POST PETRVCCI |
Home Inleiding op Renaissance
bladmuziek
Renaissance bladmuziek
Inleiding
Gregoriaans
Gregoriaans in modern
notenschrift
Bicinia van Obrecht
tot Mozart
Middentoonstemming
Links
Nieuw
Verantwoording
Curriculum en contact |
 |
Home Introduction to Renaissance sheet music
Renaissance sheet music
Introduction
Gregorian chant
Gregorian plainchant in
modern staff notation
Bicinia from Obrecht
to Mozart
Mean tone
temperament
Links
New
Acknowledgements
Curriculum and contact |
Na Petrucci
|
Index |
After Petrucci |
Hier vindt
u bladmuziek vanaf de 17-de eeuw, getranscribeerd voor clavecimbel, ander
klavierinstrument of harp. Tevens heb ik een aantal stukken in partituur voor blokfluit-
of ander ensemble opgenomen. Van arrangementen heb ik zoveel mogelijk ook de versies voor
de oorspronkelijke instrumenten opgenomen. Veel blokfluitarrangementen zijn van Jan
Kok. Om de stukken met de extensie .pdf en
die met de afgekorte namen van partijen te openen hebt u de Acrobat reader nodig, die u hier kunt downloaden.
Onder het klavierinstrument zitten de
klavier- of harpversies van de stukken in pdf. Onder "SATB" zitten de partituren
voor ensemble en onder S A T B de eventuele losse partijen. De partituur en de partijen
zijn eveneens in pdf.
De muziek dateert van na de Renaissance. De muziek
uit de renaissanceperiode staat op de pagina's Renaissance Bladmuziek en Bicinia van Obrecht tot Mozart. Zie hiervoor verder de pagina
Inleiding
De bestanden zijn gratis te downloaden in pdf en
midi. Kopiëren tenzij voor commerciële doeleinden wordt zeer op prijs gesteld. Enkele
opmerkingen over het copyright zijn te vinden op de pagina verantwoording.
De midi-bestanden dienen slechts om u een idee te
geven hoe de muziek klinkt. |
Henry Purcell Louis Couperin
François Couperin
Georg Philipp Telemann
George Frideric Handel
Carl Philipp Emanuel Bach
Franz Schubert
Felix Mendelssohn Bartholdy
César Franck
Eric Satie
Albert Roussel
Pierre-Octave Ferroud
Arnold den Teuling |
You will find here scores
dating from the 17-th century and after, transcribed for harpsichord, other keyboard
instrument or harp. I also included scores for recorder or other melody instrument
ensembles. I included original versions of pieces of which I made arrangements as much as
possible. Many arrangements for recorder quartet have been made by Jan Kok. You will need the Acrobat reader to open pieces with the
extension .pdf and the pieces with the abridged names of instrument voices. You may
download the Acrobat reader here.
Pressing a button for a keyboard
instrument gives you access to the keyboard or harp versions of the pieces in pdf. The
scores fore ensemble are accessible by pressing "SATB" and, if I made them,
the seperate parts by pressing S A T B. The score and parts are in pdf too.
The music dates from after the Renaissance. The
music from the Renaissance may be found on the pages Renaissance sheet music and Bicinia from Obrecht to Mozart. See the page Introduction for more details.
The files may be downloaded for free in pdf or
midi, and copying is welcome except for commercial purposes. Some remarks concerning
copyright may be found on the page acknowledgments.
The midi files have been meant only to give an
impression how the music will sound. |
Henry Purcell (1659-1695), Canon voor twee altblokfluiten en basso continuo
uit theatermuziek voor The Prophetess of Dioclesian, Tweede bedrijf, Chaconne Two in
one upon a Ground. Een facsimile van de originele
editie uit 1691 staat op IMSLP. De
becijfering bij de bas is toegevoegd door Peter Holman, The Division Recorder, deel II,
Londen 1977. De oorspronkelijke versie staat in facsimile op IMSLP, ,Ik heb deze in drie
versies uitgewerkt: één voor klavierinstrument, één voor drie instrumenten en één
vier instrumenten. Van elk geef ik een complete partituur en losse partijen voor
resp. de beide blokfluiten en de uitgeschreven bas. Tenslotte een bewerking voor
klavecimbel of ander klavierinstrument solo.
Van Purcell zijn verder driestemmige Fantazias
bekend, oorspronkelijk geschreven voor gamba-ensemble. Ik geef ze hier in versies voor
alt- tenor- en basblokfluit met midibestanden en voor clavecimbel of ander
klavierinstrument. De arrangementen zijn gemaakt door Jan Kok. |
Chaconne
Two in one upon a Ground score with keyboard bc
score with bc in 3
instruments
midi with bass in
3 instruments
score with bc in 4
instruments
midi with bass in 4
instruments
recorder parts
separate bc in 3
instruments
separate bc in 4
instruments
harpsichord
midi harpsichord
Fantazias in 3 parts
3
fantazias ATB
midi 1
2 3
Fantazia 1
harpsichord
Fantazia 2
harpsichord
Fantazia 3
harpsichord |
Henry
Purcell (1659-1695), Canon for two treble recorders and basso continuo from the theatre
music for The Prophetess or Dioclesian, second act, Chaconne Two in one upon a Ground.
You may find a facsimile
of the original edition from 1691 on IMSLP. The figures for the bass part have been added by Peter Holman, The
Division Recorder, vol. II, (London 1977). I worked it out in three versions: one for a
keyboard instrument, one voor three instruments and one for four instruments. I give a
complete score of each of them and separate parts respectively for the two recorders and
the deciphered bass. In the end an arrangement for harpsichord or other keyboard
instrument solo.
Purcell's three Fantazias in three parts,
originally for viol consort are given here in arrangements for recorder trio: treble tenor
and bassrecorder with midi files and for harpsichord or other keyboardinstrument. The
arrangements have been made by Jan Kok. |
Louis Couperin (Chaumes-en-Brie 1626- Parijs 1661), 2me Carillons;
het stuk is oorspronkelijk op vier notenbalken genoteerd, maar evident bedoeld voor orgel
met pedaal. Met alleen een manuaal is het slechts met drie of vier handen uitvoerbaar. Ik
geef dus geen transcriptie voor clavecimbel, maar wel voor vier blokfluiten S(of
sopranino)SAB(of bas in C), dan wel in een lager klinkende arrangement voor ATTB, met het
voorstel de A te dubbelen met een sopraan of sopranino. De editie is gebaseerd op de Recueuil
de plusieurs vieux aires, Parijs 1691, te vinden op IMSLP/Petrucci
Library. |
2me
Carillons original score and transcription for organ
recorders SSAB
and ATTB
midi, recorders
SSAB |
Louis
Couperin (Chaumes-en-Brie 1626 - Paris 1661), 2me Carillons; the original piece
has been notated on four staves, but was meant for organ beyond doubt. Performance on
manuals only is impossible, except with three or four hands. So I give no transcription
for harpsichord, but I give two arrangements for four recorders S(or sopranino) STB(or
bass in C) and ATTB; the A may be doubled with a soprano or sopranino. The edition has
been based upon Recueuil de plusieurs vieux aires, Parijs 1691, found on IMSLP/Petrucci
Library. |
François Couperin (Parijs 1668 - 1733), twee gedeelten uit Les goûts
réunis, 1724, nl. het 10-de concert, deel 2, Plainte pour les violes, voor
twee gamba's of andere lage instrumenten met extra basstem, zowel volgens de originele
druk uit 1724 als met gemoderniseerde sleutels, een versie voor blokfluiten TTB en een
versie voor klavierinstrument of harp; en: het 12-de concert, voor twee
gamba's of andere lage instrumenten, met continuo ad libitum in het eerste deel. De versie
volgens de originele druk en met gemoderniseerde sleutels en een versie voor blokfluiten
TB staan op de pagina Bicinia van Obrecht tot Mozart. Hier
staat een transcriptie voor klavierinstrument of harp. Couperin ried uitvoering
zonder continuo aan. Na een poging tot uitwerking van de bas concluderen wij dat hij
gelijk had. De editie en transcripties zijn
gebaseerd op een facsimile op IMSLP/Petrucci
Library. |
Les
goûts réunis ou nouveaux concerts à l'usage de toutes les sortes d'instruments Dixième concert, part 2
Score
with original and modernised clefs
midi, original
score
harpsichord
midi harpsichord
recorders TTB
midi,
recorders
Douzième concert
harpsichord
midi harpsichord |
François
Couperin (Paris 1668 - 1733), two parts from : Les Goûts réunis: 10-th concerto,
second part, Plainte pour les violes, for two viols or other low instruments with
extra bass voice, both according to the original 1724 print and with modernised clefs, a
version for recorders TTB and a version for harpsichord, other keyboard instrument or
harp, and: 12-th concerto, for two viols or other low instruments with a figured
bass ad libitum in the first part. You will find the version according to the original
print and with modernised clefs and a version for recorders TB on the page Bicinia from Obrecht to Mozart. Here is a transcription for
harpsichord, other keyboard instrument or harp. Couperin preferred performance without
figured bass, and after having tried to work it out we admit that he was right. The edition and the transcriptions have been made from a
facsimile on IMSLP/Petrucci
Library.
|
Georg Philipp Telemann (Magdeburg 1681 - Hamburg 1767), twee sonatines uit Nouvelles sonatines à clavessin ou violon ou
traversière, dont 2 sont accomodés pour la flûte à bec, Hamburg 1730/31. Daarvan is alleen de melodiepartij bewaard in de
Koninklijke bibliotheek van Kopenhagen, cat.nr. 6608.0331, in facsimile geraadpleegd op http://img.kb.dk/ma/giedde/gs01-53m.pdf . De baspartij komt uit een handschrift in de Sächsische
Landesbibliothek in Dresden, coll. Schrank II, 2392 R8 en 9, 12 sonates voor viool en
basinstrument, in facsimile op IMSLP onder Telemann, Violin sonata TWV 41:c2. Het
Dresdense exemplaar is een sext lager genoteerd dan de blokfluit/fagotpartij uit
Kopenhagen, door het gebruik van de Franse vioolsleutel op de onderste lijn van de
notenbalk. Daardoor kon het stuk zonder het notenbeeld te wijzigen maar door het met een
F-sleutel te lezen op basinstrumenten worden gespeeld. Op clavecimbel past de vioolversie
beter. Voor de sonate TWV41:a4 is deze eveneens te vinden op te vinden op IMSLP
onder Telemann, Violin sonata 41:a4, with an edition by B. Sothmann. De melodiepartijen
van de beide handschriften verschillen minimaal. In een critisch commentaar is deze editie
verantwoord. |
TWV
41:c2 alto
recorder and bass instrument
bassoon or cello and
bass instrument
violin and bass
instrument or harpsichord
midi (recorder)
TWV 41:a4
alto recorder and bass
instrument
bassoon or cello and
bass instrument
tenor recorder and
bass instrument
midi (recorder) |
Georg
Philipp Telemann (Magdeburg 1681 - Hamburg 1767), two sonatines uit Nouvelles sonatines à clavessin ou violon ou
traversière, dont 2 sont accomodés pour la flûte à bec, Hamburg 1730/31. Only the solo part has been transmitted in the
Copenhague Royal, cat.nr. 6608.0331, consulted in facsimile at http://img.kb.dk/ma/giedde/gs01-53m.pdf . The bass part stems from a manuscript in the Sächsische
Landesbibliothek Dresden, coll. Schrank II, 2392 R8 en 9, 12 sonatas for Violin solo and
basso, in facsimile at IMSLP under Telemann, Violin sonata TWV 41:c2. The Dresden copy had
been notated a sixth lower than the Copenhague recorder/bassoon part by the use of the
latter of the French violin clef, placed on the first line of the staff. The piece could
be played on bassoon or cello by reading it with a F-clef, and without changing the melody
part. The violin version fits the harpsichord better than the recorder version. The
violin version of sonatine TWV41:a4 may be found at IMSLP onder Telemann, Violin
sonata 41:a4, with an edition by B. Sothmann. I added a critical comment on the
differences of both sources and this edition. |
Georg
Friederich Händel (Halle 1685 - Londen 1759), Sonate voor 2 altblokfluiten, het
eerste deel met baspartij ad libitum, de andere twee delen met bas, maar zonder
becijfering. De uitgave heb ik gebaseerd op een manuscript uit het Fitzwilliam Museum te
Cambridge en heb ik voorzien van critische noten. Deze partituur bevat ter vergelijking
ook de finale van de opera Il trionfo del Tempo e del Disinganno, waar twee hobo's
hetzelfde thema spelen als de blokfluiten in het eerste deel van deze sonate. Een
arrangement van deze passage voor 3 blokfluiten AAB heb ik toegevoegd. |
HWV
405 AAB
midi part 1
midi part 2 and 3
midi final
overture Il trionfo del Tempo e del Disinganno |
George Frideric Handel (Halle 1685 - London 1659), Sonata for 2 treble
recorders, the first movement with bass part ad libitum, the second and third movement
with bass, but without figures. The edition has been based upon a manuscript in the
Fitzwilliam Museum at Cambridge, and has been provided with critical notes. This score
contains an arrangement for 3 recorders AAB of the final of Handel's opera Il trionfo del
Tempo e del Disinganno, where 2 oboes play the same theme as the recorders do in the first
movement of the sonata. |
Georg
Friederich Händel (Halle 1685 - Londen 1759), Concerto Grosso opus 3 nr. 1
(H.W.V. 312), is geschreven voor strijkorkest met basso continuo in delen 2 en 3,
twee hobo's in delen 1 en 3, twee altblokfluiten in deel 2, een fagot in deel 1 en 2
en twee fagotten in deel 3. Jan Kok en ik hebben het gearrangeerd voor twee sopraan-, alt-
en basblokfluit in delen 1 en 3, en twee alt-, tenor en basblokfluit in deel 2. Het werk is gepubliceerd in 1734. Het arrangement is
gebaseerd op de uitgave van F. Chrysander, deel 21, 1864, te vinden op IMSLP/Petrucci
Library |
Part
1 SSAB midi
S1 S2 A B
Part 2
AATB
midi
A1 A2 T B
Part 3
SSAB midi
S1 S2 A B |
George Frideric Handel (Halle 1685 - London 1659), Concerto Grosso opus
3 nr. 1 (H.W.V. 312), has been written for stringorchestra with basso continuo in
parts 2 and 3, two oboes in part 1 and 3, two treble recorders in part 2, one bassoon in
part 1 and 2 and two bassoons in part 3. Jan Kok and I arranged part 1 and 3 for two
descant recorders, one treble and one bass recorder and and part 2 for two treble
recorders, one tenor and one bass recorder. The
work was published in 1734. The arrangement has been based upon F. Chrysander's edition,
vol. 21, 1864. You may find it in IMSLP/Petrucci
Library |
Bovendien
hebben wij ditzelfde concert voor 5 blokfluiten gearrangeerd. Deel 1 voor 2 sopraan- een
alt-, een tenor- en een basblokfluit, deel 2 voor 2 alt-, 2 tenor- en een basblokfluit en
deel 3 voor 2 sopraan,- 2 tenor- en een basblokfluit. De links betreffen partituur en
afzonderlijke partijen. Hiervan heb ik niet opnieuw midi-bestanden gemaakt |
Part
1 SSATB
part 2
AATTB
Part 3
SSTTB |
Afterwards
we arranged the same concerto for different combinations of 5 recorders, part 1 for 2
descant, 1 treble, 1 tenor and 1 bass recorders, part 2 for 2 treble, 2 tenor and 1 bass
recorders, part 3 for 2 descant, 2 tenor and 1 bass recorders. The links will give the
complete score and separate parts. I did not make another midi file. |
Carl Philipp Emanuel Bach (Weimar 1714 - Hamburg 1788), Pedal
Exercitium BWV 598 in g, vroeger toegeschreven aan J.S. Bach. Hier staat een transcriptie
voor altblokfluit, in een transpositie van 2 octaven + een kwart, in c , en een
transcriptie voor clavecimbel, een kwart lager dan het origineel, in d. De lagere bassen
geven een soort 16' effect. De transcriptie
is gebaseerd op de uitgave van P. Gouin op IMSLP/Petrucci
Library. |
alto recorder midi alto
recorder
harpsichord
|
Carl
Philipp Emanuel Bach (Weimar 1714 - Hamburg 1788), Pedal Exercitium BWV 598 in G Minor,
formerly ascribed to J.S. Bach. This is a transcription for treble recorder, transposed up
2 octaves and a 4th, in C Minor, and a transcrition for harpsichord, transposed a 4th
down, in D Minor.The lower bass tones create a sort of 16' effect. The transcrition has been based upon the edition by P.
Gouin in IMSLP/Petrucci
Library. |
Franz Schubert (Wenen 1797 - 1828) Der Leiermann, uit de cyclus Die
Winterreise, teksten van Wilhelm Müller, arrangement voor blokfluiten SABB, gebaseerd op
de uitgave in IMSLP/Petrucci
Library. |
recorders SABB midi |
Franz
Schubert (Wenen 1797 - 1828) Der Leiermann, from the cycle Die Winterreise, texts by
Wilhelm Müller, arrangement for recorders SABB, based upon the edition in IMSLP/Petrucci
Library. |
Felix Mendelssohn Bartholdy (Hamburg 1809 - Leipzig 1847) publiceerde
tussen 1829 en 1845 acht bundels Lieder ohne Worte. Een aantal ervan laat zich
arrangeren voor blokfluitkwartet. Zij dateren resp. uit 1837, 1843 en 1842-1845
(arrangementen door Jan Kok).
|
Opus
38 nr 2 SATB
midi
Opus 64 nr 4
SATB midi
Opus 102 nr 2
SATB midi |
Felix
Mendelssohn Bartholdy (Hamburg 1809 - Leipzig 1847) published eight collections Lieder
ohne Worte, Songs without words, between 1829 and 1845. Some of them may be arranged
for recorder quartet. They date from 1837, 1843 and 1842-1845 respectively (arrangements
by Jan Kok). |
César Franck (Luik 1822 - Parijs 1890). Prelude uit opus 18. De andere
twee delen heb ik niet bewerkt. |
Harpsichord |
César
Franck (Liège 1822 - Paris 1890). Prelude from opus 18. I did not arrange the other two
parts of the piece. |
Erik Satie (Honfleur 1866 - Parijs 1925) componeerde dada en minimal music
ver voordat deze werden uitgevonden. Ogives
zijn spitsbogen. Deze piano- composities bestaan uit vier regels waarin dezelfde melodie
vier maal met andere akkoorden wordt gespeeld. Zij dateren vermoedelijk uit 1886-1889
(blokfluitarrangement van Jan Kok en clavecimbel- arrangement van Jan Kok en mij
samen). Beide typen arrangement zijn getransponeerd en de octaafverdubbelingen in de
akkoorden zijn uitgedund. Doordat het clavecimbel veel boventonen heeft, wordt het effect
van het uitdunnen verzacht, maar de clavecimbelversie moet wel ter compensatie met veel
arpeggio's worden gespeeld. Een stem van de derde regel kan eventueel om pp te
suggereren worden weggelaten.
Met het minimale Bonjour Biqui Bonjour
gaf Satie zijn geliefde de bons in 1893.
Op precies hetzelfde soort papier schreef hij Vexations,
kwellingen, dus eveneens in 1893. Het stuk is pas in 1949 ontdekt, dit en dit zijn analyses van het stuk
en een afbeelding. Het eerste bevat tevens een afbeelding van het manuscript van
Bonjour Biqui Bonjour. Vexations van eveneens vier regels is net zo opgebouwd als de vier
Ogives. Alleen moet het na diepe stilte en concentratie 840 maal worden gespeeld. Het
eerst gebeurde dat in 1963 op initiatief van John Cage (1912-1992). Deze liet het
voorafgaan door zijn stuk van 4'33" dat in zijn geheel uit stilte bestaat. Deze
compositie heb ik om redenen van auteursrecht niet opgenomen. Zie verder een
uitstekend artikel in wikipedia.
Wij stellen voor om eerst Bonjour Biqui te spelen
en dan na 4'8" of 1'24" diepe stilte te beginnen met de 840 Vexations. Zodra de
laatste vrouw de ruimte verlaat eindigt men met nogmaals Bonjour Biqui Bonjour.
Het Choral inappétissant (= eetlust
bedervend koraal) uit 1914 is het eerste van een serie met de titel Sports et
divertissements. Satie schreef het stuk le matin, à jeun (= 's morgens, nuchter), vandaar
de titel. Delen ervan dienen rébarbatif et hargneux (= nors en kribbig) en hypocritement
(=huichelachtig) te worden uitgevoerd. Het arrangement is van Jan Kok. Het origineel voor
piano vindt u hier. |
Ogive
1 Original
piano
Harpsichord
SATB midi
Ogive 2
Original piano
Harpsichord
SATB midi
Ogive 3
Original piano
Harpsichord
SATB midi
Ogive 4
Original piano
Harpsichord
SATB midi
Bonjour Biqui Bonjour
Original keyboard + soprano
SATB midi
Vexations
Original
keyboard
ATB
midi
Choral inappétissant
SATB
midi |
Erik Satie
(Honfleur 1866 - Paris 1925) composed dada and minimal music before their invention. Ogives are pointed arches. These piano pieces
consist of four lines with four times the same melody with changing chords. They
presumedly date from 1886 -1889 (recorder arrangement by Jan Kok and harpsichord
arrangement by both Jan Kok and me). Both types of arrangement have been transposed and
reduced. The reductions only concern the octave redundancy in the chords of the original.
As the harpsichord has got many upper partials the effect of the chord reduction is toned
down. Besides, the harpsichord arrangement should be played with many arpeggios as a
compensation. One part of the third line may be left out to give the impression of pp.
Satie used the minimal Bonjour Biqui Bonjour
to ditch his mistress in 1893.
He wrote his Vexations on exactly the
same type of paper, so in 1893 too. The piece has been discovered only in 1949, an image
of the manuscript is here, and here
and here you will find an
analysis of the piece, and an image. An image of Bonjour Biqui Bonjour is at the end of
the first article. The construction of Vexations agrees with the four Ogives. But Satie
prescribes a deep silence and earnest concentration to begin with, and the piece should be
repeated 840 times. The first performance was in 1963, initialized by John Cage
(1912-1992). He placed his famous piece 4'33" before it, entirely consisting of
silence. I did not include this composition for reasons of copyright. There is an
excellent article on Vexations in wikipedia.
So we propose to begin your performance with
Bonjour Biqui Bonjour, to continue with 4'8" or 1'24" of deep silence and then
840 Vexations. You repeat Bonjour Biqui Bonjour, as soon as the last woman leaves the
concert room.
Het Choral inappétisant (= unappetizing
choral) from 1914 is the opening piece of a series with the title Sports et
divertissements. Satie wrote the piece le matin, à jeun (= in the morning, in a sober
condition), which may explain its title. A parts of it should be played rébarbatif et
hargneux (=grumpy and testy) and hypocritement (=insincerely). It has been arranged by Jan
Kok. The original for piano may be found here. |
Albert Roussel (Tourcoing 1869 - Royan 1937) schreef Pipe in D,
voor bamboefluit (in d) en piano, hier in een arrangement voor blokfluitkwartet voor de
Australische pianiste Louise B.M. Dyer in 1934. Het stuk staat in G groot. Het is
gepubliceerd in een album Pipeaux, Mélodies, par Darius Milhaud, Albert Roussel, Jacques
Ibert, Georges Auric, Francis Poulenc, P.-O. Ferroud (overleden 1936), en Henri
Martelli. Ik heb een kopie van deze zeldzame publicatie gebruikt van het exemplaar in de
Koninklijke Bibliotheek Albert I in Brussel. Het origineel is te vinden op de site IMSLP |
SATB midi |
Albert
Roussel (Tourcoing 1869 - Royan 1937) wrote Pipe in D for pipe (in d) and piano,
here arranged for recorder quartet, for the Australian pianist Louise B.M. Dyer in 1934.
The piece is in G Major. It has been published in an album Pipeaux, Mélodies, par Darius
Milhaud, Albert Roussel, Jacques Ibert, Georges Auric, Francis Poulenc, P.-O. Ferroud
(died 1936) and Henri Martelli. I used the copy of this rare publication in the Royal
Library Albert I in Brussels. The copy in the British Library was not allowed to be
transported from the reading room to the reproduction room. But the original may now be
consulted on the site IMSLP. |
Pierre-Octave Ferroud (Chasselay 1900 - Debrecen (H) 1936, Pas
redoublé, voor twee bamboefluiten en piano in D, hier getransponeerd in F voor 4
blokfluiten SSAB of 5 blokfluiten SSATB. Het origineel is te vinden op de site van IMSLP. |
SSAB midi SSATB midi |
Pierre-Octave Ferroud (Chasselay 1900 - Debrecen (H) 1936, Pas
redoublé, for pipes in D, here transposed to F for 4 recorders SSAB or 5 recorders
SSATB. The original may now be consulted on the site IMSLP. |
Arnold den Teuling (Koewacht 1944), eigenaar van deze website, schreef deze
herinnering aan de straatroepen uit de jaren vijftig in zijn toenmalige woonplaats
IJmuiden in 2006.... |
IJmuiden
1953 SATB
midi |
Arnold den
Teuling (Koewacht 1944), owner of this web site, wrote this piece of memory of the street
cries in the fifties at IJmuiden in his place of residence at that time in 2006.... |
...en in
2008 voorzag hij de hymne Quod chorus vatum van Hrabanus Maurus (ca 800) van eigen
Gregoriaanse muziek, een bewerking van Kyrie IX uit het Kyriale Romanum. Het gedicht is in
een oud-Griekse versmaat gemaakt, de Sapphische strofe, en de muziek gaat daar eveneens
vanuit. De hymne wordt gezongen in de vesper van Maria Lichtmis |
solo voice |
...and he
composed his own Gregorian chant for Hrabanus Maurus's hymn Quod chorus vatum, and
arrangement of Kyrie IX from the Kyriale Romanum. The poem has been made in a
classic Greek metre, the sapphic strophe, and this music respects the metre. The hymn is
sung in the vesper of St Mary's Purification. Click here for an
English translation of the text. |
Ut
queant laxis, is een hymne uit de 10de eeuw, door Guido van Arezzo,
gebruikt om de solmizatie-lettergrepen ut re mi fa sol la te demonstreren. Ik geef hier
een anonieme vierstemmige zetting ervan uit de 16de eeuw, die geen rekening hield met de
solmizatie-syllaben van het oorspronkelijke stuk, met mijn reconstructiepoging van de
vierstemmige versie die dat in de tenor wel doet. De vierstemmige zetting komt uit
Glareanus' Dodecachoron. |
SATB midi original
midi reconstruction
keyboard
transcription |
Ut
queant laxis is a 10th century hymn, made or used by HGuido of Arezzo to demnstrate
the solmization syllables ut re mi fa sol la. I give an anonymous composition in four
voices from the 16th century, that ignored these solmization syllables, with my
reconstruction attempt of the four voiced piece with the right solmization syllables in
the tenor. The four voiced piece is from Glareanus's Dodecachordon. |
Terug naar begin pagina |
|
Back to top of the page |