STATIONS OP DE FOTO GEZET


ALLE foto`s die vertoond worden zijn EIGEN gemaakte

 

STATIONS IN FRANKRIJK


DE MEESTE STATIONS ZIJN HELEMAAL "ONDER" IN FRANKRIJK TE VINDEN


Hier treft u een bescheiden collectie FRANSE stations aan ... ze ( de foto`s ) zijn ontstaat doordat ik hier enkele jaren mocht verblijven tijdens de vakantie en toevallig ook nog een foto-kamera had mee-genomen ( de EERSTE keer gekomen met de TGV die vanuit brussel zonder overstap tot PERPIGNAN scheurde .. de tweede keer met een 3-uur overstap in PARIJS en dus staan er ook enkele stations van parijs tussen ) ... ik heb er maar geen datums bij gezet maar een ding is zeker .. de foto`s zijn van VOOR 2003 want in 2002 was het de laatste keer dat ik in frankrijk ben geweest ... dat was tevens ook het beste jaar want toen kwamen nog anderen daar logeren MET een auto en die hadden ook nog geen zin om stil te zitten .. dus toen is de kamera een beetje extra ge-sleten ... want een tour naar ANDORRA werd zonder morren onderbroken om BOURG-MADAME en LA TOUR DE CAROL op de foto te kunnen nemen . en toen werd er ook nog een eet-pauze gehouden in het voormalige stations-gebouw van PORTA ! ...
APACH-E zicht richting gebouw

APACH

En gelijk de UITZONDERING om de regel te bevestigen.... dit station is helemaal "BOVEN" in frankrijk te vinden ... als je met de trein van TRIER naar PERL gaat moet je daar uitstappen want de trein gaat niet verder .. het spoor de grens over volgen en dit is het EERSTE station over de grens... en het was zogaar nog OPEN met echte CHEF DE GARE die al meteen kwam aansuizen toen die een kamera getrokken zag worden !! gelukkig kon die ook duits en met enig gemor mochten er dan toch foto`s gemaakt worden ...


ARRET DE CASTELNOU  zicht richting gebouw

ARRET DE CASTELNOU HBF ...

Dit is het stations-complex van CASTELNOU ... er WAS dus eerst een "echt" station maar dat is opgedoekt en afgebroken en ver-vangen door een bus-dienst ... en daarom heet het nog steeds ARRET .. en dat die franse pet-pubers beter zijn als die hollandse valt ook al erg tegen ... ook hier is gewoon alles onder-geklad ... de paint-schoonmaak-dienst heeft nog getracht tenminste de zijkant van het "gebouw" een beetje schoon te laten lijken...


AUDUN LE TICHE   zicht richting gebouw

AUDUN LE TICHE ( grens-geval... )

Dit is het ernstig ver-vallen stations-gebouw wat ook open was en dus van binnen te be-zichtigen .. ( was al in 1995 ) dit is een echt grens-geval want er stopt nog steeds een trein maar dan een LUXEMBURGSE... op de voorgrond van de foto is een klein stukje "vers" perron te zien alwaar de luxemburgse trein langs afmeert .. er is dus ZEKER geen doorgaand treinverkeer meer want aan de franse kant is alle spoor ( en perrons ) al opgebroken ..


BOLQUERE EYNE zicht richting gebouw

BOLQUERE EYNE ( gele trein station )

Vanuit het open houten bakje van de gele trein naar het gebouw gemikt .. uitstappen voor een foto betekend MINSTENS 3 uur wachten dus is niet aan te raden .... zo te zien was het ooit mogelijk om voor het gebouw uit te stappen maar daar staat nu gras op de plaats waar het spoor was ..


BOURG MADAME zicht richting gebouw

BOURG MADAME ( gele-trein station )

Met ook hier de zon een beetje tegenspartelend .... toch vanaf het perron richting gebouw gekeken waar ook geen loket meer in was ( tenminste alles was gesloten nu ... KAN ook enkel open zijn tijdens de 3 rit-pasages van de gele trein .. ) tegen de perron-zijde van het gebouw staat heel secuur de KM afstand van villafrance en ook de HOOGTE boven zee-niveau op de muur aangegeven ( voor de fanaten .. ga er maar zelf effe kijken ik heb VERGETEN er een foto van te maken.... )


CANNET PLAGE passerende trein..

CANNET PLAGE zomaar ...

We hadden ook een beetje geluk .. we hadden een sleutel gekregen van een apartement aan de boulevard hier te cannet-plage en dus kon ik ook eens leren snorkelen in echt zeewater waar zogaar nog vissen in zaten ook .. zogauw het later begon te worden ( nog voor de zon onder was ) was het strand geheel verlaten en begon deze "trein" over de boulevard te rollen ( met echte trein-fluit erop ) die fluit was dan ook de hele avond te horen want hoe later hoe DRUKKER het werd op die boulevard .. ( tellen die dan ook als spoor-lopers ?? ) .. er reden ook busjes en die noemden ze TRAM de cannet... helaas was er geen echt station


CARCASONNE zicht richting gebouw

CARCASONNE

Vanaf een parkeerplaats wat in betere tijd vast een stations-plein was schuin van voren langs het gebouw gekeken ... ook hier waren al vervang-loketten aan het opdringen .. die heten dan iets van BILLETTERIE .. en stonden ook hier al in de stations-hal opgesteld .. voor de trein-fanaten is dit een leuk station .. in dat effe dat ik hier was kwamen al diverse "soorten" voorbij waaronder een vreemde rode die TALGO als naam had ..

CARCASONNE het vervangend-perron

CARCASONNE BUS-PERRON

De aller MOOISTE spoorlijn van gans frankrijk was die van carcasonne via quillan .. el axa naar perpignan .. helaas is die ook al aan het af-sterven ... het spoor op het allermooiste stuk ( door de gorges ) is al opgebroken .. van el-axa naar perpignan rijden nog goederentreinen ( welzeker EEN per week ... ) en van hier naar QUILLAN rijden nog TWEE treinen per dag en de rest is ver-vangen door bussen ... en die hebben hier hun eigen "perron" gekregen ...


CERBERE  zicht op het perron

CERBERE

Ook dit is een "droom"station voor trein-fanaten want dit is aan de grens met spanje .. er komen dan ook spaanse en franse loco`s in alle kleuren om hier vrachten te brengen en te halen NADAT die van spoor gewisseld zijn want spanje heeft breder spoor als frankrijk ... ondanks dat er maar enkele treinen per dag voor klanten stoppen waren er open en ten tijde van de foto zogaar drukke loketten in het gebouw .. dat zelf zeeeeer ongunstig is gebouwd om op de foto te krijgen ... aan de "voor"zijde van het gebouw is maar een smal straatje en dan begint het enorme rangeer-terrein vol vreemdsoortige loco`s .. en aan de spoorzijde staat een grote perron-hal in de weg .. dus dan nu maar IN die hal gekeken ...


ELNE zicht richting gebouw

ELNE

Vanaf het voormalige goederen-overslag terrein ( poort stond open en franse bordjes kon ik niet lezen... ) naar het gebouw gekeken waar gewoon een loket in was ... erger nog .. als er een trein afmeerde ( wat per toeval gebeurde toen ik er was .. ) werd het loket gesloten .. kwam de man naar buiten en zwaaide na het uit en instap rituweel met een groen bord de trein een vertrek-sein toe .. en dan ging het loket weer open...


FONDPEDROUSE ST THOMAS LES BAINS  zicht richting complex

FONDPEDROUSE ST. THOMAS LES BAINS ( gele trein station )

Hier moest "onze" trein wachten op de tegen-trein en ook hier ging dat met ver-traging gepaard ( dus dat is schijnbaar ALTIJD bij trein-reizen ) en dus met de zon .... tegen.. zicht vanaf het perron met wachtende gele trein richting gebouw ( durfde niet rond het gebouw te wandelen ... bleek het later RUIM 10 minuten te duren voor de trein kwam.. )


FONTROMEO ODEILLO VIA  zicht richting gebouw

FONTROMEO ODEILLO VIA ( gele trein station )

Nog een station vanuit het houten bakje van de gele trein gezien ... uitstappen is niet echt raadzaam vanwege de LANGE wacht-tijd die dan ontstaat alvorens er weer een trein komt .. neem je echter een AUTO dan kun je de HELE lijn makkelijk op een dag doen inclu alle stations waar de trein enkel OP VERZOEK nog stopt ..


GARE-MARITIME zicht richting gebouw

GARE MARITIME ....

Komend vanaf het station "vond" ik dit gebouw aan het water .. er staat GARE op en daar bedoelen die fransen STATION mee dus is dit ook een station... het was te vinden in PORT VENDRES


GARE X zicht richting gebouw

GARE X ( gele trein station )

Komend vanuit de richting FONT ROMEO en nog VOOR de beroemde ijzeren brug was dit een van die stations waar de trein toch nog stopt maar dan enkel OP VERZOEK .. het zag er ook erg leeg-staand uit dus er was zeker geen loket meer in ... ook waren er geen klanten die uit- danwel in-stappen wilde dus de trein suisde gewoon door..


ILLE SUR TET  zicht richting gebouw

ILLE SUR TET

Vanaf het stationsplein ( waar op zondagmorgen ook steeds een polly-markt was ) in alle vroegte naar het gebouw gekeken ... er stoppen hier maar enkele treinen per dag en wij wilden de eerste nemen ... het loket was al gewoon OPEN en bleef dat ook tot na de laatste trein ... in de hal stond een COMPOSTEUR en daar moest je je kaartje eerst induwen en dan mocht je pas de trein in ... ( er werd dan ergens een hoekje van het kaartje gehakt .. ) bleek het een ONTWAARDER te zijn ( zoals in belgie en duitsland ook overal staan maar met die naam erop dacht ik dat het iets voor de tuin was of zo ...)


LA TOUR DE CAROL zicht richting gebouw

LA TOUR DE CAROL

Vanaf de weg ( verder naar achter ging niet daar was een hek ...) naar het grote gebouw gekeken ( "moest" wel is een grens-station en die behoren nu eenmaal groot te zijn schijnbaar ) er was zogaar nog een open loket in het gebouw .. en ook DIT is een voor trein-fanaten verplicht object... er komen hier 3 soorten sporen tesamen .. smal-spoor ( van de GELE TREIN ) "gewoon" spoor van de franse spoorwegen en breed-spoor vanuit spanje ...dus op internet vind je tal-loze foto`s van treinen en sporen maar GEEN van het gebouw ...


GELE TREIN HBF  zicht richting gebouw

LA TOUR DE CAROL gele trein hbf

Vanaf het stations-plein nu naar een gebouw gekeken wat pal naast de sporen van de GELE TREIN is te vinden ... het LIJKT ook heel erg op een oud stations-gebouw maar of het ooit echt kaartjes verkocht ??


LE SOLER  zicht richting gebouwen

LE SOLER oud & nieuw

Vanaf de weg achter het spoor naar het gebouw gekeken waar ze ooit kaartjes verkochten maar waar nu gewoon mensen wonen .. en ernaast het vervang-station met daarin ( met wat fantasy te zien als een blauwe vlek aan de zijkant ) een vervang-loket ... helaas hadden de pubers hem on-klaar gemaakt en dus geen kaartje kunnen uit-lokken


LOURDES zicht richting gebouw

LOURDES

Vanaf een afstandje ( gebouw is niet hoog maar erg lang dus afstand verplicht... ) min of meer de straatzijde van het gebouw gezien .. waar ook gewoon open loketten in waren .. op de weg-wijzer is met goeie ogen nog LA GROTTE te lezen ... als je dus LOURDES in een zoek-robot ingeeft krijg je een MILJOEN foto`s te zien maar GEEN ENKELE van het station ... ik ben er zelf ook geweest ( kun je niet maken om die LA GROTTE over te slaan ) maar die foto`s staan niet hier in het album ..

LOUDES bushof zicht onder de overkapping van het perron ..

LOURDES bus-station

Dat inmiddels auto`s en bussen veel goedkoper zijn als de trein bewees ook hier het bus-station ... er kwamen maar enkele treinen per dag ( zogaar wel ook TGV`s ) maar VELE bussen ... dit is het "perron" met het gebouw in de verte .. aan de rechter-kant was de bus-haven en aan de nummer-borden was zo te zien dat ze ook van heeeeel ver kwamen


MARQUIXANES zicht richting gebouw

MARQUIXANES

Vanachter het spoor ( enkel spoor met enkel perron ) richting gebouw gekeken wat aan deze kant nog een echt station lijkt... aan de voorzijde is het geheel mis-vormd en omgebouwd tot een winkel ... dus zeker geen loket meer erin ..




uitgeken ? hier gaat het terug naar het begin ..
LET OP .. alle onzin text zit hier
het waren toch teveel foto`s voor een pagina .. dus hier zit de rest... hier gaat het een pagina verder