................................................................................................
Gezondheid

Blessure spreekuur - (Bloed-)hygiŽne - Verkoudheid of griep? - Griep - Bloedneus en/of neusfractuur - De vochtbalans - Blaren - Steken in de zij - Kneuzing en verstuiking - Chronische blessures - Kramp

Blessure spreekuur

Wie tijdens het trainen of met wedstrijden een blessure oploopt is daar niet gelukkig mee en wil daar zo snel mogelijk vanaf.
Het ligt aan de aard van de blessure wat er aan gedaan moet worden en of er een specialist naar moet kijken.

Bij kleine blessures die we tijdens het randoriŽn oplopen kan het meestal met koelen en smeren van SRL-gelei of Arnica-gelei snel weer over zijn.
Ook het nemen van homeopathische middelen versnellen dit proces. Wij zijn nu in het bezit van een aantal van deze middelen, wil je advies over je blessure kom naar ons toe en wij proberen je zo goed mogelijk te adviseren in overleg met onze eigen Roland.

Top

(Bloed-)hygiŽne

HygiŽne is een verzamelnaam voor alle handelingen en handelingswijzen die ervoor zorgen dat mensen en dieren gezond blijven door ziekteverwekkers uit de buurt te houden.

Wanneer je je lichaam en kleding hygiŽnisch (schoon en fris) houdt is dat niet alleen prettig voor je zelf maar ook voor je medesporters. Zoals iedereen inmiddels weet zijn schone handen en voeten en kortgeknipte nagels een must voor iedere training.

Goede bloedhygiŽne is zeer belangrijk omdat bloed een transportbron is voor allerlei infectieziekten zoals AIDS en Hepatitis B. Wij beoefenen een contactsport waarbij verwondingen kunnen ontstaan. Probeer er op te letten dat wondjes aan het begin van de les al verzorgt zijn. Wondjes die tijdens de training ontstaan zo snel mogelijk verbinden en de plekken waar bloed ligt zo snel mogelijk aangeven en (laten) schoonmaken.

Top

Verkoudheid of griep?

Verkoudheid is een virale infectie van de neus en keel, die bij toeval wordt opgelopen. Je wordt dus niet verkouden van te dunne kleding of tocht. De belangrijkste probleemgebieden bij verkoudheid zijn de keel, de neus en de luchtwegen. Met welke symptomen je ook te maken hebt, je moet er in ieder geval voor zorgen dat je voldoende rust krijgt en veel drinkt. Bijvoorbeeld water, vruchtensappen en kruidenthee. Hierdoor verlaten afvalstoffen het lichaam sneller en wordt weerstand opgebouwd.

Top

Griep

Het onderscheid tussen verkoudheid en griep is niet eenvoudig te maken. Veel van de bijkomende ongemakken zijn hetzelfde: keelpijn, verstopte neus, hoesten, loopneus. Maar bij griep zijn deze klachten vaak heviger en komen ze plotseling opzetten. Influenza, zoals griep officieel heet, gaat ook vaak gepaard met spierpijn. Bovendien knap je na een flinke griep minder snel op dan na een flinke verkoudheid.

Ga na een verkoudheid of griep niet direct voluit aan het sporten maar bouw het weer langzaam op!

Top

Bloedneus en/of neusfractuur

Bij letsel door een val of door een hoog opkomende knie, elleboog of vuist kan er een bloedneus ontstaan. In ernstige gevallen kunnen de neusbotjes breken of kan er een bloeduitstorting in het neustussenschot ontstaan. Bij een afwijkende stand of na krakend geluid bij de botsing is een neusbreuk waarschijnlijk.

  • Laat het slachtoffer zitten met het hoofd iets voorover.
  • Laat de neus 1 keer snuiten.
  • Knijp de neusvleugels op het neustussenschot dicht en hou dit 10 minuten vol.

    Top

    De vochtbalans

    Het lichaam krijgt vocht binnen via eten en drinken. Daarnaast wordt bij het vrijmaken van energie uit voedingsstoffen in voedsel ook nog water gevormd: zogenaamd oxidatiewater. Het lichaam scheidt aan de andere kant water uit: via urine en ontlasting, via de huid (zweet) en via de longen in de vorm van uitgeademde lucht. Onder normale omstandigheden is de hoeveelheid water die het lichaam uitscheidt in evenwicht met de hoeveelheid water die het binnenkrijgt.
    Bij geringe inspanning en een Ďnormaleí omgevingstemperatuur (niet te koud en niet te warm) ziet de vochtbalans er voor een volwassene ongeveer zo uit:
    Ingenomen water: ca 2600 ml/dag:
    ca. 1000 ml/dag via de voeding
    ca. 350 ml/dag als oxidatiewater
    ca. 1250 ml/dag via drinkvocht
    Uitgescheiden water: 2600 ml/dag:
    ca. 1500 ml/dag via de urine
    ca. 100 ml/dag via de ontlasting
    ca. 500 ml/dag via de longen (uitgeademde lucht)
    ca. 500 ml via de huid (transpiratie)

    Een goede vochthuishouding is erg belangrijk bij het sporten. Voldoende drinken is zelfs de eerste voorwaarde voor goede prestaties. Hiervoor hoeven niet altijd speciale sportdrankjes worden gebruikt; water is vaak ook een prima dorstlesser. Meer weten over sport en voeding ga naar www.voedingscentrum.nl

    Top

    Blaren

    Een blaar kan ontstaan door:

  • Verbranding
  • Bevriezing
  • Voortdurende druk of wrijving De laatstgenoemde soort blaar komt bij onze sport het meest voor. Alleen blaren die zijn ontstaan door druk of wrijving mogen, wanneer de drukpijn te erg wordt, worden doorgeprikt. Soms moet een bloedblaar door een te grote onderhuidse druk en ondraaglijke pijn doorgeprikt worden. Dit moet echter altijd door een arts gebeuren!

    Top

    Steken in de zij

    Bij forse en langdurende inspanningen kan een sporter steken in de zij voelen. Meestal zit deze pijn links onder de ribbenboog (ter hoogte van maag/milt) of rechts in de leverstreek. Het vermoeden bestaat dat de steken worden veroorzaakt door een prikkeling van het middenrif of door kramp in het deel van de dikke darm dat zich in de bovenbuik bevindt. Steken in de zij zijn niet gevaarlijk alleen onplezierig.
    Wat te doen:

  • Wanneer je last hebt ga dan rustiger sporten en ga goed doorademen!
  • Wanneer dit niet helpt stop dan met sportbeoefening en maak je heel lang.
  • Is het nog niet weg ga dan even op je rug liggen.
    Tip:
  • Eet geen zware maaltijden voor je gaat sporten.
  • Doe een goede warming-up.

    Top

    Kneuzing en verstuiking

    Een kneuzing kan ontstaan door een harde aanraking met iets of iemand (je tegenstander). Een verstuiking is een omzwikking van een gewricht waardoor het kapsel en de banden rondom het gewricht uitrekken of zelfs scheuren.
    Een kneuzing of verstuiking gaat gepaard met:

  • zwelling
  • (blauwe) verkleuring
  • pijn
  • onvermogen het getroffen lichaamsdeel te gebruiken
    Wat te doen:
    Pas de ICE-regel toe!!
    ICE= Koel met water, ijs of cold-pack gedurende 10 minuten
  • I = Immobiliseren. Zorg dat het lichaamsdeel niet beweegt of gebruikt wordt om op te steunen.
  • C = Compressie. Laat een drukverband aanleggen.
  • E = Elevatie. Leg het lichaamsdeel indien mogelijk, omhoog.

    Top

    Chronische Blessure

    Chronische blessures ontstaan in de regel door overbelasing en komen vooral voor bij pezen en gewrichten. Oorzaken van overbelasting zijn:

  • Het te snel opvoeren van de sportbelasting.
  • Voortdurend eenzijdige bewegingen.
  • Grote en langdurige belastingen.
  • Combinatie van sport en (zwaar) werk.
  • Het dragen van verkeerd of versleten schoeisel.

    Een acute blessure kan chronisch worden wanneer je te lang met het letsel blijft doorlopen. Als gevolg van een chronische blessure is de kans op herhaling van de acute blessure door spierzwakte of bewegingsbeperking weer groter.

    De verschijnselen van een chronische blessure zijn te verdelen in vier fasen van ernst.

    1. Alleen pijn na sportbeoefening.
    2. Ook pijn bij aanvang van sportbeoefening.
    3. Ook pijn gedurende sportbeoefening.
    4. Zelfs pijn in rust.
    Actie!
  • Bij pijn de dag na sportbeoefening en/of aan het begin van de warming-up: een tot twee weken rust. Regelmatig met een ijsklontje de aangedane plek masseren.
  • Met klachten in fase drie en vier ga je naar een (sport)arts.
  • Besteed extra aandacht aan een goede warming-up inclusief rekoefeningen.

    Top

    Kramp

    Kramp is een veelvoorkomend verschijnsel. Het duidt op oververmoeidheid van de spier, die het teveel aan afvalstoffen niet voldoende kan afvoeren. Ook bij spierletsel kan kramp optreden. Kramp komt vaak voor in de kuitspier.

    Actie!
  • Ga ontspannen zitten of liggen
  • Probeer de verkramping door losje schudden van de getroffen spier eruit te krijgen
  • Als schudden niet helpt (bij kramp in de kuitspier):
  • Als de kramp niet verdwijnt kan je vragen of iemand helpt je kuitspier te rekken door je tenen richting je gezicht te drukken.
    Belangrijk!
    Bij kramp trekken bepaalde spieren zich voortdurend samen. Dit is te verhelpen door de spier die tegengesteld werkt aan de verkrampte spier te activeren.
  • Bij kramp onder de voet betekent dit dat de tenen zoveel mogelijk richting je scheenbeen gebracht moet worden.
  • Bij kramp aan de achterkant van je bovenbeen, betekent dit dat je been gestrekt moet worden en je bovenlichaam naar dit gestrekte been toe moet.
    (Herhaling) voorkomen!
  • Goede warming-up
  • Drink voldoende bij hoge temperaturen
  • Vaak last van kramp ga dan naar je arts.