DEZE PAGINA BEVAT DE MEESTE STATIONS IN DUITSLAND DIE BINNEN HET GEBIED VAN HET EUREGIO-TICKET VALLEN


ALLE foto`s die vertoond worden zijn EIGEN gemaakte

 

MAAR EERST WAT UITLEG OVER HET EUREGIO-TICKET ...

het EURIGIOTICKET is een leuk kaartje ... behalve in de TREIN is het ook in vrijwel alle BUSSEN geldig maar dan wel in een beperkt gebied ( het kost dan ook "maar" E 13,50 voor een dag ( prijs 2005 ) ) een groot voordeel is dat het ook gewoon VOOR 9 uur geldig is ..zodat je dus al vroeg richting eerste station kan vertrekken ...als "ex"-kaartjesverzamelaar geeft dit ook een "probleem" want er is maar EEN euregio-ticket maar dit is in 1000 verschillende versies te koop ..... uit de DB automaten ... bij de DB loketten ... bij de duitse BUS-FIRMA`S ( waarbij opgemerkt moet worden dat ELKE bus-firma weer een EIGEN versie verkoopt !! ) ...bij de NS automaat ..bij ( somminge ) NS loketten .. bij de BUSFIRMA ( in de bus alswel aan het loket ) en dan nog in belgie op diverse stations en bij de 2 bus-firmas ( de belgiese ( DE LIJN ) en de franse ( de TEC )) dus voor fanatieke kaartjes-verzamelaars een never-ending story . . . .

JE WORDT ECHTER BEDROGEN WAAR JE BIJ STAAT ...

Vanwaar nu weer deze vreemde "kreet" ?? .... nou het is zo .. de kaartjes worden verkocht als zijnde MAAS-RHEIN tageskarte ....( of bij de NS als EUREGIO MAAS-RIJN ) als je echter ook maar een POGING doet om met dit kaartje de RIJN te bezoeken ben je ERNSTIG aan het zwart-rijden !!!! want je komt niet verder dan HERRATH ( halverwege AACHEN en MUNCHEN-GLADBACH ) of anders is DUREN het absolute eindpunt ( halverwege AACHEN en KOLN .... ) zit je toevallig geheel in de zuidhoek van het geldigheids-bereik in wil je vanuit b.v. junkerath komen .... in WEILERSWIST is de eind-halte dus ook dat lukt niet ..stap je dan maar in euskirchen over ...KUCHENHEIM is het grens-station !! en dus alzotamelijk is de RIJN daarom NIET te zien met het maas-RIJN kaartje . . . . de MAAS is daarentegen dan weer makkelijk te bezichtigen .. ( zowel MAAStricht alsook luik vallen ruim BINNEN het geldigheidsbereik van het kaartje )

VIJF VAN DIE 1000 VERSCHILLENDE KAARTJES

ECHT DKB- KAARTJE UIT JULICH HBF

echt DKB kaartje gekocht in JULICH CS en geldig gestempled bij de NS in landgraaf .... een bus-piloot vond dat niet geldig genoeg en heeft HANDMATIG nog een "afstempeling" erop gezet ( in de de bus van BAAL naar WASSENBERG was dat )

AUTOMAAT-KAARTJE NS

Nog niet zo lang te verkrijgen is deze versie van het e-ticket . . . maar nu krijg je ze dan ook nog op ELK station met "open" loket . . . je hoeft maar nummer 0150 in te typen . . . een nadeel is wel dat. . . ze ONMIDDELIJK geldig zijn . . er is geen kans om met of ZONDER datum te kiezen . . . . en je moet ( in dit geval ) maar weten dat 548 het stationsnummer van LANDGRAAF is

DUITS AUTOMAAT-KAARTJE NS-STATION LANDGRAAF



Dit "duitse" kaartje is ook gewoon in LANDGRAAF gekocht ( LAND1 staat netjes onder in de hoek )

DUITS LOKET-KAARTJE  HERZOGENRATH



En hier een echt duits kaartje ... dit is afkomstig van het LOKET van HERZOGENRATH HBF omdat. . .de "open" loketten op storing waren die dag .. helaas staat er niet op dat het in herzogenrath is uitgegeven dus zullen wel ALLE loket-kaartjes hetzelfde zijn ??

DUITS KAARTJE UIT NEDERLANDSE HERPES-BUS


Dit onduidelijke kaartje ( is ook al zo ZONDER dat het ingescand is... ) is ook weer een FOP-duits want het komt gewoon van het HERPES-bus-station-loket in heerlen ... ook de bus-piloten hebben dezelfde kaartjes in de aanbieding ( tenminste in 2003 .... )


WAAROM HET IN HET WEEKEND ZO GOEDKOOP IS...

Ik heb intussen WEL al ontdekt waarom het kaartje in het weekend zo goedkoop kan zijn . . . . niet alleen in belgie kennen ze de truc om in het weekend de bussen op stal te houden . . . .die duitse firma`s zijn zogaar NOG beter daarin .... er zijn ca 10.000 buslijnen binnen de EUREGIO-TICKET zone ..maar. . . . vele van die buslijnen gaan ook op WERKdagen maar 3 tot 5x PER DAG !!!!!.... en bij vrijwel al die zuinige lijnen staat netjes op het vertrek-bordje ..zaterdag en zondag GEEN DIENST !!! . . . . gelukkig had ik de tijd om door de week te gaan zwerven .. maar ook dan is het een HELE PUZZEL om een paar van die halte-bahnhof dorpen op een dag te kunnen bezoeken .. dus. . . . wil je lekker goedkoop in het weekend zul je toch moeten LOPEN !! ... en daarom is het EUREGIO-TICKET dan ook alleen "beroemd" vanwege het 3-landen rondje ( z.b ... beginnen in HEERLEN .. in AACHEN overstappen richting LUIK daar weer overstappen richting MAASTRICHT en van daar weer naar HEERLEN ... dit is dan wel ook een mooie rit ( en dan vooral het stuk AACHEN - LUIK )) ook hier moet je wel een beetje van te voren plannen want de trein AC - LUIK is ook maar net 1X per 2 uur ..
NIET AL TE DRUK BEREDEN LIJN....

At random gekozen ... een van al die lijnen-bordjes met de mededeling dat in het weekend GEEN DIENST is



VOOR DE BUS-FANATEN DIE DOOR DE WEEK TIJD HEBBEN....

is dat euregio-ticket ook een DROOM en NACHTMERRY tegelijk . . . . in duitsland zijn volgens mij minstens 10.000 VERSCHILLENDE bus-firma`s in omloop ... op mijn gezwerf heb ik zelf al in minstens 25 VERSCHILLENDE bus-firma bussen gezeten ...( van die met nog een schakel-pook van 1 meter lang .. tot de modernste lage-vloer modellen.. ) het zijn geen "eigen" lijnen wat ze hebben maar er staat dan ( meestal.. ) netjes vermeld WIR FAHREN FUR ( en zelfs die BORDJES zijn weer vaak een foto waard want die zijn er van echte digitale tot HANDGRSCHREVEN versies.... ) en dan de firma ( z.b DKB .. RVE .. ASEAG .. WEST en zo nog een rijtje . . . ) ook hebben die "hoofd" firma`s dan nog "eigen" bussen in dienst .. dus je weet nooit in wat voor soort bus je deze keer zal mogen instappen . . . maar dat het je foto`s gaat kosten is zeker . . . helaas liggen de meeste bus-stations zodanig dat. . . . de bussen de meeste tijd van de dag fel de zon in de rug of schuin van achter hebben . . . en dan ook nog . . . vele van die kleine firma`s hebben zeker "zwart"rijders in dienst want . . . ze werden wel eens vaker ERG nerveus als ze een kamera op de bus gericht zagen worden . . . . ook is het vaak zo dat . . . . er 3 kwartier niks loos is en dan ALLE bussen tegelijk rondrijden afmeren en weer vertrekken zodat er razendsnel gekozen moet worden welke bus nog op de foto moet . . . .veel plezier ermee . . . er is hier niet genoeg plaats anders kon ik ook een heel setje bussen er nog bij plaatsen ( ik schat 1/50ste van alle soorten binnen de euregio-zone .... ) vandaar dus de DROOM ....1000 verschillende bussen op EEN kaartje te betreden .... maar de NACHTMERRY om ze ook op foto te krijgen . . . . .

WEISST DU WIEVIEL STERNLEIN STEHEN ??

een tekst die vaker op duitse kinderkerst-cd`s te horen is ... hier moet die gelezen worden als STATIONS in de plaats van STERNLEIN ..... want .... de EUREGIO-STATIONS zijn helaas ook ( weer ) niet kompleet omdat . . . . er OVERAL nog stations verstopt liggen in duitsland .... ook binnen de EUREGIOZONE zijn de stations te verdelen in 3 " soorten " ...

de "MAKKELIJKE" dat zijn die waar nog gewoon de trein stopt en die dus ook gewoon in het spoorboekje staan ... ( helaas .... soms stopt de trein er maar EENS in de TWEE uur ...)

de "MOEILIJKE" die zijn te vinden omdat er een BUSHALTE is ( halte BAHNHOF of ALTER BAHNHOF of zoiets ) ...waar dan blijkt dat de bus maar DRIE maal PER DAG stopt !! ( en dus vanaf een VER gelegen halte gelopen moest worden... )

en de "GEHEIME" die dus geen spoor of bushalte als aanwijzing hebben

Hier was het INTERNET nogal vaak een oplossing omdat er in duitsland ook zeer veel spoor fanaten zijn met zeer diepgaande site`s over een of enkele lijnen waar dan ALLE details zijn te vinden ( inkluzief de nog aanwezige stationsgebouwen van die verdwenen lijnen ) een in het begin nogal veel gebruikt "hulpmiddel" is te vinden op de bus-site van de AVV en heet BUSSPUR .. je krijgt dan een hele handige kaart met ALLE bus-haltes die in het bereik van die firma liggen ( wat tevens grotendeels de grens van de EUREGIO-ZONE is ) ..je "schuift" je begin- en je eindhalte gewoon in het daarvoor bestemde vakje en je krijgt meteen te zien dat . . . . . de bus maar 1X per 3 uur gaat ( met wat pech.. ) maar hier stonden dus al een HELEBOEL haltes die BAHNHOF of ALTER BAHNHOF genoemd zijn dus. . . vette kans dat er dan ook een station is ( of . . . . geweest omdat het afgebroken is intussen ) ...en er bleek dan ook nog meestal WEL een gebouw te staan ...vaak zijn ze misvormd omdat ze al 200 jaar als woning in gebruik zijn intussen ( bv TITZ verloor al ruim 20 jaar geleden zijn spoor ) maar ook zijn er diverse stations "gevonden" omdat ik met de FIETS op weg was om een uit de dienst genomen spoorbedding te volgen ( b.v die van alsdorf naar aldenhoven ..( HOENGEN ) nu grotendeels een fiets-pad ) of een nog bestaand maar niet meer gebruikt spoor te volgen en dan een ver-assend goed onderhouden station tegen te komen ( RATHEIM ) .... dan zit ik weer op een site over BAHNTRASSEN te lezen zie ik een route vanaf AACHEN ROTHE ERDE waar je dan al fietsend langs AACHEN BRAND komt en ook nog KORNELIMUNSTER CS passeert ( weer 2 van die " geheime " stations waar ook geen bushalte naar is vernoemd . . .) waardoor dus de vraag HOEVEEL stations er alleen al in deze regio nog verstopt liggen nog niet vol-ledig ( door mij ) is te be-antwoorden !!

MEER WETEN ?? GA EFFE NAAR DE LINKEN PAGINA

Daar zit o.a de link naar de AVV voor het busspur en de infomatiepagina over het euregio-ticket ..en wat ( meestal wel DUITSE ) site`s die soms zeer uitbundig een of meerdere lijnen ( al dan niet vervallen en opgedoekt ) beschrijven . . . ook is er een link bij waar men het "beroemde" euregio-drie-landen-rondje heeft beschreven HIER KLIKKEN

EN DAN NU TOCH ... DE STATIONSFOTO`S ..

In het kader van ..... ruimtewinst boeken .... zijn de duimnagel-pagina`s met "los" elke foto aanklikbaar voor een uitvergroting nu ingewisseld voor simpele foto-pagina`s met kleinere maar direkt getoonde foto`s dus... met een modem is iets meer geduld nodig daar nu steeds de HELE pagina geladen moet worden . . .hierdoor zijn er nu wat meer pagina`s ontstaan omdat anders de laad-tijden wat erg lang geworden zouden zijn

HEE .. DAT STATION IS TOCH BUITEN DE ZONE ??

Nog een kleine aanvulling ....er staan inderdaad enkele stations tussen die ( net ) niet in de EUREGIO-ZONE vallen .. had soms geen zin om uit te stappen ( ahum ) omdat er toch geen conducteurs in de treinen zaten ... alleen de lijn naar WEILERSWIST was me het volgende station te ver dat heb ik niet gedurft . . . . ( kaartje te duur om te kopen voor de terug-weg ) ook is het mogelijk dat er perron-geluk stations tussen staan die buiten ze zone zijn omdat.... de grens aan de "onder"kant van de kaart wat on-duidelijk is .. dus of LOSHEIM en aan de andere kant MUHLHEIM nu nog binnen de zone vallen ?? ..er staat wel altijd netjes vermeld ( voorzover zeker te weten dat het buiten de zone is ..( bij de betreffende foto`s )) dat dit eigenlijk buiten de zone is . . . . dus zoals de duitsers dat zelf zo mooi zeggen ... grens-informatie is ZONDER GEWEER ( ahum )
EN HIER DAN DE STATIONS..
geen zin in euregio-stations of verkeerd geklikt ? hier kun je terug .. terug naar het begin...