Volvo PV 52 1937


De PV 52 is de opvolger van de PV 36, beter bekend als Carioca, een auto die, evenals de Chrysler Airflow -een auto waarvan hij bijna een exacte kopie was- ondanks zijn vooruitstrevend uiterlijk en techniek geen commercieel succes werd. Door Volvo werd in 1935 een serie van 500 stuks PV 36 gebouwd, maar tot in 1938 vindt je verkoopovereenkomsten van de Carioca in het leverantieboek van de fabriek.

De PV 51/52 kreeg daarom opnieuw een front met losstaande koplampen, zoals gebruikelijk in die jaren. De PV 51 werd gedurende een periode van 3 jaren - 1936 tot 1938 - door Volvo in een aantal van 1754 stuks geproduceerd. Van de PV 52, de luxe uitvoering van de PV 51, werden er tussen 1937 en 1938 totaal 1046 gebouwd.

Terug kijkend naar de produktie aantallen gedurende de voorafgaande jaren werd de PV 52, ondanks zijn relatief hoge prijs - twee jaarlonen van een werkman - voor Volvo een succes. De verschillen tussen de standaard PV 51 en de luxe uitvoering PV 52 waren "enorm" nml. 1 extra ruitenwisser, 1 extra zonneklep en armleuningen op alle deuren ipv alleen de bestuurderszijde.


Onze PV 52 chassisnr 11 552

Onze PV52 ( het 11e type auto door Volvo geproduceerd vanaf de start in 1927) werd als 552e auto van dit type in 1937 gebouwd en is via een Zweedse vriend, na jaren zoeken, in ons bezit gekomen.

De auto is nog geheel in originele ongerestaureerde staat -zij het dat het exterieur in 1970 een nieuwe laklaag kreeg- en heeft in de afgelopen 60 jaar van zijn bestaan 65.000 km gereden. Van 1970 tot 1994 werd een afstand van 1300 km met de auto gereden en 31 december 1994 is de auto op eigen kracht van Zweden naar Nederland gereden. Een tocht van ruim 1100 km in een razende storm, zonder ruitenwissers (in de storm weg geblazen) met een maximum snelheid van 70 km per uur en een benzineverbruik van 1 op 3,5. De afstand werd non stop in 19 uur afgelegd.

Motor:

De EC zes-cilinder zijklep motor -het vierde type door Pentaverken Skövde aan Volvo geleverd- inhoud 3.67 ltr met een vermogen van 84 pk werd reeds vanaf 1935 succesvol toegepast in o.a. de PV 658/659 en de PV36 Carioca. Verder werd deze legendarische motor toegepast in diverse vrachtwagen uitvoeringen en was het de eerste Volvo automotor die via Pentaverken zijn weg vond in diverse marine en industrie uitvoeringen.

Technische data PV 52

terug naar homepage