8 cilinder Amazon


Een foutje zult u denken bovenstaande tekst lezend, Volvo gebruikte toch uitsluitend 4 cilinder motoren B16, B18 en B20 voor de Amazon. Neen, er is door Volvo ook een 8 cilinder Amazon ontwikkeld in de 50e jaren. Zij het dat de productie niet verder reikte dan één exemplaar, dat helaas de tand des tijds niet doorstaan heeft.
Het model is spoorloos verdwenen.

Victor

Vanaf de 30e jaren bouwde Volvo auto's met Amerikaanse karaktertrekken. Een echte stylingafdeling had Volvo niet en de auto's waren dan ook vaak kopiëen van Amerikanen bijvoorbeeld de Carioca (Chrysler Airflow) en de PV 60 (Pontiac 39) Het eerste project begin 1950 van Amazon-ontwerper Jan Wilsgaard was de Volvo Philip. Een elegante grote Amerikaan met 8 cilinder motor type B8B.
Deze auto, waarvan er slechts één vervaardigd is, heeft het produktiestadium nooit bereikt, maar is nog jarenlang als direktie auto door Volvo-BM gebruikt. De auto bevindt zich nu in het Volvo Museum in Arendal nabij Göteborg.

Interessanter voor ons verhaal is echter de motor, die jarenlang geproduceerd is voor gebruik in diverse vrachtwagens en als scheepsmotor. Door de ontwerper van de motor was in een later stadium ook een kleinere versie van deze motor getekend, de C8B, een motor waarvan er in de motorenfabriek van Volvo te Skövde 5 stuks zijn gegoten voor het project Victor, waarna het project in de ijskast werd geplaatst.

V-8 Amazon

Na een studiereis van Assar Gabrielsson in 1953 door Amerika, een reis bedoeld om de markt te verkennen voor Volvo's nieuwe project, de Amason, kreeg de toenmalige technisch direkteur Svante Simonsson de opdracht een studie te verrichtten naar een Amazon met V-8 motor voor de Amerikaanse markt. Deze herinnnerde zich de ongebruikte C8B motoren in Skövde en via Thor Bertelius ( Chef constructie PV) kreeg een jonge konstrukteur Owe Nilsson de opdracht een V-8 Amazon te ontwikkelen.

Carrosserie

Typisch voor Volvo werd buiten de fabriek een garage gehuurd, waar de unieke Volvo Amazon kon worden gebouwd. Het project startte in 1957, toen juist de productie van de gewone Amazon op gang kwam. Hierdoor kon men gebruik maken van veel standaard onderdelen. Voor de carrosserie gebruikte men niet één maar twee standaard Amazone's.

Omdat de V-8 motor tamelijk breed was, kreeg men deze onmogelijk in de bestaande motorruimte van een standaard Amazon ingebouwd. Er moest dus een bredere motorruimte gevonden worden. Hiervoor gebruikte Owe Nilsson en zijn team de twee standaard Amazone's. Deze werden 6 cm voorbij het midden doorgezaagd en aan elkaar gelast. Hierdoor ontstond een carrosserie die 12 cm breder was als normaal en ontstond er voldoende motorruimte voor de V-8.
Het resultaat was verbluffend en slechts als de auto naast een standaard auto werd geplaatst was de verbreding zichtbaar.

De auto werd typisch voor een Amerikaan uit die jaren uitgerust met een Borg-Warner versnellingsbak met overdrive als toegepast in de Nash Rambler. Verder had de auto stuurversnelling zodat een voorbank in plaats van stoelen kon worden gemonteerd. De auto werd afgebouwd met standaard amazon onderdelen en getoond aan de directie, die het model als te ingewikkeld en te kostbaar naar de prullenbak verwees, waarna het project werd beeindigd.

Zoals reeds eerder gemeld is de auto helaas spoorloos verdwenen en geeft ook dit project aan hoe slordig Volvo met zijn historie omsprong.


terug naar homepage