5 Februari 1998


Donderdag 5 februari 1998, een historische datum. Met het van de band lopen van de laatste auto uit de 940 serie - een 940 estate die volgens een traditie die begon met de laatst geproduceerde 544, direkt naar het Volvo museum verhuisde - eindigde bij Volvo in meerdere opzichten een tijdperk.

Een tijdperk dat begon 14 april 1927 met de OV4, beter bekend als de Jakob. Deze auto werd als toenmaals gebruikelijk uitgerust met een gietijzeren motorblok en aandrijving via de achteras. Met de 940 verdwenen na 71 jaar deze constructies die ook bij de ons meer bekende type als Katterug, Amazon en P1800 werden toegepast.

Verder was de motor van de 940 de laatste uit een tijdperk van 43 jaar rode motoren. Waren de eerste motoren van Volvo - DA DB EB EC ED en ons meer bekende B4B - nog voorzien van een groene motorlak, met de komst van de B14A in de P1900, 444 KS sjuttio Sport en enkele 445's werd door Volvo vanaf 1955 voor het gietijzeren deel van het motorblok een rode motorlak gebruikt. De Östra-fabriek in Skövde, waar ook de bijna onverwoestbare B18 en B20 motoren werden gegoten, is in december 1997 stilgelegd en in plaats daarvan is door Volvo een hypermoderne fabriek gebouwd voor de produktie van alucast motoren voor de S40 en S70 en toekomstige modellen.

In totaal zijn er van de 700, 900 en 90 modellen, die allen afstammen van de in 1982 gelanceerde 760 ruim 1,9 miljoen in diverse plaatsen als Torslanda,Kalmar,Uddevalla, Gent, Kuala Lumpur en Halifax vervaardigd.

Een buitenbeentje was de exclusieve 780 coupé die in een totaal aantal van 8518 stuks in opdracht van Volvo door Bertone werd gemaakt.

Wie verkreeg de voorlaatste 940???.
Deze werd door Volvo afgeleverd aan Sigvard Åberg ,die in 1956 als eerste auto een Volvo 444 na diverse 544's, Amazone's, 140, 240 nu als zijn 24e auto in ruim 40 jaar een 940 sedan bij zijn dealer in Kungälv kocht.
Over merktrouwe klanten gesproken!!

P23

Als er plaats gemaakt wordt, komt er meestal ook iets nieuws. Zo ook bij Volvo. Er wordt achter de schermen hard gewerkt aan de introduktie van een nieuw zescilinder topmodel met de interne code P23 dat waarschijnlijk begin mei, maar zeker voor de zomer gelanceerd wordt.
Type aanduiding?? Wordt nog niet over gesproken, maar voortgaande in de huidige lijn zou S80 of S 100 mogelijk zijn.
Ik hou het op S100 (Als er van Audi geen protest komt)
De tijd zal het ons leren.

(doorgaan in deze reeks kunnen er toch probleempjes komen. Wat te denken van S110 of S120 en S130?)
terug naar homepage