Inleiding

De vraag "Waar gaan we dit jaar naar toe?" wordt natuurlijk steeds moeilijker te beantwoorden. Een aantal mooie bestemmingen hebben we de afgelopen jaren al gehad: Santiago de Compostella, Praag, Venetië. Een aantal andere bestemmingen valt af: naar het noorden of naar Engeland i.v.m. de onzekerheid van het weer, kortom we hanteren een aantal andere criteria.

We zijn het er wel over eens dat we graag weer eens in Frankrijk willen fietsen. Dat blijft toch trekken en we willen ook redelijke zekerheid van mooi weer. Dan wordt het al gauw Zuid-Frankrijk. Nu heb ik al lang gezegd dat ik graag een keer onder het viaduct van Millau door wil fietsen. Dat is ook een criterium. Met de overzichtskaart van deEuropafietsers kom ik dan al snel op het idee dit te combineren met de Midden Frankrijkroute, maar hoe plan je dan verder? Op een gegeven moment zie ik een aankondiging van een nieuw boekje met een fietsroute, dat in 2010 zal verschijnen, de route van Agde naar Bordeaux of omgekeerd, de Véloroute des Deux Mers. Nu is het niet zo moeilijk meer, want ik ken ook nog het alternatief van de Groene Weg (die we in 2006 gefietst hebben) van Rochegude naar Narbonne. Dit alles combinerend, komen we tot de Tour de France du Sud, zoals ingetekend op onderstaand kaartje. Het moet zo'n 2200 à 2300 km. zijn, dus dat is haalbaar in de tijd die we ervoor hebben.

Op de fietsvakantiebeurs kopen we het boekje van de Midden Frankrijkroute en bij de Fietsvakantiewinkel bestel ik het boekje over het Canal du Midi, waarin het hele traject van Bordeaux tot Agde is beschreven. Weliswaar in eerste instantie voor wandelaars, maar ook voor fietsers is er veel informatie uit te halen en de kaartjes zijn erg duidelijk.

Voor de route langs de Tarn bestaat geen gids. Daarvan maak ik scans van de benodigde kaarten, die ik vergroot afdruk. Het deel tussen Albi en Millau is op de kaart niet erg duidelijk. Het is niet erg toeristisch en de wegen die de rivier volgen lijken allemaal nogal smal. Dat moet vast heel mooi zijn om te fietsen.

Met name van het Canal du Midi is erg veel informatie op internet te vinden en al lezend wordt duidelijk dat dit een erg interessant deel van de route moet zijn. Het kanaal is al klaar vanaf begin 1700, maar de aanleg heeft heel veel voeten in de aarde gehad. Het grootste probleem was om ervoor te zorgen dat er überhaupt voldoende water in het kanaal kwam en verder moesten erg veel problemen worden overwonnen bij het passeren van rivieren en beken, de aanleg van een tunnel, heel veel sluizen en sluizentrappen, overlopen etc. Nu is het kanaal opgenomen op de Unesco lijst van Werelderfgoed, dus het moet echt de moeite waard zijn.

We besluiten met onze eigen auto naar een startpunt te gaan, om daar vierenhalve week later de ronde ook weer af te sluiten. Een geschikte plaats lijkt St. Donat sur l'Herbasse. We hebben goede herinneringen aan een camping daar, waar we gestaan hebben toen we de Groene Weg fietsten. Ik mail de eigenaar of de auto daar lange tijd kan staan en binnen een kwartier hebben we al antwoord: "Bien sur", voor één Euro per dag zal er goed op de auto gepast worden.

Na alle voorbereidingen is het wachten op de dag van vertrek. Ik werk nog op maandag en dinsdag als Mieke op de kinderen past, want die zijn al vrij. Op woensdag 15 juli vertrekken we dan richting St. Donat.