Stallingsbehoefte Driebergen-Zeist 2008

Een jaar na het opleveren van de vernieuwde onbewaakte stalling op het station Driebergen-Zeist is het tijd om de balans op te maken. Er zijn zeker veel nieuwe klemmen bij gekomen, in vergelijking tot de oude situatie, maar is het ook genoeg? En staan ze op de goede plaats? Aanhoudende vragen van onze leden zorgden er voor dat we een kijkje namen en de situatie opgenomen hebben. Om een goed beeld te krijgen, hebben we geteld op een mooie zomerdag, maar ook op een mistige herfstdag. Op de mooie woensdag in mei staakten de streekbussen een deel van de dag, waardoor er misschien meer mensen dan gebruikelijk op de fiets stapten. Een week voor de mistige novemberdag had de gemeente een ruimactie gehouden, wat mensen misschien afschrikt om met de fiets naar het station te gaan. Daarnaast is bekend dat de woensdag niet helemaal representatief is als werkdag. Toch liegen de resultaten er niet om!

 

Groei van 53 tot 71 % in 5 jaar

In onderstaande schets en tabellen zijn de resultaten opgenomen. Ten opzichte van 2003 telden we 53% (november) en 71% (mei) meer fietsen in de onbewaakte stalling. Bij een gemiddelde jaarlijkse groei van 5% en een gebruikelijke toename van 20% als gevolg van nieuwe fietsenrekken is dat onvoorstelbaar veel!

Tussen 185 en 360 klemmen nodig

Er is een totaal tekort geconstateerd van 140 klemmen, ongeveer 10% van het beschikbare aantal klemmen! Daarnaast staan veel klemmen op plekken waar reizigers hun fiets niet graag neerzetten, op 1 plaats is slechts 1% van het rek bezet, terwijl op andere plaatsen meer dan 3x teveel fietsen neergezet zijn. Feitelijk ervaren mensen een fietsenrek "vol" als dit voor ongeveer 85% gevuld is, er is dus 15% extra ruimte nodig om voldoende ruimte te hebben. Dat betekent minstens 185 extra plaatsen die nodig zijn om de bestaande stallingsproblemen op te lossen. Maar als we uitgaan van de cijfers uit mei dan zijn wel 360 extra klemmen om de bestaande problemen op te lossen. Lees onderaan onze suggesties voor oplossingen.

Toekomst

Bovendien moet rekening worden gehouden met een jaarlijkse groei van 5% per jaar, want zoveel extra reizigers willen de NS per jaar vervoeren. Uit ervaringen elders is bekend dat wanneer goede voorzieningen aangeboden worden, mensen graag de fiets en de trein gebruiken. Het tekort aan stallingen zal oplopen tot circa 700 klemmen in 2014. Voor het ontwerp van het nieuwe station ligt daarom een mooie taak weggelegd, om niet alleen de bestaande fietsen een plekje te kunnen geven, maar ook om de verwachte groei op te vangen. Om een doorkijkje naar de verre toekomst te geven, in 2030 zijn bijna 4500 stallingsplaatsen benodigd. En dat is dan nog zonder de groei van de bewaakte stalling meegerekend!

Inventarisatie fietsen onbewaakte stalling Driebergen-Zeist

datum: 5-nov-08
tijdstip: 10:45-11:30 uur
Locatie fietsen klemmen benuttings-percentage gewenste aantal klemmen absoluut tekort
1 40 24 167% 46 22
2 44 24 183% 51 27
3 103 48 215% 118 70
4 19 1 1900% 22 21
5 31 16 194% 36 20
6 103 88 117% 118 30
7 109 88 124% 125 37
8 79 56 141% 91 35
9 176 144 122% 202 58
10 182 136 134% 209 73
11 36 24 150% 41 17
12 51 32 159% 59 27
13 166 160 104% 191 31
14 89 96 93% 102 6
15 53 96 55% 61 -35
16 7 120 6% 8 -112
17 19 24 79% 22 -2
18 25 64 39% 29 -35
19 2 108 2% 2 -106
Totaal 1334 1349 99% 1534 185

Inventarisatie fietsen onbewaakte stalling Driebergen-Zeist

datum: 21-mei-08
tijdstip: 11:15-12:00 uur
Locatie fietsen klemmen benuttings- percentage gewenste aantal klemmen absoluut tekort
1 45 24 188% 52 28
2 78 24 325% 90 66
3 117 48 244% 135 87
4 45 1 4500% 52 51
5 38 16 238% 44 28
6 107 88 122% 123 35
7 116 88 132% 133 45
8 88 56 157% 101 45
9 193 144 134% 222 78
10 196 136 144% 225 89
11 65 24 271% 75 51
12 79 32 247% 91 59
13 165 160 103% 190 30
14 66 96 69% 76 -20
15 38 96 40% 44 -52
16 16 120 13% 18 -102
17 17 24 71% 20 -4
18 18 64 28% 21 -43
19 1 108 1% 1 -107
Totaal 1488 1349 110% 1711 362

 

Onze suggesties

 

Pomp

zoek de pompTijdens onze inventarisatie zagen we ook nog het moois dat het nieuwe Stationsplein aan de fietser heeft te bieden: een fietspomp om een zachte band op te pompen, handig als je iemand van de trein haalt en je achterband is wat zacht. Jammer dat deze prachtige verchroomde design-pomp helemaal niet te vinden is, hij valt helemaal weg tussen alle fietsen. En heb je 'm dan gevonden dan blijkt deze verschrikkelijk zwaar te gaan, door de grote diameter van de zuiger. Lopen is makkelijker.

archief