his beloved by committing suicide. She challenges him to do as he
pleases. The piece is an arrangement of a five part madrigal by
Giovanni Maria Nanino (1543/44-1607. You may find a facsimile of a printed edition
from on IMSLP.
Che giova posseder by Pietro Bembo
(1470-1547) was a very popular poem, no doubt translated by many English poets in the
16-th and 17-th century. Its theme appears already in poetry from the Greek and Roman
antiquity, Sappho used it in the 6-th century BC.
Voicy du gay Printemps, Io mi son
giovinetta and Morir non puo'l mio core have been notated in so called high
keys, and should presumably played a fifth, resp. a fourth lower than notated. I give the
notated pitch, appropriate for soprano and treble recorders, and the transposed
version appropriate for alto and tenor recorders.
You will find transcriptions for harpsichord
of the version alla quinta or alla quarta bassa on the page Renaissance sheet music, with different key signatures. |
De
beste als zodanig geschreven tweestemmige stukken uit de Barok zijn de drie suites en
enkele losse delen uit 1712-1722 voor twee blokfluiten of traverso's van Jacques
Hotteterre (Parijs 1674 of 1684- Parijs 1762) en vier collecties van zes suites of sonates
van Georg Philip Telemann (Magdeburg 1681- Hamburg 1767). Hiervan zijn de stukken van opus
2 (1727) aardig maar voorspelbaar, de zes canonische sonaten
opus 5 (1738, de internetversie is nog niet getransponeerd voor blokfluiten) ingenieus,
zes duo's uitgegeven te Parijs in 1752 bijzonder mooi, evenals zes duo's in een
Berlijns manuscript overgeleverd van na 1752. Deze laatste passen in de gebruikelijke
getransponeerde vorm nauwelijks meer op de altblokfluit. |
|
The
best pieces from the Baroque period especially written for two voices are the three suites
and some individual movements from 1712-1722 for two recorders or traverso flutes by
Jacques Hotteterre (Paris 1674 or 1684- Paris 1762) and four collections of six suites or
sonatas by Georg Philip Telemann (Magdeburg 1681- Hamburg 1767). The pieces of opus 2
(1727 are nice but rather predictable, six canonical sonatas
opus 5 (1738, this internet version not yet transposed for recorders) are ingenious, and
six duo's published in Paris 1752 exceptionally beautiful, just as six duo's transmitted
in a Berlin manuscript after 1752. The latter are hardly playable on treble recorders
because their range exceeds the range of treble recorders after the usual transposition. |
In
de verzameling Les goûts réunis ou nouveaux concerts à l'usage de toutes les sortes
d'instruments uit 1724 heeft François Couperin (Parijs 1668- Parijs 1733) een aantal
stukken voor twee gamba's of andere lage instrumenten opgenomen, met en meestal zonder een
becijfering voor basso continuo: Het 12-de
concert, voor twee gamba's of andere lage instrumenten, met een continuo ad
libitum in het eerste deel, volgens de originele druk en met gemoderniseerde
sleutels, en een versie voor blokfluiten TB. Couperin heeft zelf een voorkeur voor een
uitvoering zonder bc; wij hebben geprobeerd de continuopartij uit te werken, maar hebben
uiteindelijk geconcludeerd, dat Couperin gelijk had. Een clavecimbeltranscriptie
staat op de pagina Post Petrucci.
Deze editie en transcripties zijn gebaseerd op een
facsimile op IMSLP.
Nr. 13 à 2 instruments à
l'unisson is een vierdelige suite voor twee basinstrumenten Deze is door
mede-blokfluitist Jan Kok en mij geschikt gemaakt voor alt- en tenorblokfluit. De
oorspronkelijke versie staat elders op internet. |
Couperin Les goûts
réunis ou nouveaux concerts à l'usage de toutes les sortes d'instruments
Score with original and modernised clefs
midi, original score
score,
recorders TB
midi,
recorders
A A/T
midi |
François
Couperin (Paris 1668- Paris 1733) included a number of pieces for two viols or other low
instruments without and in one case with figured bass in his collection Les goûts
réunis ou nouveaux concerts à l'usage de toutes les sortes d'instruments from 1724
. The 12-th concerto, for two
viols or other low instruments, the first part with a figured bass ad libitum, both
according to the original print and with modernised clefs, and a version for recorders TB.
Couperin himself preferred a performance without bc; we tried to realise the figured bass,
but we had to admit in the end, that Couperin was right. You will find a transcription for
harpsichord on the page Post Petrucci.
The edition and the transcriptions have been made
from a facsimile at IMSLP.
Number 13 à 2 instruments à l'unisson is a suite
in four parts for two bass instruments. It has been appropriated by recorder player
Jan Kok and me for a treble and a tenor recorder here. The original version may be found elsewhere on internet. |
Georg
Friedrich Händel (Halle 1685 - London 1759) componeerde in Italië rond 1707-1710 een
sonate voor 2 altblokfluiten, het handschrift waarvan het eerste deel zonder
continuopartij is en de overige twee delen met, maar zonder becijfering. Uit dezelfde
periode dateert een opera Il trionfo del Tempo e del Disinganno, waarvan de finale het
thema van het eerste deel bevat, gespeeld door hobo's, waar juist bij dit thema de orkest-
of continuobegeleiding zwijgt. Deze passage heb ik voor drie blokfluiten gearrangeerd. Ik
denk dat het eerste deel van de sonate een duo is. Een afschrift uit de tweede helft van
de 18de eeuw bevat ook een baspartij bij het eerste deel van de sonate, en natuurlijk kan
Handel die er later bijgemaakt hebben. De
volledige sonate met kritische noten staat op de pagina Post
Petrucci. |
Handel HWV 405 AA,B ad lib
midi
Overtura Il
trionfo del Tempo e del Disinganno, AAB
midi |
George
Frideric Handel (Halle 1785 - London 1759) composed a sonata for 2 treble recorders in
Italy about 1707-1710. The first movement does not contain a bass part in the Fitzwilliam
manuscript, both other movements do, but without figures. Handel wrote an opera Il
trionfo del Tempo e del Disinganno in the same period, and in the finale of its overture
two hoboes play the same theme as the first movement of the sonate; when this theme sounds
the orchestra and the continuo instruments are silent. I arranged this passage from the
final for 3 recorders AAB. I think the first movement of the sonata is a duo. A copy from
the second half of the 18th century does contain a complete unfigured bass part, and of
course Handel maty have added it later. The
complete sonata with critical notes is on the page Post
Petrucci. |
Johann
Sebastian Bach (Eisenach 1685- Leipzig 1750), Preludium BWV 847 in c,
getransponeerd naar d voor alt- en tenorblokfluit, en Fuga BWV 855 in e uit Das
Wohltemperierte Clavier, arrangement voor alt- en tenorblokfluit en voor sopraan- en
altblokfluit. De onderstem is een octaaf meer getransponeerd dan de bovenstem, met
afwijkingen vanwege de toonomvang, ter vermijding van omkering van accoorden en het
wringen van secunden waar het origineel nonen had. De resp. bijbehorende
Fuga en Preludium heb ik niet
gearrangeerd omdat zij grotendeels driestemmig zijn.Verder zijn er enkele tweestemmige canons uit het Musikalisches Opfer die
zonder meer geschikt zijn. Enkele tweestemmige fuga's uit Die Kunst der Fuge, gearrangeerd
voor twee blokfluiten staan elders
op internet. |
J.S. Bach
Preludium BWV 847
AT in d Fuga BWV 855
AT in a midi
SA in e |
Johann
Sebastian Bach's (Eisenach 1685- Leipzig 1750), PreludeBWV 847 in c,
transposed to d for treble and teno recorders, and Fuga BWV 855 in E minor from Das
Wohltemperierte Clavier, arrangements for treble and tenor recorders and for descant
and treble recorder. I transposed the lower part one octave more than the upper voice,
with adaptations due to the compass of the instruments and to avoid inversion of chords
and the clashing of seconds where the original had ninths. I did not arrange the
resp. accompanying Fugue and
Prelude, being mostly in three voices. There
are a number of two-voiced canons in the Musikalisches Opfer, which may be
succesfully played on recorders. Some two-voices fugues from Die Kunst der Fuge may be
found elsewhere on the internet. |
Johann
Sebastian Bach (Eisenach 1685- Leipzig 1750) Fuga BWV 961 in c, arrangement voor alt-
en tenorblokfluit en voor sopraan- en altblokfluit met dezelfde aanpassingen als de vorige
fuga. |
BWV 961 AT in g midi
SA in d |
Johann
Sebastian Bach's (Eisenach 1685- Leipzig 1750) Fuga BWV 961 in C minor, arrangements for
treble and tenor recorders and for descant and treble recorder, with the same
adaptations as the fuge above. |
Van
Johann Sebastian Bach (Eisenach 1685- Leipzig 1750) zijn hier het origineel en enkele
bewerkingen van de prelude BWV 999 in c klein (oorspronkelijk voor luit of clavecimbel),
één voor alt- en basblokfluit, getransponeerd naar in f klein, en twee voor altblokfluit
solo, nl. in f en g klein. |
J.S. Bach BWV 999 luit/clavecimbel lute/harpsichord
midi
AB
midi
A solo in f
A solo in g |
Here
are the original and some arrangements of Johann Sebastian Bach's (Eisenach 1685- Leipzig
1750) Prelude BWV 999 in C minor (originally for lute or harpsichord), one for treble and
bass recorder, transposed to F minor and two for treble recorder solo, in F and G minor. |
J.S.
Bach, bewerking voor altblokfluit en basinstrument van het deel Tempo di Gavotta
uit clavecimbelpartita nr 6, BWV 830, geïnspireerd op BWV 1019a, een alternatief
deel van vioolpartita nr. 3. Omhoog getransponeerd van e klein naar d klein |
J.S. Bach BWV 1019a A+bass instrument
midi |
J.S.
Bach, arrangement for treble recorder and bass instrument of the movement Tempo di
Gavotta from harpsichord partita nr 6, BWV 830, inspired by BWV 1019a,
alternative movement for violin partita nr. 3. I transposed it up from e minor to d minor. |
Wolfgang
Amadeus Mozart (Salzburg 1756- Wenen 1791) heeft een prachtige driedelige sonate
geschreven voor cello en fagot, KV 292. Deze staat in de originele zetting elders op internet, Jan
Kok en ik hebben een arrangement gemaakt voor alt- en tenorblokfluit. |
W.A. Mozart KV 292 AT
midi |
Wolfgang
Amadeus Mozart (Salzburg 1756- Vienna 1791) wrote a brilliant sonata in three parts for
cello and bassoon, KV 292. The original version is elsewhere on internet,
Jan Kok and I made an arrangement for treble and tenor recorders. |
Wolfgang
Amadeus Mozart (Salzburg 1756- Wenen 1791), Duetto I voor viool en altviool in G, KV 423
bewerkt voor alt- en tenorblokfluit. Ik heb de uitgaven van Werner Icking naar Mozart's
handschrift op IMSLP
gebruikt. |
W.A. Mozart KV423 AT
midi: movement 1
movement 2 movementt 3 |
Wolfgang
Amadeus Mozart (Salzburg 1756- Wenen 1791), Duetto I for violin and viola in G Major, KV
423 arranged for treble and tenor recorders. I used the edition after Mozart's manuscript
in IMSLP. |
Wolfgang
Amadeus Mozart (Salzburg 1756- Wenen 1791), Duetto II voor viool en altviool in G, KV 424
het eerste en derde deel bewerkt voor alt- en tenorblokfluit, tweede tenorblokfluit ad
libitum, het tweede deel voor alt-, tenor- en basblokfluit. Ik heb de uitgaven van
Werner Icking naar Mozart's handschrift op IMSLP gebruikt. |
W.A. Mozart KV 424 AT(+T)B
midi: movement 1
movement 2 movement 3 |
Wolfgang
Amadeus Mozart (Salzburg 1756- Wenen 1791), Duetto II for violin and viola in G Major, KV
424 the first and third movement arranged for treble and tenor recorders, second tenor
recorder ad libitum, the second movement for treble, tenor and bass recorders. I
used the edition after Mozart's manuscript in IMSLP. |
Vanaf
circa 1750 tot het begin van de oude-muziek-beweging duren de duistere middeleeuwen
voor de blokfluit. Vanaf de jaren 1930 wordt er opnieuw voor blokfluit geschreven, en
vooral Duitse componisten schrijven ook aantrekkelijke duetten, zoals H.U.
Staeps. Het mooiste duet is echter
een Allegro van de Engelsman Lennox Berkeley (Oxford 1903- Londen 1989). Deze stukken zijn
nog niet vrij van auteursrecht. |
|
The
dark ages for the recorder lasted from about 1750 until the beginning of the early music
movement. New music for recorders has been composed from the 1930's onward. Especially
German composers wrote attractive duets, for instance H.U. Staeps. The most beautiful piece is, however, a solitary
Allegro by the British composer Lennox Berkeley (Oxford 1903- London 1989). These pieces
are not yet free from copyright. |
Terug naar het begin van de pagina |
| Back to the top of the page |