Wouter's WEB-place - LIGfiets pagina

[Kaart Fietsroute]
De route in Noorwegen

De ROUTE in 8 etappes naar Frederikshavn
[foto oslofjord] Zondag 13 Juli komt de fietsbus uit Nederland aan in Frederikshavn. Vandaar maken we met de Stena Saga de overtocht naar Noorwegen. Nadat we de fietsen in het ruim hebben vast gebonden begint de 8 uur durende tocht. Als we het Oslo-fjord binnen varen kunnen we de eerste indruk van Noorwegen oppikken. Aangekomen in Oslo treffen we onze begeleiders Jaap & Franka aan. We kunnen de bagage in de bus laden en rijden achter de bus aan door Oslo, richting camping Bogstad.

[foto Holmenkollen] Maandag 14 Juli is gelijk een rustdag. Deze dag zijn we Oslo gaan verkennen. Eerst richting Holmenkollen, de ski-schans, hier vandaan heb je een prachtig overzicht over de stad. Daarna hebben het Openlucht museum, het vikings-schip museum en het vigelandpark bezocht. En natuurlijk gekeken hoe duur de alcohol nu werkelijk is in Noorwegen (10 tot 15 gulden voor een biertje (1/2 liter)).

[foto meer in natuurgebied] Dinsdag 15 Juli begint de fietstocht werkelijk. Deze eerste etape voert door een natuur-park afgesloten voor auto's. Deze etappe wordt meteen een soort puzzeltocht, niet alle wegen staan op de kaart en de route beschrijving is niet helemaal correct, maar toch bereikte iedereen (niet iedereen via dezelfde weg) na ca 46 km de camping in Honnefoss.

[foto landschap met fjord] Woensdag 16 Juli voert de etappe ons naar Dokka. In het begin van de etappe zit een pittige klim van 9% over 2 km. De eerste test in het echt berg rijden. Daarna gaat de etappe verder langs een lang fjord, heuvel op, heuvel af en dat 80 km acher elkaar. De omgeving is mooi maar wel vrijwel de gehele weg hetzelfde.

[foto route naar Lillehammer] Donderdag 17 Juli. De etappe van vandaag begint volgens de route beschrijving het 32 km vrijwel constant klimmen. Dit klopt vrij goed, enkele kleine vlakke stukjes en een enkele afdaling uitgezonderd ging de route flink omhoog, met lange stukken van 8% stijging waarvan sommige stukken met tegen wind. Na deze eerste 32 km komt een prachtige afdaling met schitterend uitzicht. Hierna volgt een vlak gedeelte dat ons langs Lillehammer voert. Hier hebben we even een terassje gepikt. Hierna gaan we door voor de laatste 40 km. Het begint nu vrij vlak, na enige tijd wordt de weg onverhard en begint weer te stijgen. In de laatste 8 km volgt een klim daar onze eindbestemming van vandaag Skei kampen. Hier overnachten we in hutten.

[foto Peer-Gynt route] Vrijdag 18 Juli. Vandaag kunnen we s'morgens vrij rustig aan doen, we hoeven de tent immers niet in te pakken. Na het ontbijt beginnen we aan de tocht van vandaag: de Peer-Gynt route. In de eerste vier kilometer moet er meteen flink geklommen worden, waar we niet echt op gerekend hadden, dit valt dus wel even tegen. De route is prachtig. Na de koffie-stop komen we in een regenbui terecht terwijl we net op een stuk onverharde weg rijden. Later deze dag als we vlak bij onze bestemming (Otta) zijn krijgen we ook nog een onweersbui over ons heen.

[foto route naar LOM] Zaterdag 19 Juli. Otta - Lom. De route gaat vandaag van Otta naar Lom. De afstand is vrij kort (69 km). Via een leuke route met enkele klimmetjes komen we aan in Lom.

[foto Stav-kirche LOM] Zondag 20 Juli. Rustdag in Lom

[foto tussen sneeuwmuur] Maandag 21 Juli. Vandaag gaan we klimmen naar het hoogste punt van de route, 1434 meter! Deze route van Lom naar Gaupne staat bekend als de Sognefjellsvegen, en is een echte bergetappe. De route begint na 20 kilometer flink te stijgen. Na 40 kilometer hebben we een koffiestop om even bij te komen. Daarna de laatste 10 kilometer klimmen naar het hoogste punt. Op dit punt hebben we een prachtig uitzicht op een gletsjer. Hierna volgt een heel stuk route door een prachtig sneeuwlandschap, waarbij we zelfs nog door 'sneeuwmuren' moeten rijden. Dan volgt er een zeer lange afdaling naar het dal. Nu volgen er nog 25 kilometer langs het fjord, voordat we na een totale afstand van 110 kilometer in Gaupne aankomen.

[foto op boot] Dinsdag 22 Juli. S'morgens vroeg op de fiets, want we gaan vandaag een stuk met de boot, en we moeten redelijk opschieten om op de afgesproken tijd bij de boot te zijn. De boot vertrekt in Kaupanger, ongeveer 42 km vanaf Gaupne. Bij de boot aangekomen splitst de groep zich in tweeen, de eerste groep vaart minder ver en gaat aan de overkant nog een flinke klim maken. De tweede groep vertrekt later en gaat direkt naar de de voorziene overnachtingsplaats Flam. In flam begint rallervegen, een oude onderhoudsweg van de spoorlijn Bergen-Oslo. Dit is een zeer moeilijk begaanbaar pad met veel hoogteverschil, stijle hellingen (17%), sneeuw op de weg, enzovoort. Met z'n tweeen zijn we vast het eerste stuk van deze route gaan fietsen, en hebben ongeveer 10km na Myrdal aan een geltschermeer overnacht.

[foto rallervegen] Woensdag 23 Juli. Vandaag fietsen we de rest van de Rallervegen. Het uitzicht is hier werkelijk fantastisch. Regelmatig moeten we stukken lopen omdat het pad niet befietsbaar is door de sneeuw. Na 25 km komen we in Finse aan, hier is een treinstation. Hier kunnen we gelukkig wat inkopen doen om weer een beetje energie op te doen. Het weer wordt helaas wat minder, het begint een beetje te regenen. Het laatste stuk van de Rallervegen is daarom niet zo prettig om te fietsen, het uitzicht is hier ook een stuk minder fraai. Ongeveer 20km na Finse zijn we aan het eind van de Rallervegen aangekomen. Nu kunnen we weer op asfalt verder fietsen naar Geilo waar we de groep weer ontmoeten.

[foto ...] Donderdag 24 Juli. De route van vandaag gaat naar Tinn Ausbight. Het is veel klimmen totaal 17 km verdeeld in 3 klimmen. De eerste twee zijn bijden ca 7 km lang. Daarna volgt een fantastische hoogvlakte. s'avonds hebben we veel regen op de camping

[foto ...] Vrijdag 25 Juli. de weg naar kongsberg is niet zo opwindend, als je al zoveel van Noorwegen gezien hebt. Het blijft mooi fietsen en de weg is goed, maar toch het mooiste hebben we wel gehad. Na 81km komen we aan in Kongsberg. Het stadje is wel leuk, weer eens een echte kroeg gevonden!

[foto ...] Zaterdag 26 Juli. De laaste fiets-etappe. Van deze rit hebben we een beetje een race etappe gemaaakt. Zodoende komen we als eerste aan in Larvik. Na 2061 km zit de fietsvakantie naar en in Noorwegen er op. Het was een fantastische ervaring om vanaf huis naar het 'verre' Noorwegen te fietsen.

[foto veerboot] Zondag 27 Juli. Met de boot gaan we uit Larvik opweg naar Frederikshavn(Denemarken). Dit is ongeveer 6 uur varen. Bij aankomst in Frederikshaven hebben we nog een paar uur de tijd voordat de nachtbus vertrekt naar Nederland. We kunnen nog even lekker wat eten drinken voor de 'dodelijke' rit begint.

[foto fietsbus] Maandag 28 Juli. De dag van aankomst in Nederland. Na een fantastisch vakantie eindigt de reis voor mij in Amersfoort, de eerste fietsers zijn dan al afgezet in oa Groningen en Zwolle. Ik heb nu nog een fietstochtje van 75 km voor de boeg en dan ben ik weer terug in Lobith.

FOTO'S

[fiets foto noorwegen 1]

RALLERVEGEN

[route rallervegen]

NOORS KRANTENBERICHT

[krantebericht]

[brievenbus]
You can reach me by e-mail at: wouter.dijk@wxs.nl