De gemeente is in 2003 gestart met het Duurzaam Veilig maken van de wegen in het buitengebied. Begonnen werd met het plaatsen van borden, maar daarmee wordt de veiligheid niet zo veel verbeterd. De Fietsersbond heeft een groot aantal suggesties om de verkeersveiligheid duurzaam te verbeteren.
Algemeen
geldt dat nagenoeg alle wegen in een stiltegebied liggen, dus
wat minder autoverkeer is van harte welkom. Een algemene vermindering
van het verkeer scheelt lawaai en komt de recreatieve fietser
ten goede (Langbroekerdijk, Sterkenburgerlaan en Goyerdijk-oost
zijn tegenwoordig onderdeel van de LF4). Bovendien wordt daarmee
de provincie gedwongen om op haar provinciale wegen maatregelen
voor de doorstroming te nemen. Lang niet al het autoverkeer in
het gebied (volgens Duurzaam Veilig een "verblijfsgebied")
heeft herkomst of bestemming in het gebied, maar sluipt om de
files op de provinciale wegen te vermijden. En dan wordt er dus
extra hard gereden. De meeste (dodelijke) ongevallen vinden niet
plaats op de kruisingen, maar op de wegvakken. Dit duidt op te
hoge snelheden en teveel verkeer op de smalle wegen. Snelheidsremming
in de vorm van drempels is onbegonnen werk, je zou er om de 120m
een moeten leggen, daar wordt je zelfs als fietser niet goed van.
De Rijnseweg te Bunnik, het verlengde van de Langbroekerdijk,
is op het randje qua aantal drempels.
Bosschages
in of nabij de (flauwe) bochten tussen weg en water op de weteringen,
om het gevoel van ruimte weg te nemen. Want een gevoel aan ruimte
leidt tot hoge snelheden. Voor de Sterkenburgerlaan, Rijsenburgselaan
en de Broekweg geldt juist het omgekeerde, daar wat groen wegnemen
om het tunneleffect te verminderen. Dwars geplaatste bosschages
in de bermen kunnen ook daar het gevoel van ruimte beperken. Wel
opletten dat voetgangers in de bermen niet de weg op hoeven, dus
de bosjes "om en om" plaatsen, dat is ook goed voor
de sociale veiligheid van voetgangers.
Op de rechte stukken zou zo nu en dan een drempel kunnen. Strategisch
plaatsen in verband met woningen, niet te dichtbij (lawaai, trillingen),
niet te ver weg. Drempels met een sinusvorm in asfalt uitgevoerd
zijn prima te nemen door landbouwverkeer. Want ook landbouwers
rijden in hun buitenmaats grote voertuigen nu soms wel erg snel
langs de toeristische fietsers. Drempels kunnen aangelegd worden
al dan niet in combinatie met versmallingen, vergelijkbaar met
die op de Rijnseweg. Geen voorrangssituaties toepassen, omdat
dat uitnodigt tot hoge snelheden. Landschappelijk zijn versmallingen
niet mooi (veel bebording en bebakening nodig), dus enige terughoudendheid
is op z'n plaats.
Vervangen
van de verzakte (en daardoor gevaarlijke) asfaltberm door grasbetonstroken,
waardoor fietsers niet meer in de berm geduwd worden. Nu komt
het regelmatig voor dat fietsers toch in de zeer ongelijke asfaltberm
gaan fietsen, om twee auto's elkaar te laten passeren. Door fietsers
hun plek op te laten eisen op de suggestiestroken moeten automobilisten
rekening met hun houden. De Sterkenburgerlaan tussen Dwarsweg
en Langbroekerdijk lijkt daar op, hoewel het asfalt daar wat smaller
is en automobilisten dus sneller achter fietsers blijven hangen.
De aansluiting tussen grasbeton en asfalt moet wel zorgvuldig
gebeuren, om "tramrailseffecten" te voorkomen, daar
zijn fietsers ook niet mee geholpen. Grasbetonstroken zijn op
de Wetering en de Goijerdijk toe te passen, het huidige bermasfalt
leidt hier tot schijnveiligheid. Op de Rijsenburgselaan lijkt
het minder nodig, door de brede fietsstroken houden fietsers hun
plaats wel. De weg is ook breed genoeg voor 2 automobilisten om
elkaar te passeren, zonder bermschade (kuilen en brokkelend asfalt)
te veroorzaken.
Versmalling van de Langbroekerdijk zou een prima snelheidsremmende maatregel kunnen zijn, zeker als het zeer onaantrekkelijk wordt om door de berm te crossen. Op strategische plaatsen passeerstroken, voor het overige betonblokken in de berm om het bermgebruik onmogelijk te maken. Op de Zuwe, richting Cothen/Werkhoven is het een en ander geprobeerd, maar gebruik van de berm is daar niet onmogelijk gemaakt. Door automobilisten wordt je er van de weg gesneden. Verder is er nog een behoorlijk tunneleffect aanwezig, wat versterkt wordt door de markering (doorgetrokken kantstreep). Als fietser voel je je daar niet prettig.
T-aansluitingen van wegen kunnen
in een plateau uitgevoerd worden, dit wil de gemeente al doen
op een paar plaatsen. Maar het zou nog mooier zijn als de "doorgaande"
richting een bajonet te verwerken kreeg, waardoor de snelheid
echt afgeremd wordt. In veel gevallen zal grond aangekocht moeten
worden, wat kostbaar en tijdrovend is. Het is niet snel een optie,
maar zeer de moeite waard omdat de snelheid echt geremd wordt.
Wel opletten hoe de bajonet wordt vormgegeven. Links-rechts is
veiliger dan rechts-links. In het plattegrondje is aangegeven
welke kruisingen er in principe voor in aanmerking zouden kunnen
komen (mits voldoende ruimte).
Het aanbrengen van
kantmarkering kan snelheidsverhogend werken en de positie van
de fietser onduidelijk maken. De huidige suggestiestroken op de
wetering en de fietsstroken op de Rijsenburgerlaan (als je goed
kijkt zijn er aan het begin fietssymbolen te zien, dat is het
enige juridische verschil in uitvoering) voldoen redelijk. Kantmarkering
in de vorm van een doorgetrokken streep is mogelijk als de berm
van eerder genoemde grasbetonstenen is voorzien en de markering
op ca 5-10cm vanaf de rand asfalt ligt. Een kantmarkering in de
vorm van onderbroken strepen bij een asfaltverharding in de berm
(zoals nu op de Goyerdijk ligt) is niet aan te raden, zeker oudere
weggebruikers (zowel fietsers als automobilisten) weten dan niet
meer waar de fietsers thuishoren. De doorgetrokken markering zoals
die nu op de Goyerdijk in de gemeente Wijk bij Duurstede ligt
voldoet. Hier ontbreekt een asfaltverharding in de berm en liggen
op strategische plaatsen grasbetonstenen als passeerplaats, aangegeven
met bordjes. Getuige de randschade wordt er ook wel op andere
plaatsen gepasseerd.
Inmiddels is er ook al wat gebeurd, er is kantmarkering aangebracht
en er zijn een paar plateau's en drempels aangebracht. Hierbij
heeft de gemeente weer zitten slapen, de drempels zijn zo laag
dat ze geen enkel afremmend effect hebben. Op de Rijsenburgselaan
is ook nog het asfalt vernieuwd, waardoor automobilisten nog sneller
rijden.