PV 60

Een Amerikaan uit Göteborg


Na het plosteling overlijden van Ivan Örnberg, de ingenieur die het ontwikkelingsteam van Volvo leidde, werd door Assar Gabrielsson tijdens een bezoek aan het mekka van de automobielindustrie- USA- in 1938 de in Zweden geboren Amerikaan Olle Schjolin aangetrokken om mee te werken aan de ontwikkeling van de opvolger van de succesvolle PV 50 serie.
Schjolin werkte als ingenieur op de afdeling ontwikkeling en experiment bij General Motors en kreeg van Gabrielsson en Larson de opdracht samen met de ook van GM aangetrokken Carl Lindblom een konstukteursteam te vormen om deze nieuwe Volvo te bouwen.

Toen het eerste prototype, Alfa Terra genaamd, in het najaar van 1939 getoond werd, was het niet verwonderlijk dat deze grote gelijkenis vertoonde met de Pontiac modellen van '39.

De PV 60 moest in 1940 in een twee- en vierdeurs versie in een serie van 5000 stuks in produktie komen en zou volgens notulen uit 1939 , 5 februari 1940 aan de pers worden voorgesteld.
Gelukkig strooide de tweede wereldoorlog roet in het eten, want als deze plannen waren doorgegaan had GM zeker Volvo aangeklaagd voor plagiaat.

In 1942 werden nog eens 4 prototypen vervaardigd en in 1943 één, welke tijdens de grote Volvo tentoonstelling in de koninklijke tennishallen te Stockholm in 1944 aan het publiek getoond werd. Tijdens deze tentoonstelling werd ook een tweede auto aan het publiek gepresenteerd, die bijna alle aandacht trok, de PV 444.
Wat met de Alfa Terra gebeurd is, is onbekend, maar de overige 5 prototypen zijn in het leverantieboek van Volvo terug te vinden en zijn dus als toen gebruikelijk bij Volvo gewoon verkocht.

In 1946 werd de PV 60 als een luxueuse 5 -persoons auto in produktie genomen, één jaar voor de produktie van de 444 op gang kwam. Toen de produktie in 1950 werd beëindigd, waren er 3006 van deze konventioneel op een chassis geplaatste auto's vervaardigd.
Alhoewel de PV 60 er bij zijn introductie al sterk verouderd uit zag, was het chassis met zijn onafhankelijke voorwielophanging en de nieuwe 90 pk zescilinder ED motor gekoppeld aan een drie versnellingsbak met overdrive zeer modern voor die tijd en voorzag de auto van goede rij eigenschappen.

De ED motor is tot 1957 in diverse taxi-modellen als de PV830 en in lichte vrachtwagens door Volvo gebruikt.

Als PV 61 bracht Volvo 500 stuks chassis uitvoering van de PV 60 op de markt, welke door diverse carroserriebouwers, op verzoek van de klant, o.a. opgebouwd werden als cabriolet, ambulance of lichte vrachtwagen.

Technische data PV 60

In Nederland bevinden zich op dit moment een tweetal PV60, één in gerestaureerde staat en één nog te restaureren, zoals velen tijdens de Volvo Beurs in het Autotron hebben vastgesteld. Het is niet, als foutief vermeld in V-44 Berichten , de oudste Volvo in Nederland. Dit is de Volvo PV52 uit 1937, die binnen op de overzichts tentoonstelling van 70 jaar Volvo stond.

In Nederland zijn momenteel een tiental "grote zescilinderzijklep "Volvo's bekend, die sinds januari van dit jaar verenigd zijn in een nieuw register binnen onze V-44 vereniging: het Zescilinder Zijklep Register.

PV 60 Een koninklijke auto

In verband met zijn 50e verjaardag ontving de Zweedse koning Carl Gustaf in 1996 van de "Svenska Kungsrallyt" een Zweedse klassieker die dat jaar ook Abraham zag , nml. een perfect gerestaureerde donkerblauwe PV60, met een uniek chassisnummer 2525.

Koning Carl Gustaf is als liefhebber van oldtimers, in het bezit van diverse klassiekers, waarmee regelmatig een ritje gemaakt wordt. Tevens is de Koning erelid van het MHS , Motor Historiska Sällskapet i Sverige.
Waarschijnlijk een familietrekje , want ook zijn oom Prins Bertil " de motorprins" was een liefhebber van auto's

De "Svenska Kungsrallyt" is een vereniging speciaal opgezet om namens iedere klassieke autoliefhebber die een bijdrage wilde leveren, dit cadeau aan de Zweedse koning te overhandigen. Het aantal leden is gemaximaliseerd op 500 en per persoon moest SEK 500 (Fl. 120,00) geschonken worden. Daarvoor verkreeg men een ingelijste herinneringsfoto met daarop afgebeeld de PV60, voorzien van de handtekening van de Koning!
Tevens verkreeg men de mogelijkheid om deel te nemen aan de eerste Kungsrallyt , een rit opgezet om de koninklijke familie van hun nieuwe aanwinst te laten genieten tesamen met andere oldtimerliefhebbers.

Koningsrit Öland

2 Augustus 1997 was het zover en ging de eerste Svenks Kunsrallyt van start op het eiland Öland. Een prachtig eiland in de Oostzee met indrukwekkend natuurschoon en beroemd om zijn molens. Door koning Carl Gustaf zelf waren plaats en tijd voor deze rit , georganiseerd als herinnering aan zijn 50 verjaardag, bepaald. Op het eiland in het mooie stadje Borgholm bevindt zich de zomerresidentie van de koninklijke familie, waar op dat moment de hele familie voor vakantie aanwezig was.

Verrassend en tot vreugde van de ruim 30 overige deelnemers was de hele koninklijke familie bij de start aanwezig en nam deel aan deze rit. De Koning, aan het stuur van zijn donkerblauwe Volvo PV 60 met als kaartlezer Koningin Silvia en als passagier prinses Lilian, de echtgenote van de overleden Prins Bertil, leidde de rit van start tot finish. Prins Carl Philip reed in zijn vaders Jeep en prinses Victoria volgde de rallykaravaan in een Volvo van Nederlands fabrikaat , een S40.

De Koning die afgezien van een kort ritje bij de overgave van de auto in Stockholm, niet eerder met de PV 60 had gereden was verrukt over de kwaliteiten van de auto, die liep als een naaimachine, Husqkvarna dan wel te verstaan! Door het Koninklijk paar werd vol overgave de rally vragen en opdrachten uitgevoerd en bij de finish in de Koninklijke tuin in Ottenby werd na onderzoek van de in Zweedse ritten verplichtte "geheime doos" door zowel Koningin Silvia als door de Koning , door Koning Carl Gustav correct vastgesteld dat het geheime voorwerp een carburateur van een Bugatti betrof.

Onder de deelnemers aan de Kungrallyt bevonden zich naast de PV 60 nog een P1900 en een Jakob ÖV4 ( de oudste deelnemer onder de auto's)

Bij de prijsuitreiking werd de wisseltrofee - door de Koning ter beschikking gesteld - door Koning Carl Gustav zelf aan de eerste prijs winnaars overhandigd. Tevens nodigde de Koning iedereen uit voor de tweede uitgave van de Svenska Kungrallyt, waarvan door de Koning als lid van het organisatiecommitté en volgens de statuten van de vereniging de enige die hierin kan beslissen, de datum en plaats zijn vastgesteld op 8 augustus 1998 op Öland, waarbij hij hoopte ook dit keer - opnieuw buiten mededinging - deel te kunnen nemen met zijn Volvo PV 60.

Misschien iets voor de Volvo V-44 Vereniging om over te denken: Koningin Beatrix ter gelegenheid van haar 60e verjaardag eenzelfde auto te schenken als die zij ooit reed : een rode Amazon met wit dak?


terug naar homepage
© Wim van Sambeek